Jom Kita Jadi Geng

Tuesday, December 19, 2006

KONVO DAH DEKAT


Jam 10.00 pagi hampir semua staff ASWARA berkumpul di Dewan Orkestra untuk menjalankan raptai perarakan Konvo sebagai persediaan bagi raptai esok hari. En Omar Awang pun turut serta memerhati raptai. sebelum raptai bermula En Omar memberitahu beberapa perkara khususnya komitmen dan penglibatan kakitangan ASWARA di dalam Konvokesyen tidak kira di peringkat mana jawatannya. Cik Eyjah (TKP Aswara) mengepalai latihan dengan menerangkan duduk atur upacara. Semasa sedang diberi penerangan telefon En Omar berdering dan panggilan itu datangnya dari pejabat KSU minta En Omar datang untuk memberi penerangan mengenai upacara. En Omar meminta Cik Eyjah ikut serta. Latihan pagi itu diketuai oleh Tn Hj Mod Zaky (En Mod). Latihan berjalan seperti biasa walaupun terdapat kekurangan khususnya tiada cukup alat, orang yang sepatutnya tiada dan teks belum lengkap. Maka jadilah latihan itu serba kekurangan.

Petang, selesai pertemuan En Omar dan Cik Eyjah dengan KSU, satu pertemuan dengan anchor team konvo diadakan dan beberapa perubahan perlu dilakukan. Petang jam 4.00, En Omar memanggil semua yang terlibat ke ET untuk melihat sekali lagi raptai. Namun perjalanan latihan tak jadi beres kerana teks untuk En Omar tiada, lagu negaraku dan budi bahasa tiada dan beberapa lagi. apa yang dapat dilakukan hanyalah flow dan jangkaan masa yang diambil semasa penyampaian diploma. Rupanya dalam upacara ini, Dato' KSU mengarahkan agar diselitkan satu persembahan bagi memeriahkan majlis, maka diarahkan persembahan tari selama 10 minit. Terus Joseph bisik kepada saya untuk bincangkan apa jenis tarian yang sesuai dipersembahkan. Selesai latihan kami duduk dan kami putuskan lima jenis tarian iaitu Ngajat Induk, Jatiswaram, Kipas Cina, Layang Mas dan Zapin. Kami bersetuju agar tarian itu dipersembahkan oleh semua dancers dan highlight akan diberi kepada kumpulan utama yang menari setiap tarian. Yang penting sepanjang 10 minit itu semua penari memenuhi ruang ET. This is the first time ada show tarian dalam upacara konvo. Something new and we'll see people's reaction later. Hopefully its good and suit for asolumn occasion.

Saya harus memuji Joseph, sebaik sahaja habis perbincangan, berderu pelajar tari masuk ke ET dan apabila saya tanya "ada apa" katanya "sir panggil". Wow mereka begitu bekerjasama dan support the head. I salute.

1 comment:

Anonymous said...

Persembahan waktu konvo? it's not the first time. it had been done before. Remember IPBA? Harap ASWARA punya persembahan bukanlah macam tu.

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...