Jom Kita Jadi Geng

Monday, December 18, 2006

MISS DIRECTOR

Saya akan menulis mengenai beberapa orang personaliti yang menarik sepanjang Kesuma berjalan. Tidak kiralah walau apa peranan dia sekalipun. Eloklah saya mulakan dengan Kak Ros, sebab dia adalah kepala kejayaan Kesuma. Semasa di dalam latihan katanya "Babak ke babak perlu dijaga kesinambungannya agar ia membentuk satu cerita, sebuah muzikal. Kita tidak mahu persembahan ini hanya sekadar sebuah persembahan nyanyian" .
Saya suka memerhatikan cara pengarahan Kak Ros yang 'tolerate' tetapi sebagai pelakon, mereka harus peka dengan perubahan dan apa yang ditetapkan oleh pengarah. Tetapi lumrah manusia selalunya perlu diingat-ingatkan, jadi semasa diingat-ingatkan itulah maka 'key' suara Kak Ros jadi tinggi dan semua mula menikus dan takut bila sepatutnya adlib atau bersuara. Lucu juga. Saya yang biasa dengan cara Kak Ros mungkin dapat meneka di mana dan bila Kak Ros bertegas. Tapi kita sebagai mereka yang bekerja dengan pengarah wanita seperti Kak Ros yang bersistem, sendiri perlu adjust dan sesuaikan dangan kaedahnya.
Saya rasa kebengkengan Kak Ros reda sedikit untuk produksi ini berbanding pengalaman saya dalam T-Pinkie, mungkin ada beberapa sebab, pelakonnya adalah student dan bekas student yang mudah akur dan senang menurut, produksi ini melibatkan banyak seksyen dan Kak Ros perlu tolerate dengan keperluan bagi seksyen-seksyen lain seperti muzik dan tari, kefahaman Kak Ros akan kesusahan pelakon melakukan banyak perkara khususnya soal nyanyian, tari dan lakon serta Kak Ros dikelilingi oleh mereka yang sedia berganding seperti Kema, Joseph, Rosman, Eijat, Tomoe, Sherry dan ramai lagi. Namun kami akui ketegasan dan kebengkengan Kak Ros itu kerana itu apabila ada sesuatu dari pandangan kami merasakan kurang sesuai untuk Kesuma begitu berat sekali untuk keluar dari mulut dan kami akan saling suruh menyuru "Youlah yang cakap!". Apatah lagi sepanjang latihan ini, yang di luar stage lebih berekspresi. Mana tidaknya semasa Kak Ros memikirkan tentang interpretasi pelakon tiba-tiba kaki Joseph 'point' dengan ekspresi sedih! Thats so musical!

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...