Jom Kita Jadi Geng

Monday, December 18, 2006

KESUMA 17 DIS 06



Ini memang penyakit! pada Jumaat lalu sudah diingatkan kepada pelakon bahawa hari Ahad latihan jam 3.00petang sehingga malam, sesiapa yang bermasalah sila maklum paad SM, nyatanya berapa kerat sahaja yang maklumkan. Hasilnya hari Ahad ada lagi pelakon yang tidak hadir. Sebenarnya ini masalah dalam produksi, bukan ASWARA sahaja tetapi di mana-mana walaupun di Istana Budaya dan KL Pac. Yang menjadi kegusaran adalah kerana kita di sekolah seni, pelajar dah berhelah dan tidak memikirkan tentang keperluan teraju produksi. Selagi ada sikap ahli dalam produksi yang merasakan tanggung jawab mereka sekadar peranan mereka maka selagi itulah sistem dalam produksi tidak lancar. Membuat produksi bermakna ahlinya adalah stakeholders yang punya peranan yang sama penting. Saya jadi bingung apabila ada di antara rakan kita yang tidak mementingkan itu dan bagi mereka aksi dan sambutan di pentas itu sebenarnya nilai sebuah produksi.

Pada Jumaat lepas, saya ingatkan Joseph bahawa Sabtu tiada latihan dan hari Ahad latihan dari petang sehingga malam, 'saya mungkin latihan sampai petang sahaja sebab malam saya ada aktiviti penting' ujar Joseph kepada saya, maka saya kata tidak mengapalah asalkan seksyennya okay. Tetapi sebaik saya masuk ke Blackbox dan duduk di sisi kerusinya dia bisikkan 'saya cancel aktiviti malam ni, rasa tak sedap hati nak tinggalkan latihan sejak baca you punya blog pasal zainal'. Saya sambut dengan gelak dan terus katakan bahawa saya tak maksudkan begitu. Jauh di sudut hati saya terpempan dengan statement itu. Beza sungguh orang lama dengan budak-budak jagung tu.

Kema ke hulu hilir tak sedap hati dengan karenah pelakon yang padanya agak lemah interpretasinya, saya pun jadi serba salah kerana itu kerja saya dan dia. apabila datang latihan malam, Kak Ros menuju kepada kerja-kerja merangkai dan menetapkan idea produksi. Jadinya, saya dengan Kema dah tak sedap hati apatah lagi melihat Zainal yang ada habit yang kurang sesuai dengan karakternya, watak ismail yang tenggelam di celah aksi korus dan ditambah lagi pelakon pembantu yang tidak melihat tempo dan dinamik dalam lakonan. Saya bisikkan pada Kema agar kita cari ruang lain untuk pocket. Kema setuju. Dalam tak sedar itu, semasa babak Ibu Kesuma muncul saya alihkan blocking lalu Kak Ros kata 'biarlah dia kat tengah' rupanya Kak Ros dah tetapkan blockingnya. Sedang saya perhatikan Kak Ros dan membantu susun atur pelakon, Joseph asyik melayan lagu 'Pulanglah Kesuma'- '...bumi mana tak ditimpa hujan, laut mana tak dilanda gelombang...' Memang semua lagu Kesuma sedap, catchy dan ada kualiti.
Esok Kak Ros kata nak ambil lakon untuk rakan Jack, Rakan Burn, kesuma dan Ismail. Latihan bersurai dan ketika itu saya mencari Rosman dan Kak Mun, rupanya kak Mun dah balik selepas selesai mengambil measurement pelakon.

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...