Jom Kita Jadi Geng

Sunday, December 24, 2006

KESUMA 23 DIS 06


Malam ini adalah persembahan work in progress to musical 'Kesuma', satu persembahan khusus untuk media. Sepanjang persembahan, rasanya lain pula yang ditunjukkan oleh para pelakon. Mereka bersemangat dan menjaga tempo dengan baik. Saya pun naik hairan. Tetapi inilah kebiasaanya pelajar ASWARA, 'never let you down' and always waiting for performance barulah nak tunjukkan yang sebenar. Walaupun begitu ada juga yang tidak buat sperti yang sepatutnya dan terkial-kial mencari diri wataknya apabila telah lari daripada panduan.
Hal ini bukan lagi kerja kami yang di belakang tabir dan pelakon harus peka dengan kehendak kemahuan watak yang dibawa dan tidak boleh terbawa-bawa dengan keseronokan bermain atau kesukaan penonton. Saya selaku voice over untuk malam tadi hanya melihat permainan mereka dari sudut atas dan saya dapat lihat bagaimana watak Ben dan Linda menguasai lakonan dan meninggalkan Kesuma dan Burn yang masih mencari.
Rupanya di balik show ada bermacam kejadian, si Amirul dah macam kambing hitam terguling-guling apabila que tak sampai ataupun lambat apatah lagi semasa selepas intermission para pelakon tidak mengendahkan arahan petugas pentas dan Q-master. Saya yang di atas pun jadi geram!
Selesai persembahan, saya bertemu beberapa orang yang hadir menonton, nyatanya di wajah mereka tiada kebosanan cuma memberi komen tentang bebrapa kelemahan khususnya jalan cerita, watak utama yang lemah dan aspek sinografi yang kurang membantu. Bagi saya, baguslah kerana ini baru pra-tonton jadi ada masa lagi untuk diperbaiki sebelum hari persembahan yang sebenar.
Saya masuk ke ET dan ulasan terakhir kak Ros sebelum cuti diberikan. Katanya malam ini permainan memuaskan walaupun terdapat kekurangan di sana sini. Kak Ros melihat reaksi penonton yang menghayati cerita dan berada di dalam situasi yang sepatutnya. Amri masih belum berpuas hati dengan penguasaan vokal pelakon khususnya Kesuma yang kurang tenaga apabila menggunakan 'head-tone'. Seperti biasa Joseph mengulas dan Sherry mengatur jadual seterusnya. dalam sibuk melayan persembhan pada malam ini, telefon saya menerima pesanan beberapa kali dan apabila dibuka nyatanya dari Cik Norizah - Huuuuuh!

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...