Jom Kita Jadi Geng

Thursday, December 21, 2006

KESUMA 20 DIS 06

Hari ini tumpuan lebih kepada upacara konvokesyen. Latihan Kesuma hanya di ambil daripada waktu senggang daripada latihan konvo. Team Kesuma tetap berusaha mencuri waktu demi mendapatkan kualiti yang baik untuk persembahan. Jam 2.00 petang Kak Ros dan Joseph menggabungkan pelakon dan korus serta kumpulan muzik tradisional. Saya tiada kesempatan melihat latihan kerana menumpukan kepada teks MC Konvo dan persiapannya. apabilan malam jam 8.00 malam, saya dan Kema mengambil latihan, nyatanya jam 8.30 latihan belum dapat dimulakan, sementara menunggu saya perhatikan Ajude (SM Muzik) sedang berlatih dengan Ashaniza(penyanyi latar) untuk lagu-lagu dalam kesuma. Tanpa jurulatih mereka tekun membaca notasi gubahan lagu-lagu itu. Saya puji sikap Ajude yang mengatur masanya untuk membaiki dan mendapatkan kebaikan kepada kerjanya. Saya tetap sabarkan diri mungkin mereka memandang mudah apabila bekerja dengan saya dan kema.
Tetapi sebenarnya beginilah sikap kita pelakon teater Melayu atau mungkin sikap kita orang Malaysia, apabila tidak bengkeng maka tak takut dan tak endah dengan disiplin padahal aspek itu sebenarnya mengganggu produksi khususnya pembaziran masa dan tenaga mereka yang menunggu apatah lagi jika yang tidak mengendah itu belum tentu bagusnya bila bermain. Sherry pun dah gundah dengan disiplin pelakon, katanya "Bukan Chekem saja mereka macam ni, Kak Ros pun kena tunggu" Kalau begitu memang mereka bermasalah. Latihan dimulakan ketika jam sudah menunjukkan hampir jam 9.oo malam. Saya tidak menyergah atau membentak kerana saya tahu saya akan mengambil masa untuk berleter sahaja jadi saya teruskan latihan dengan memperincikan lakonan tanpa mengubah block-block yang ditetapkan oleh
pengarah. apa yang yang tekankan adalah lebih kepada binaan tempo, dinamik, momentum, motivasi, intension dan asas-asas dalam lakon. saya tidak menafikan ramai pelakon di dalam produksi ini masih mentah dan asas lagi gaya lakonnya. maka hal itulah perlu saya rawat agar ia tidak ketara di dalam babak dan membantu kerja pengarah di dalam merangkai cerita. Apabila saya dekati lakonan mereka nyatanya mereka lemah, gambaran pertama yang mereka dapat itu yang diberi tanpa cubaan-cubaan lain, Hazwan datang kepada saya dan meminta pandangan tentang apa yang sepatutnya dia lakukan untuk tidak kelihatan seperti seorang gangster yang tipikal sifatnya atau salah gesturenya. Berat juga, saya cuba tetapi ia bukan kerja satu hari. Apa yang boleh saya beri pada hari ini adalah pemahaman kepada sifat ruang, adegan dan situasi itu. Memang ada kerumitan di dalam membentuk Hazwan, dia seolah mengunci fizikalnya maka itulah jadinya. Malam ini sempat kami merawat 2-3 adegan yang melibatkan Burn dan rakan, jack dan rakan dan ibu Kesuma. Di akhir latihan saya mengulas tentang pentingnya masa apabila latihan poket kerana ia lebih terperinci dan berulang dan menuntut masa yang lebih. Saya minta mereka memegang kepada apa yang diperolehi bukanlah kepada cara atau gaya atau aturan yang saya aturkan tetapi memegang kepada inspirasi dari cerita di dalam adegan itu.

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...