Jom Kita Jadi Geng

Monday, December 18, 2006

PAMERAN JABATAN TEATER

Tiba di Bilik Seminar 4, ruang pameran Jabatan Teater terus saya di sapa oleh Juhara yang sedang membega-begakan pakaian di badan patung. Di satu sudut lain Eliz sedang memakaikan pakaian bangsawan di salah satu patung. Beberapa orang pelajar jabatan turut serta termasuk Ecah, Yusman, CT Katijah, Iefiz, Imran, Sarah dan beberapa orang lagi. Pameran itu telah mereka pecahkan kepada beberapa sudut mengikut produksi. Kenapa produksi? kenapa tidak modul? Mungkin itu lebih senang dan mudah untuk mendapatkan bahan pameran. Jadi dipecahkan pameran kepada teater bangsawan, teater klasik, teater tradisional dan teater kanak-kanak. Jika dilihat pada susun aturnya, agak menarik dengan hiasan kostum, set dan props serta beberapa hiasan yang digantung bagi disesuaikan dengan konsep dan jenis teater, menarik sekali. Saya mencadangkan agar penerangan mengenai pembelajaran di bawah jabatan dan jenis-jenis teater diberikan dan diletakkan dalam bentuk yang informatif. Beberapa himpunan kerja-kerja pelajar turut akan dipamerkan. Saya usulkan kepada Rosman, Juhara dan Hazirin agar lakaran make-up dan kostume serta replika set dalam pembelajaran diletakkan di suatu sudut.
Farid dengan Maziah turut muncul dan membantu atur letak pameran. Zuzairi datang dan merungut dan bimbang tentang lain-lain jabatan yang belum memulakan susun atur. Apa boleh saya katakan, lagipun cara arahan dan makluman kepada jabatan pun tidak begitu jelas apatah lagi tidak semua jabatan sesuai untuk membuat pameran sebesar bilik seminar. Rosman datang kepada saya dan memaklumkan bahawa dia akan menyediakan informasi yang dicadangkan dan setiap hari dan waktu akan diletakkan petugas yang terdiri daripada pelajar jabatan. Ketika saya tinggalkan bilik itu saya lihat Juhara dan pelajar tekun memasukkan buluh pada kostume 'Mak Kerangka Udang', Eliz menyusun aksesori bangsawan, Ema dan Hazirin mengusung kotak-kotak masuk ke bilik. Susah juga kalau alat untuk display tidak cukup! GOOD WORK TEAM!

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...