Jom Kita Jadi Geng

Thursday, December 21, 2006

SIRIH PULANG KE GAGANG

Seawal pagi, kampus ASWARA seperti ada majlis perhimpunan alumni, ada yang berpelukan gembira berbual mesra, ada yang datang dengan gaya berbeza, ada yang lebih matang percakapannya. Mereka seolah-olah seperti berada di dalam satu majlis ramah mesra atau perhimpunan anak-anak rantau. Hari ini seperti acara 'Sirih pulang ke gagang' , mereka bertanya khabar, ada yang mempamerkan gaya yang ekonomi malah ada yang bergaya ekslusif. Itulah anak-anak kelahiran ASK dahulunyan kini kita menyebutnya sebagai lulusan ASWARA. Di wajah mereka terpancar kegembiraan, kegembiraan bukan kerana mereka kini tamat pengajian tetapi riak mereka menggambarkan mereka berada di kampung halaman. Negeri yang mendewasa dan mematangkan mereka - ASK!
Hari ini adalah raptai penuh konvokesyen melibatkan bakal lulusan ASWARA, kumpulan muzik, persembahan tarian dan semua elemen di dalam sebuah upacara konvokesyen. ASWARA seperti berhari raya. Di tangan mereka digendong sebungkus plastik berisi jubah konvokesyen. Nyatanya rasa bangga itu ada di hati mereka. Saya yang mengamati mereka dan pernah melalui saat indah seperti itu, cukup terharu dan melayan sahaja kegembiraan mereka. Namun ada jua wajah-wajah yang amat mesra dan rapat dengan ASWARA walaupun telah tamat pengajiannya.
Di semua sudut di kampus ini, ada sahaja orang bekerja. Dari memasang khemah, mencucuk bunga menghias dewan sehinggalah kepada kerja mencuci setiap lantai dan mengetip mesej-mesej kecil. Meriah sekali, itu sahaja gambarannya. Namun kemeriahan itu tidaklah seperti besarnya sebuah konvokesyen sepertimana di kampus universiti ulung seperti UM atau lain IPT, tetapi cukup untuk sebuah kampus dan sebuah sekolah kecil yang unik sifatnya ini.
Pada upacara ini, saya bertugas sebagai pengurus pentas/floor manager yang perlu memastikan kelancaran upacara. Namun keutamaan latihan hari bukan sekadar kelancaran upacara tetapi kerumitan lebih terserlah untuk menyusun atur, memberi penerangan, melatih cara ke pentas dan mendapatkan que yang betul bagi setiap pergerakan. Aduh rumit sekali untuk 'merajakan' para lulusan ini. Awal pagi lagi saya perlu memastikan biduanda, pembawa diploma, MC, pembaca doa berada di sekitar saya. Selesai raptai, bakal graduan masih sibuk mendapatkan jubah konvo dan semestinya bertemu muka denagn rakan, ya lah macam-macam dah jadi daripada seorang penari, pemuzik, pelajar ijazah, pegawai, usahawan sehinggalah seorang inspektor polis. Bila saya renungkan luas sekali skop kerja yang dilangkaui oleh lulusan ASWARA ini.
Petang Jam 4.00, En Omar mahu melihat persembahan muzik dan tarian. Joseph tentunya sibuk menyusun penari, Kak Ros membantu semua aspek, Cik Eyjah 'upacara leader' lagilah sibuk, En Mod tenang dan bergaya dan di kesempatan itu juga beberapa pindaan terakhir dibuat demi memastikan keindahan esok hari. Apapun saya ucapkan TAHNIAH DAN SELAMAT BERGAYA UNTUK KONVO!

1 comment:

Anonymous said...

ialah, selesai sudah acara konvo tu ye. Tapi lepas nih kena tunggu 3 tahun lagi ke?

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...