Jom Kita Jadi Geng

Monday, December 18, 2006

BILA ANAK BERANDAI


Pabila melihat kanak-kanak melakukan sesuatu, apa yang terfikir di minda saya adalah kejujuran. Apatah lagi bila melihat mereka sedang bermain-main dengan gerak randai, mereka buat tetapi saya tahu fikiran mereka mencari-cari kefahaman dan pengertian tentang apa yang mereka lakukan. Memang di peringkat itu, mereka banyak diberi, diberi dan diberi. Kadangkala saya terfikir bilakah pula masanya mereka nak memahami dan aplikasikan mengikut pengertian dan persepsi mereka. Sejak punyai anak kecil apatah lagi anak yang super aktif, saya jadi mudah faham dan cuba adapt dengan kenakalan anak-anak kecil. Bukan kerana mereka itu nakal tetapi itulah mereka. Mereka sedang mencari minat dan kecenderungan dan akhirnya meletakkan di mana diri mereka.
Apabila saya melihat Jamaliah dan D Boy mengendalikan bengkel, dengan sendiri saya terfikir apakah pendekatan atau kaedah itu sesuai? Mereka takut atau mereka berdisiplin? Mereka takut maka mereka ikut? Mereka diam kerena memahami itu seharusnya di dalam bengkel? Sepanjang di studio itu fikiran saya melayang dan melayang dan mencari apa yang kurangnya? Bila saya memerhati tika mengambil foto, mereka buat tapi mata mereka berlari, jauh dan kecil! Kanak-kanak itu macam mengandaikan yang lain. Mungkin silap saya kerana lihat mereka dan kaitkan dengan anak saya yang selalu fikirkan enjoy sambil bermain!

Keep up your good job Jamaliah, Nabila and D Boy!

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...