Jom Kita Jadi Geng

Friday, February 5, 2010

TANDA

Tadi saya berpeluang menonton Tanda di bawah bimbingan NamRon dan 6 anak-anak buahnya. sebelum memasuki panggung, pergelangan tangan saya dicop dengan logo Rumah Anak Teater . Saya betul ingin menonton Tanda kerana semasa siri Tanda yang dipentaskan di Blackbox 2 tahun sudah saya tidak berpeluang. Jadi tak mahulah saya ketinggalan atau terlepas lagi sekali peluang ini. Apatah lagi teater ini dibangkitkan oleh generasi baru teater Malaysia yang kebanyakannya lepasan ASK/ASWARA.

Bagi saya tahniah dan baguslah atas usaha dan kesungguhan untuk mementaskan TANDA. Hendak mengulas dan memberi pandangan peribadi mengenai apa yang saya tonton dan apa yang saya dapat dari pementasan itu, rasanya tidak perlu. Saya terlalu kecil untuk mengulas pemikiran mereka.

Habis persembahan saya terus ke kereta...hidupkan enjin dan tinggalkan ASWARA.
Di tangan saya ber -TANDA R.A.T; Itu sudah cukup.

26 comments:

Dark Ray™ said...
This comment has been removed by the author.
ce'kem said...

dah dibatalkan persembahannya oleh Pengurusan ASWARA

benda yang hilang said...

telah di batalkan oleh pengurusan ASWARA dan di sokong oleh mat konon hati malaya. hahahahahahahahahahahah..
ini sudah bagus....
"rosman tak layak mengajar kelas lakon kat ASWARA."
itu ayat mat konon hati malaya yang aku masih ingat. tempat kejadian bilik kostum...
pedas jugak ayat tu kan..

ce'kem said...
This comment has been removed by the author.
ce'kem said...

Encik benda Yang Hilang,

hahaha saudara berselindung rupanya, takut saya ketahui siapa saudara. Sekarang cuba menangguk di air keruh.

memang saya berkata begitu pada Rosman. Jika pandangan saya kurang tepat perbetulkan sahaja. Tidak jadi hal buat saya. Saya kenal Rosman dan Rosman tahu kenapa saya berkata begitu.

Anda marahkan soal TANDA kenapa perlu sabitkan mulut saya berkata tentang soal Rosman. Saya tidak mahu bersoal dgn orang yang berselindung!

hahahaha

benda yang hilang said...

saya ingin bersoal jawap dengan ce'kem.
1. atas sebab apa TANDA di hentikan?
2. apa reaksi dari ce'kem?

maafkan saya kerana membuka soal Rosman. Hanya ingin mendapat perhatian yang penuh dari ce'kem.

Che Kem said...

saya tidak bersoal dengan orang yang berselindung. maaf

benda yang hilang said...

kenapa?

Che Kem said...

Saya lah Mat Hati Malaya tu! Baru saya tahu bahawa saya dianggap' punya pengaruh besar di sekolah ni'. Jadi memang patutlah saya terima semua perkataan yang manis2 itu....F**k! Kipas bontot!Bodoh etc... Tuhan tahu di mana saya berada dan bagaimana kata dan perilaku sang pencerita ketika itu.

benda yang hilang said...

sabar ce'kem sabar..
mungkin dia orang nak dengar penjelasan dari ce'kem. saya percaya ce'kem perlu bersuara untuk menjernihkan keadaan ini.. :)
Allah bersama dengan orang yang ter-aniaya.

Che Kem said...

terima kasih mendoakan saya. tapi saya tidak perlu menjawab 2 soalan kamu wahai orang yang berselindung.

cukup dengan segala jawapan, andaian, tohmahan, ulasan, perdebatan, pengkisahan yang dikemukakan di laman facebook.

Saya sudah dihambur kata BODOH! bila hanya saya berkata apa yang saya lihat dan fikir.

jadi buatlah pengadilan sendiri. Jika yang benar sudah tiada dan lenyap kebenarannya.

benda yang hilang said...

kalau itu yang di fikirkan terbaik untuk anda, tidak mengapa. benda yang hilang sudah tidak ada penggantinya. jika dganti tidak sama seperti dahulu.

salam sayang dari saya.

assalamualaikum.

Che Kem said...

Semoga Encik benda yang hilang
bertemu balik bendanya.

terima kasih kerna jadi tetamu dilaman saya

walaikumussalam.

Anonymous said...

pada pendapat saya, kita tak seharusnya mendengar dari satu pihak.....
en. benda yang hilang,.....dan apabila kita menghukum satu pihak tanpa usul periksa...itu sebenarnya menunjukkan kelemahan kita.....kenapa perlu menyalahkan orang lain????Kenapa tak dilihat dalam diri kita....kadang2 emosi membuatkan kita BUTA....BUTA HATI...BUTA PERUT...ADA ILMU SIKIT DAH MENDABIK DADA....
Ce'kem, diharap sabar dalam dugaan ini...

Che Kem said...

terima kasih anonymous dan saya rasa Encik benda yang hilang tidaklah berfikiran menyalahkan satu pihak.

aloy_paradoks said...

apa semua penakut ni,,, komen tanak kasi nama sendiri..

Che Kem said...

betul tu Aloy. saya pun dengar cerita awak dah bersedia untuk membakar, betul ke

aloy_paradoks said...

bakar? bukan bakar bangunan atau gereja... bakar semangat untuk jangan patah hati.

Che Kem said...

Aloy,
Statemen awak itu boleh mengundang tafsiran berbeza. baguslah kalau maksudnya membakar semangat.

Teruskan semangat anda dengan NAUTIKA. saya harap awak menterjemah pemikiran awak dengan baik di dalam nautika nanti.

kalau lapang nak juga nonton. Gud Luck ya!

Anonymous said...

I tak tengok tanda..tapi I pun ber"tanda" tapi tak sehebat jiran kita yang lagi "kental" tandanya..cuma keciwa sebab dah hilang dek plastic surgery..siapa dia...I yakin you boleh teka!!

Legendary..in making of "come back"

ce'kem said...

Legendary,

agaknya ke mana hilang Tanda itu.

Anonymous said...

sedih bile dengar hot story mcm ni...dunia ni kecik...pi mai pi mai tang tu jugak...besabar pd mereka yg teraniaya...k..

insan xbeselindung...ecah ali...

Anonymous said...

kalau chekem rase xbesalah...sy harap chekem besabar, laksanakan tugas dgn ikhlas dan terbuka hati...insyalah tuhan tu maha mendengar... :)

sy syg kwn2 TANDA dan diluar sana..
sy syg pensyarah2 sy...
sy syg org2 yg syg sy...

:)
ecah ali

Anonymous said...

ce'kem, saya harap anda bersabar. Tindakan anda betul.Anda anak seni sejati yang faham membezakan seni dan songsang. orang-orang seperti Tara dan benda yang hilang.... tak guna dilayan. Buang masa je.. Komen mereka mengotorkan laman ni. mereka menulis guna kepala lutut dan bukan kepala otak. Orang seperti ni bukan anak seni sebenarnya tetapi adalah perosak seni itu sendiri. Bakat dan ilmu tak sampai manapun tapi perasan hebat. Kepada mereka ini, berfikir sebelum menulis.Jangan menghalalkan cara. Sedarlah serbenarnya anda golongan buta seni tetapi jangan sehingga buta mata dan buta hati sampai tak dapat bezakan halal dan haram dan tak tahu membeza antara lelaki, wanita, jantan dan betina. Istifar banyak - banyak. Untuk TARA pergi masuk kelas Tadika semula kerana anak-anak Tadika lebih hebat dari anda. Mereka pun tahu beza antara Timur dan Barat. Kalau kosong ilmu jangan nak komen di laman ni. Anda tak layak berdiskusi dengan golongan intelektual di sini kerana orang Malaysia dah sampai ke bulan tapi anda masih macam katak bawah tempurung. Kasihan ..........
Maaf ce' kem saya tidak dedahkan identiti kerana tidak berminat berkenalan dengan manusia seperti TARA dan benda yang hilang..... yang dari komen mereka dapat di nilai sebagai low class attitude.

Che Kem said...

Ecah,

saya sayang awak juga. Aqura seketul hahahahha

Che Kem said...

anonymous,

takut saya komen awak. nampak macam saya bayar awak pulak. anyway terima kasih bagi pandangan. jangan marah sangat pada TARA dan BYH, namanya manusia rambut sama hitam hati lain-lain.

bila awak sebut 'golongan intelektual' saya tergelak!

nasihat saya, jangan takut to reveal

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...