Jom Kita Jadi Geng

Sunday, December 17, 2006

ROSMAN, KAK MUN,YEM & SAYA

Semalam 16 Dis (sabtu) Kesuma tiada latihan, sekitar jam 9.00 pagi Yem telefon memaklumkan kepada saya bahawa kesulitannya untuk memberi khidmat memasang dan menyediakan set bagi Kesuma. Aduh berat sekali rasanya, bukanlah tidak ada orang lain lagi-ramai, tetapi saya harus memikirkan pembekal yang mampu dengan speksifikasi set yang diperlukan, cadangan memanggil Yem pun adalah kepakarannya di dalam menyediakan moveable set dan anggaran peruntukan ayang ada, nampaknya saya kena bincangkan dengan Eijat dan Along Hazirin, mana tahu mereka ada cadangan lain. Sebaik sahaja selesai dengan Yem, line masih panas, telefon saya berdering lagi dan kali ini Rosman pula, dengan tertib Rosman beritahu bahawa appointment dengan Kak Mun jam 12.00 tengahari, maknanya 'lunch' sekalilah tu! Yalah dah lama tak jumpa Kak Mun, paling akhir saya bekerja dengan Kak Mun adalah untuk Randai Puti Nilam Sari Disember 2005. Senang sekali.

Lebih kurang jam 12.30 tengahari saya tiba di The Mall dan Rosman pun sudah ada. Lebih sejam Kak Mun tak muncul juga, tapi chat saya dengan Rosman seperti selalu tak pernah surut, macam-macam topik dan yang banyaknya mengenai produksi Kesuma. Nida beberapa kali call, yalah pagi tadipun dia merungut sebab hari cutipun saya masih ada kerja. Rungutannya sebenarnya senang reda mungkin kerana dia pun punyai latar kerja dalam produksi juga. 1.45 petang Kak Mun tiba dan terus kami lunch. di hujung sesi kami mulakan dengan tujuan berjumpa, Rosman mulakan dengan konsep dan idea, saya tegaskan dengan kak Mun bahawa costume banyak yang ready made, yang perlu tailor cuma enam pasang karakter dan 20 orang pemuzik. Rosman mengeluarkan sketchnya dan menerangkan satu persatu daripada segi detail watak. Melalui pengamatan saya, memang Rosman commited dengan bidangnya, apatah lagi bekerja dengan Kak Mun yang punyai hampir 30 tahun pengalaman dalam seni. Saya banyak memerhati dan memberi input mengenai hal keperluan pengurusan produksi. Kak Mun nampak tidak risau walaupun jumlah costume yang perlu dibekalkan agak banyak, katanya dia sedang menyiapkan kostume yang ditempah oleh JKKN untuk dihantar ke luar negara. Kami tamatkan perbincangan dan akan bertemu semula di latihan produksi esok 17 Dis (ahad), Kak Mun akan dapatkan measurement pelakon. Saya sempat singgah di ASWARA melihat Hazirin dan budak-budak teater siapkan pameran sempena konvo. Adusss!

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...