Jom Kita Jadi Geng

Friday, December 15, 2006

KESUMA 14 DIS 06

Semalam latihan Kesuma selesai pada jam 11.00 malam. hampir setiap hari begitulah latihannya, dari jam 10.00 pagi sehinggalah malam. beberapa perkara yang ditekankan oleh pengarah dan pengarah tari khususnya mengenai gerak dan lakon. Susah juga bila menangani pelajar sekolah seni yang punya ragam bakat berbeza dan disatukan dalam sebuah produksi.
Malam tadi Kak Ros bertanyakan bagaimana rasa dan perasaan pelakon apabila mereka memainkan watak-watak itu, ada macam-macam jawapan dan pastinya ramai yang diam dari berpendapat. Kak Ros menegaskan bahawa ada bezanya di antara lakon muzikal dengan lakon untuk teater lain ataupun di dalam tarian. Pemain tidak boleh hilang fokus atau tidak memegang kepada asas 'act' and 'react'.
Joseph pula mengingatkan bahawa sebagai korus, pelakon tidak hanya bertanggungjawab kepada tarian, blocking dan gerak sahaja tetapi ia harus 'deliver' emosi, konsentrasi dan aware/alert dengan apa yang sedang berlangsung di pentas.

Saya ada juga menegur tentang tabiat pelakon apabila tidak berdialog, mereka sering membuat lakonan 'mime' di mana ianya tidak sesuai untuk muzikal. Khususnya penari yang terikut dengan style lakon dalam tari. Amri (guru vokal) belum berpuas hati dengan cara penyampaian, teknik dan stail belum muncul apatah lagi nak dikeluarkan emosi kepada khalayak. aduh berat sekali! Sherry (SM) memaklumkan jadual untuk hari Jumaat dan seperti biasa Kema akan mengambil latihan membantu kerja kreatif Kak Ros dan Joseph. Sebenarnya, selain latihan, di satu sudut ada perbincangan bagi team sinografi yang diketuai oleh Hamzah (Anjah) dan disertai oleh Tomoe, Azli, Hafiz, Hazirin, Sherry dan Adika.

1 comment:

Joseph Gonzales said...

This is such an interesting blog - thank you and congratulations for your service to the arts!!

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...