Jom Kita Jadi Geng

Saturday, December 16, 2006

KESUMA 15 DIS 06


Hari ini, latihan banyak ditumpukan kepada membersihkan blocking dan in-out pelakon. beginilah kalau produksi ramai sangat orang, pening kepala dibuatnya, namun inilah kerja kreatif. dari jam 10.00 pagi, Joseph mengendalikan kelas untuk kumpulan korus. Joseph banyak menitik beratkan stail dan detail yang diperlukan oleh Cik Ros sama ada ianya bersifat literal ataupun sebaliknya. Kerja berat tu. Kema dengan Eijat adakan pocket kelas di ruang berbeza.

Sebelum saya ke masjid untuk Jumaat, saya didatangi oleh Zainal Shek, di wajahnya ada seperti kekesalan kerana 'skip' daripada latihan Kesuma. Saya yang selalu berhadapan dengan pelakon dan pelajar yang beralasan mendengar sahaja. bagi pelakon seperti Zainal saya tidak boleh menegur secara keras, pengalaman dia harus dilayan dengan bijaksana. Saya tidak marahinya tetapi cuma cuba membuka cara berfikirnya agar dia melihat Kesuma ini satu peluang yang tidak boleh disia-siakan. Saya lebih senang memberi pandangan bukan nasihat kerana bagi saya, pandangan adalah persepsi dalaman individu tetapi nasihat itu percakapan dari luar dan dalam individu yang bercakap. Itu berat, silap haribulan kita yang sesat. Semoga Zainal bertimbang-timbang.

Jam 2.30 petang Cik Ros adakan latihan untuk pelakon berwatak sahaja. Risau juga melihatnya apabila ada pelakon masih lemah soal blockingnya apatah lagi jika diminta ekspresi dan emosinya. Saya tidak ke latihan kerana mengendalikan perasmian Bengkel Susur Seni. Sekitar jam 5.30 petang, saya ikut serta Cik Ros bersama Eijat mendapatkan 'alunan' emosi dalam lagu 'Mencari Putera' yang sesuai. Sukar mendapatkannya, mungkin kerana Eijat bukan seorang pemain makyung apatah lagi kelemahannya mengalun lagu dalam lenggok dan air makyung. Sukar sekali. Ia betul-betul sukar.

Cik Ros tingggalkan Eijat dengan saya dan Kema, saya mengambil kepercayaan itu untuk mengatur blocking yang sesuai bagi babak Ismail (Eijat) dan Husin (Syukor). Bila berhadapan Syukor, baru saya sedari bahawa Syukor adalah seorang pelakon yang naif, terlalu jujur dengan arahan. Jadi saya perlu memberi contoh atau mengatur gerak sebagai panduan. Ada peningkatan. Malamnya, Rosman dan Eliza pun hadir sama bagi memerhati keperluan kostum dan tatarias, manakala latihan lebih fokus kepada menggabungkan semua babak bagi memudahkan kerja mengawal konsep, linkage antara babak dan melihat rangkaian dan kaitan babak ke babak. Masa tidak cukup untuk membaiki dan mengatur pelakon. Masa yang ada cukup untuk menggabung babak sahaja. Tetapi di dalam kesuntukan itu, asas 'curtain call' telah ditetapkan. Jam 10.20 malam tiba-tiba Zainal muncul!

1 comment:

Joseph Gonzales said...

This is amazing! Menarik sekali untuk saya melihat perspekktif dari orang lain yang juga terlibat dalam produksi ini. Dapat juga saya menggunakannya 'insight' ini untuk menaikkan lagi tahap pementasan ini, terutamanya dari segi persembahan korus. Terima kasih!

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...