Jom Kita Jadi Geng

Monday, December 18, 2006

KESUMA 18 DIS 06


Lain sekali tone suara Kak Ros apabila menutup latihan malam ini. Down. Mungkin ikhtiarnya untuk mendapatkan kesungguhan daripada pemain belum tercapai. Berulang kali sejak latihan pertama, selalu diingatkan agar fokus dalam lakonan tidak kira walau apa peranan pun. Tapi dia orang macam batu. Geram betul jadinya. Katanya"improvisasi, imaginasi dan spotaneous itu penting dalam teater, itu yang menjadikan lakonan terisi". Joseph disisi saya mengiakannya. "Kalau awak tidak bermain-main, bersungguh-sungguh mungkin kita tak run sampai 1jam 45 minit" , "Bayangkan seorang gelak main-satu saat hilang, di sana terlupa line - satu saat hilang, jikalau 30 orang yang buat begitu bukankah kita hilang banyak minit?", "jadi apabila saya minta fokus, serius berlatih bermakna saya minta tumpuan dan keseriusan dan awakpun dengan sendiri dapat menganggar dan merancang energy awak semasa bermain". Kak Ros tegas lagi dalam nada yang dalam.
Joseph menyambut "Masalah kamu semua adalah selalu meletakkan kerja kamu kepada orang lain, 'Takpalah aku tak nyanyi sebab orang lain dah nyanyi' itu memang selalu ada, Saya tak tahu apa yang awak fikirkan tetapi setiap kali you buat gerak ada yang buat tidak habis" Joseph membentak. Seperti selalu nada Joseph tegas. Dia menambah lagi " Sila berikan ekspresi yang sepatutnya kamu beri, tunjukkan sekarang supaya kita tahu ianya sesuai atau tidak. Saya tidak tahu sama ada awak semua hafal atau tidak lirik lagu tetap yang saya nampak ada yang tidak menyanyi. Contohnya tarian 'Kuala Lumpur', ia agak agresif terutama semasa melompat kamu kena nyanyi dan itu harus dilatih jangan harapkan penyanyi latar sahaja". Joseph macam dah muak nak beritahu berulang kali. Kemudian dia cuit saya "You rasa ada mana-mana koreografi yang perlu saya tambah?" dia tanya dan saya jawab "saya rasa dah okay, cuma you detailkan kepada beberapa gerak supaya lebih nampakkan energy dan makna".

Amri, guru vokal turut serta malam ini dan katanya " memang ada masalah key dengan demo lagu tetapi semasa latihan kamu kena lepaskan suara biar pecah atau sumbang. Saya boleh maafkan kalau orang itu sakit atau suara serak tetapi mereka yang sihat perlulah berikan kesungguhan. Saya perhatikan lakonan dah boleh, gerak dah cantik cuma nyanyian sahaja masih lemah".
Kak Ros menambah lagi " saya nak tanya, di mana skrip anda semua?" itu dia soalan cepu mas. Kak Ros dah memanjat tonasinya. Memang ada sesuatu dan saya jeling Kema, Kema pandang saya. Kami dah dapat rasa bahang Kak Ros. " Walaupun ini produksi, kamu kena ingat yang ini adalah learning process, saya tak nampak pun bila masuk latihan ada antara kamu membuat catatan, sebelum latihan pun tidak ada". Kan saya dah kata cikgu tetap cikgu. Tambahnya lagi " Kamu kena catat supaya kamu tahu apa perubahan dan belajar dari produksi ini. Apabila skrip diberi kita kena lihat bagaiman kerja membongkarnya dilakukan. Ini proses. lainlah kalau awak masuk dah cukup dan sedia kebolehannya macam Mr Joseph, Che Kem, saya atau Kema atau yang dah lulus" Memang ini yang saya jangkakan dari mulut bekas guru ini. Dia menambah lagi "Saya nak tengok skrip kamu esok dan saya nak bagi hadiah skrip siapa yang paling bersih" memang cukup garam gulanya ditambah lagi cilinya.
Kema menyambung "Esok latihan jam 10.00 pagi dan saya minta be punctual, jangan ada yang lambat. Esok jangan lupa bawakan kostum yang diminta", Sherry sambung " esok jam 10.00 pagi " Zainal minta jam 11.00 pagi. Sherry pintas "kalau saya kata jam 10.00 jam 11.00 ada yang datang, kalau jam 11.00 jam berapa nak mula? " jadi esok latihan jam 10.00 untuk warm-up dan exercise, Pukul 2.00 Pak nasir nak run through untuk dapatkan Q muzik tradisional, Sir nak ambil jam 4.00 dan malam macam biasa". Sherry tamatkan maklumannya. Seperti biasa sesi malam diakhiri dengan salaman.
Sebelum itu, Petang tadi kumpulan muzik tradisional mula masuk latihan. Mereka diketuai oleh Pak Nasir. Ketika itu juga saya ambil Eijat untuk pocket. Sedang asyik menyuntik elemen makyung dalam gerak dan intonasi Eijat, Ajude (ASM Muzik) masuk dan bagitahu Pak Nasir perlukan Eijat untuk vokal tradisi. Saya lepaskan Eijat dan saya panggil CT Katijah dan Yusman. Kema ikut serta. Saya menambah sedikit gesture khususnya watak Atuk yang nampak masih malu atau tidak meyakinkan. Saya detailkan act n react agar tidaklah Yusman dibayangi oleh CT. Sedang elok saya ambil mereka Zainal pass by the studio lalu ditangkap Kema. Serta merta juga Mardiana turut ditangkap masuk ke studio untuk menggenapkan karakter bagi babak 4 itu.

Serentak dengan latihan itu, di Balckbox, rupanya ada En Roslan Imam (Pengarah Muzik) pun ada, dia memerhati dan aspek perkusi dalam lagu 'Mama Papa Burger', di situ juga Joseph sedang mengambil kelas untuk korus dan dari jauh saya dengar bebelnya kepada Fairol dan Rabiatul "Stop! Stop! saya nak bagi lecture 2 minit. Inilah masalahnya, kita sepatutnya melangkah ke hadapan tetapi kita melangkah ke belakang sebab ada orang seperti kamu yang tak datang. you are wasting my time, sebab kamu tak datang saya kena betulkan kamu padahal kamu sepatutnya ulangkaji apa yang tertinggal" memang itu Joseph dan tidak pernah puas.
Sedang saya menyiapkan tulisan ini, Rosman telefon bertanyakan saya bilakah perlu untuk duduk dan perhatikan balik keperluan kostum bagi preview 23 Dis 2006. Yang mana satu nak disediakan. Saya cadangkan agar lihat dahulu kostum yang dibawa pelakon, jika yang boleh dipakai untuk 23hb kita guna dahulu, masa agak suntuk untuk menyediakan kostum kerana tumpuan kepada konvo. Aduhai Rozy.

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...