Jom Kita Jadi Geng

Friday, June 28, 2013

PAS Vs UMNO DI KUALA BESUT

lokasi depan stesen kereta Kuala Besut
Saya, Z.Zamri dan Isey Salak Madu
Demam PRU13 belum lagi habis, orang masih lagi berhujan panas berjerebu di padang merbok malah ahli parlimen pun baru sahaja mengangkat sumpah. Kini demam pilihanraya kembali setelah ADUN Kuala Besut meninggal dunia akibat kanser paru-paru. Tidak tahu apa perasaan yang bermain dalam hati orang-orang Pakatan, adakah nak meraikan atau bersedih dengan kehilangan seorang pemimpin Islam. Meraikan tanda peluang terbuka untuk menakluk Terengganu kerana DUN Terengganu berada dalam keadaan seimbang antara pembangkang dan pemerintah. Nampak gaya Mat Said sekarang panas buntut kot, tidur tak lena dah. Bila-bila masa sahaja kerusinya akan diambil alih. Tentu sekali strategi terbaik perlu difikirkannya untuk memenangi hati orang Kuala Besut. Tapi kena ingat, kekalahan PRU13 lalu, membuat orang Pakatan benar-benar mahu menang.

Di kolam ikan; saya, Yaya Maembong dan
Isey salak Madu
Februari lepas, saya berpeluang membuat penggambaran di Kuala Besut. Seminggu saya di sana dan itu pertama kali saya berada lama di daerah itu. Nak dijadikan cerita, kami memang membuat penggambaran di pejabat ADUN Kuala Besut bagi telemovie "Sudah-sudahlah". Nak lebih menarik lagi, pejabat Allahyarham Dr.A Rahman Mokhtar itulah yang menjadi set pejabat watak saya, Nik Him. Semuanya jadi kebetulan kini. Dan hari ini, Malaysia akan bertumpu pada daerah ini.

Cantik hiasan pada tiang
masjid Kuala Bes
Kuala Besut punya kisah menarik, sejarah panjang antara Kelantan dan Terengganu. Ia digelar Republik kerana jasadnya dalam Terengganu tapi hati masyarakatnya tertumpah di Kelantan. Majoriti penduduk Besut bertutur loghat Kelantan bahkan budaya Kelantan sangat tebal. Ini boleh dilihat pada cara mereka menikmati makanan pagi yang tidak boleh lari dari nasi kerabu dan nasi berlauk. Sepanjang saya berada di sana, saya langsung tidak merasa berada dalam Terengganu. Daerah ini dikelilingi laut dan sungai. Ia sangat indah. Pantainya cantik dan sungainya kebiruan. Kalau melintasi jambatan Kuala Besut, mata kita akan terpegun dengan keindahannya, aktiviti nelayan dengan rumah-rumah rakit dan bot-bot kecil bersusun sepanjang sungai. Ia sangat indah. macam lukisan. Pantai Bukit Keluang adalah pantai berpasir putih. bersih dan dilingkung bukit berbatu. Saujana mata melihat kaki langit yang jelas. Potensi pelancongan sangat besar di Kuala Besut. Ia adalah gambaran sebenar perkambpungan Melayu pantai Timur. Kemajuan di Kuala Besut tidak sepesat bandar Permaisuri. Ini mungkin pusat pentadbiran Besut berpindah ke sana. jadi Kuala Besut menjadi pekan kecil yang mendamaikan. Jeti menuju Pulau Perhentian adalah tempat yang sibuk. Ia menjadi bandar kecil Kuala Besut. Stesen kereta sewa ada pusat pekan, ia berhampiran mini hotel dan beberapa kedai makan. Menambahkan keindahan Kuala Besut adalah masjidnya. Masjid Kuala Besut memiliki keunikan tersendiri. Hiasan dalamannya amat memikat. Kalau ke Kuala Besut elok singgah di masjidnya.

Punca ekonomi utama orang Kuala Besut
Berbalik kepada peruntukan undang-undang yang membolehkan diadakan satu pilihanraya kecil apabila wakil rakyatnya meninggal dunia. PAS punya sejarah memenangi Kuala Besut sebanyak dua kali. Tentu sekali impian untuk mendapatkannya kali ketiga sangat besar. Impian memenangi undi melebihi BN. Tapi, saya kira bakti dan sumbangan Allahyarham dalam meningkatkan kesejahteraan masyarakat Kuala Besut juga harus diambilkira. Ia bukan calang-calang wakil rakyat. Semasa berada di pejabat Allahyarham, ada aktiviti kemasyarakat bagi penduduk setempat. Waktu petang, disediakan kelas komputer dan penggunaan internet secara percuma kepada pelajar sekolah. Malah pusat ADUN dijadikan tempat untuk aktiviti masyarakat. Mendengar ceramah dan keramaian. ternayata Allahyarham telah membina imej UMNO yang baik di Kuala Besut. Saya kira, masyarakat Kuala Besut pun ada pengalaman dengan pemimpin PAS, kalau tidak masakan mereka menolak kepimpinan PAS di Kuala Besut.

Ini dalam bilik mesyuarat Pejabat DUN Kuala Besut.
Abang Wan Hanafisu pun turut ada dalam drama ini
Pandangan saya walau siapa pun yang berjaya memenangi kerusi Kuala Besut, ia bukan soal kemenangan parti. Ia bukan hal siapa yang menakluk Terengganu. BN atau Pakatan tidak penting. Yang penting adalah membangunkan masyarakat Kuala Besut. Kuala Besut adalah daerah yang banyak potensi. Keindahan alam semula jadi dan kemesraan penduduknya patut digunakan sebaik mungkin untuk meningkatkan ekonomi pendusuk tempatan. Seminggu berada di sana, saya bersembang dan memerhati ramai orang. Saya nampak pendapatan mereka rendah, upah harian mereka umpama kais pagi makan pagi.

jeti nelayan
Jadi tiada guna kalau Kuala Besut dijadikan taruhan untuk kuasa politik tetapi akhirnya kemajuan hanya berpusat di daerah lain. Sudah lama orang besut makan hati dengan pentadbiran Terengganu, tidak kira BN atau PAS. Orang Besut terasa terpinggir, tidak diendah dan dianak tiri. Orang yang memerintah perlu pulihkan hal ini. Kisah Besut ini seperti merajuknya orang Selatan Thai dengan kerajaan Bangkok. Jangan begitu. Kalau Besut berpotensi besar untuk ekonomi, maka harus dimajukan. Saya tidak nampak kesukarannya. Besut berada di antara Kelantan dan Terengganu. Itu advantage. Walau apapun perasaan orang Besut terhadap Terengganu, itu masalah orangnya bukan daerahnya. Masalah itu harus diselesaikan oleh pemimpin. Jika tidak, tak ada gunalah jadi pemerintah.

Saya suka dialog ini
"Oghang mane?" 
"ambo oghang besut"
"Oooo Tengganu"
"Dok besut!!".



2 comments:

pendita said...

Dah siar ko drama tu boh? kalu ado hebahan pasal drama ni, royak la nati deh...

pendita said...

Drama ni dah disiarkan ko boh? Kalu belum, nanti hebahkan la deh.. nok tengok..

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...