Jom Kita Jadi Geng

Monday, June 24, 2013

RAFIZI Vs KHAIRY DI PARLIMEN

Rafizi antara MP yang ditunggu kemunculannya
Hari ini 24 Jun 2013, mesyuarat telah pun berlangsung pagi tadi di mana mesyuarat sulung ini, diadakan untuk memilih Yang Di pertua Dewan, Majlis angkat sumpah dan usul menamakan dua ahli sebagai Timbalan Yang Dipertua. Esok, Parlimen akan dibuka dengan rasminya  oleh SBP Yang Dipertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah. Maka akan bermulalah sidang dewan rakyat penggal pertama. Macam-macam gimik berlaku sebelum ini. kata nak pulaukan parlimen lah, sabtu lepas pun sempat PR buat perhimpunan di Padang merbok, Jumaat lepas masa saya di SOGO, ada sekumpulan kecil belia berbaring atas laman depan SOGO memegang manila card, mahu menegakkan keadilan. Ingatkan betul-betullah berlaku pemulauan parlimen, tapi semua MP elok aja angkat sumpah tadi.

Daripada 222 buah kerusi, 89 diwakili oleh pembangkang manakala selebihnya diwakili oleh Barisan Nasional. Ini merupakan jumlah kerusi terbanyak yang dimenangi pembangkang selepas zaman Pak Lah tahun 2008. Kira, Najib akan melalui tekanan dan perbahasan yang agak mencabar. Saya bukanlah syok nak melihat orang berbalah tapi mahu lihat kesungguhan ahli-ahli parlimen berbahas dan membincangkan isu-isu negara, membahas undang-undang dan sebagainya. 

Memang dalam Dewan Rakyat elok ada lebih pembangkang, bukanlah maksudnya saya suka sangat tapi suasana perbahasan akan lain jadinya. Jika tidak, ahli-ahli parlimen kerajaan akan sangat selesa. Saya masih ingat masa bertugas di dewan pada penggal selepas 2004, selepas kemenangan besar Pak Lah dan BN. Ya Allah, dewan tu macam padang jarak, ramai ahli parlimen tak ada kat tempat duduk, ramai juga yang tidur. Bukan sahaja mereka tidur, saya yang bertugas pun turut tertidur sebab perbahasan tidak ada energy langsung. Menteri selalu diganti setiausaha parlimen. Bila sidang parlimen selepas kekalahan teruk pak Lah, situasi jadi berbeza, kerusi BN selalu ada, perbahasan rancak. Kita yang bertugas pun celik mata luas-luas, risau nama kementerian kita disebut. Pengalaman bertugas di parlimen memang menarik, kita seolah menyaksikan persembahan orang-orang tengah gelangang. Sejak 1996, seringlah saya bertugas. Dewan Rakyatlah yang seronok berbanding Dewan Negara.
Keterbukaan Khairy ini bawa pendekataan
berbeza. Baguslah YB.

Jadi parlimen kali ini agaknya akan berubah rentaknya. Ramai ahli baru dan muda duduk di dalamnya. tentu sekali nak dengar Rafizi berlawan balas dengan Khairy, Ibrahim Ali pun dah tak ada, kalau tidak geger juga dewan dengan jeritan, pekikan berpadu pula dengan Bung Mokhtar. Memang hangatlah dewan jadinya. Kali ini, kita lihatlah antara 89 orang ahli Pakatan Rakyat, siapa yang akan muncul hero baru. Anak Karpal, anak Kit Siang, anak Anwar, anak Nik Aziz dan ramai lagi ada kali ini. Saya berharap sangat tidak ada isu dan percakapan yang memperlekehkan jantina macam sebelum ini, saya mahu juga lihat bagaimana Pakatan menegakkan perjuangan mereka dalam memastikan manifesto mereka boleh dicapai atau diperbahaskan sekurang-kurangnya. 89 kerusi, bukan kecil, silap-silap haribulan boleh mengubah dasar jika wakil BN asyik memonteng. 

Tambah menarik tahun ini, Sabery Chik dah bagitahu yang RTM akan siarkan sidang parlimen satu jam di TV bukan lagi 30 minit. Tambahlah seronok kita menonton ya. Baguslah Tuk! Era teknologi hari, tak payahlah kita takut nak tunjuk kat rakyat apa berlaku dalam dewan, lambat laun diketahui juga. Jadi eloklah sangat dipanjangkan siarannya.

Selamat bersidang, saya hanya mahu Malaysia jadi lebih baik. 


No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...