Jom Kita Jadi Geng

Saturday, June 22, 2013

MY EKSPRESI: SIAPA DAPAT 40K?

4 finalis; Kamaluddin, Tang, Shazlan (Juri tetap), Nazri dan Hanafi

22 Jun 2013 bakal menentukan siapakah Juara My Ekspresi musim pertama. Juara perekatari dalam sebuah program realiti yang julung kali diadakan bahkan rasanya pertama di dunia. How? hebatkan! Menerusi TV2 hari Sabtu pada jam 9.00 malam, My Ekspresi akan ditayangkan secara langsung.

Empat peserta telahpun diketahui akan berentap iaitu Hanafi, Nazri, Kamaluddin dan Tang. Bila lihat senarai peserta yang bertanding ia seolah pertandingan dua IPT iaiatu antara ASWARA yang diwakili tiga jejaka dengan UMS yang diwakili Tang. Tang yang menjadi satu-satunya peserta wanita, mempertaruhkan pengalamannya di WCOPA dan ilmu sarjana tarinya. Pada separuh akhir lalu, Tang melepasi pusingan tersebut dengan sedikit kepayahan dan berjaya mengatasi Raffi dan Azlee. Saya kira, Tang beruntung kerana pada tugasan terakhir minggu lalu, dia mendapat Bollywood berbanding Raffi yang mendapat street dance dan Azlie kena menghasilkan ballroom. Bollywood benar-benar menyelamatkan Tang, kenapa saya kata begitu? Satu kerana tarian Bollywood tidak perlu teknik dan stail yang tepat apatah lagi bila Jai Ho jadi pilihan Tang. Jadi, ia lebih bersifat meriah dan kepestaan. Saya lihat koreografi Tang cukup makan dan menepati sahaja tetapi tidak ada interpretasi lain. Soalan saya, adakah lagu hebat seperti Jai Ho perlu terbatas pada kostume begitu sahaja? Bollywood boleh wujud dalam macam-macam rupa.

Nasib malang pada Raffi, yang saya kira ada potensi untuk mara ke final. Tapi Raffi punya 'vocabulary' terbatas dalam tarian-tarian barat berbanding kehebatannya dalam tarian Melayu. Jadi bila Raffi kena buat Streeat Dance, saya anggap itu membunuhnya. Dua faktor yang menjejaskan markah Raffi; kelemahan dia dalam tarian barat dan Raffi tidak dibantu oleh kumpulan penari yang baik. Penari yang menarikan tarian-tarian Raffi sangat banyak kelemahannya. Mereka tidak ada teknik yang bagus dan kurang attitude dalam sesetengah tarian. Apatah lagi kena menari Street Dance yang nyata ada syarat tetap pada gerakannya. Penari tidak ada stail, tiada attitude, battlenya melucukan. Apapun seperti kata Linda, walaupun kekurangan pada penari, kesilapan tetap atas bahu koreografer. Macam orang putih selalu kata "uneasy lies the head that  wears a crown". 

Dalam kes Azlie, saya kira dia punya idea dan kreativiti yang baik. Tapi kerana Azlie tidak memiliki pengalaman yang luas berbanding peserta lain, maka Azlie banyak bersandarkan kepada wirasanya sahaja. Namun begitu, saya harus ucap tahniah kepada Azlie kerana mampu melangkah hingga ke peringkat separuh akhir dan menjadi enam yang terbaik. Kelemahan azlie di peringkat separuh akhir sangat ketara dalam dua tugasan. Tugasan ribute P.Ramlee, Azlie memilih lagu Aci-aci Buka Pintu. Bila saya tahu lagu itu yang dipilih dan mahu dipersembahkan dalam bentuk taridra, fikiran saya kata "berapa bagus Azlie boleh hasilkan kerana imej klip Labu-labi sangat melekat". P.Ramlee sudah hasilkan persembahan yang sungguh baik dalam aci-aci bukak pintu. Jadi Azlie perlu hasilkan berbeza dan lebih bagus. Ternyata Azlie tewas, koreografinya hambar, penceritaannya sangat lemah malah pemilihan kostume juga kurang baik. Begitu juga dalam tugasan Ballroom, saya kira dalam tugasan ini, koreografinya tidak siap. Azlie keputusan idea kerana dua faktor; tiada pengetahuan yang bagus dalam ballroom dan kelemahan dalam menggunakan ilmu koreografi. Hal ini sangat menjejaskan Azlie. Tambah-tambah lagi, penari Azlie bukanlah kumpulan penari yang versatile dan miliki stail menari yang pelbagai. 

Apapun itu cerita lepas, dah tak boleh nak patah balik. Malam kemuncak nanti, 4 peserta telah pun diberikan 3 tugasan. Iaitu promosi produk tempatan (ia lebih bersifat tarian pelancongan), Back-up dance dan koreografi bebas. Saya kira tugasan ketiga adalah penentu kepada kualiti koreografer itu. Dengan peluang yang diberi seluas-luasnya, koreografer boleh manfaat apa sahaja kelebihan yang mereka ada. Jika kekuatannya tradisional, pergunakanlah. Kalau cenderung moden atau muzikal atau etnik, mereka harus pergunakan semaksima mungkin. kalau baca ulasan saya ni macam saya letak kemenangan pada budak-budak ASWARA tetapi tanpa mengecilkan kebolehan Tang, saya pasti Tang belajar dari kelemahan lalu. Dalam seni, tidak ada istilah underdog ya! Semuanya subjektif. Saya suka belum tentu Anda suka. Jadi semuanya 100% pilihan juri. Hanya juri yang kenal manikam.

Tidak sabar untuk saksikan Malam kemuncak nanti. Siapalah yang akan bawa hadiah bukan sekecil anak, RM40 ribu ya!

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...