Jom Kita Jadi Geng

Friday, June 14, 2013

AKTRES BARU NAIK DAUN

Baiklah kali ini, saya nak bagi isyarat AMARAN! kepada aktres-aktres yang sedang memegang tampuk heroin drama-drama di TV. Jika anda semua tidak bersedia, asyik menjual cerita-cerita murah tapi bakat tak berapa cukup, awas.... kerana beberapa aktres baru yang sedang mekar akan mengambil alih bila-bila masa sahaja. Saya tulis entri kali ini, selepas melihat penangan graduan atau bekas pelajar ASK/ASWARA yang kian ramai mengisi dan memenuhi peranan-peranan dalam filem dan drama tempatan. Kehadiran mereka ini memberi impak yang cukup positif. 

Mungkin tulisan saya ini, seperti tidak adil kepada pelajar IPT lain dan juga kepada  sesetengah graduan atau pelajar ASWARA/ASK tetapi, seperti tertera di bawah banner blog saya iaitu " Ini catatan dari fikiran dan pengamatan peribadi" jadi janganlah marah ya.  Bukanlah bermaksud hanya mereka yang saya senaraikan sahaja yang bagus, sebenarnya yang tiada dalam senarai ramai yang bagus, cuma mereka yang saya sebut ini telah menunjukkan kesungguhan yang tinggi di dalam memajukan karier mereka sebagai pelakon. Mereka tidak berhenti mencari peluang, yang kini menampakkan keberhasilannya. Mereka ini saya anggap adalah pelakon pelapis kelahiran ASK/ASWARA selepas sekian lama ruang itu ditinggalkan oleh Juhara Ayob dan Norzizi Zulkifli. Walaupun sesekali pernah nama-nama seperti Yuni Norleity, Mardiana Ismail dan Suhaila Sulaiman mendapat tempat. tetapi tetap nama Juhar dan Zizi disebut. 

Nama-nama dan wajah di bawah ini adalah mereka yang perlu diberi perhatian oleh produser dan pengarah drama, filem dan teater. Ketrampilan mereka bersama pakej yang baik. Bukan rupa semata tetapi bakat dan kebolehan yang diperlukan industri.


Amira Rosli: Nama penuhnya Amira Izzati Rosli, masuk ke ASWARA dengan kebolehan yang sederhana namun dia mekar kemudiannya. Biasalah dalam mendidik kita selalu jumpa anak macam Amira. Semasa mula jejak ASWARA dia baru mengenal dan cuba fahami lakonan. Apabila sudah dapat ilmunya, Amira sudah tidak menoleh ke belakang lagi. Dengan kelebihan pada wajah yang menawan dan cukup sopan santun, Amira kini menjadi pilihan Mior Hashim Manap. Sudah 3 drama di TV Hijrah, Amira memegang watak utama. Tentu sekali pengikut drama Islamik patuh syariah mengingati Amira sebagai Balkis. Dan tentu sekali anda perasan lakonannya dalam drama Jodoh (bersama Scha) dan sebagai adik Nasha Aziz dalam Supermak. 


Nad Zainal: Tak perlu saya perkenalkan. namanya kini meniti bibir. Drama Memberku hawa, Elie&Epit, Bukan Bidadari dan banyak lagi drama telah meletakkan Nad sebagai pelakon yang paling sibuk dewasa ini. Pemilik nama Farah Nadia ini, semasa di ASWARA lagi sudah menunjukkan potensi sebagai heroin. Dia berpengalaman dalam teater makyung, teater klasik dan beberapa produksi yang menguji kebolehannya termasuklah TANDA keluar Rumah Anak Teater. Tak perlulah saya tulis panjang tentang Nad, cerita tentangnya kian banyak di dada media. ABPBH baru ini dia masuk top 5 Artis Baru. Good Job Nad!


Mardiana Alwi: Semasa dia di tahun pertama Diploma, dia sudah memikul peranan utama dalam Muzikal Kesuma. Bakatnya yang besar dalam tiga bidang seni persembahan memberi 'advantage' kepada Mardiana untuk meneroka banyak peluang lakonan. Dia pernah mendapat Tempat ketiga Bintang Asli kebangsaan dan menghasilkan single di bawah penerbitan Julfekar. Bakat tariannya juga baik. Tetapi kini Mardiana banyak menumpukan kepada karier lakonan. Kini sedang hangat dengan telemovie Hari-Hari Terakhir Seorang Seniman. Mardiana juga adalah pelakon utama dalam teater Intan Tercanai arahan Noordin Hassan, berlakon bersama Ogy Ahmad Daud, Juhara dan Norzizi. Lakonannya dalam bangsawan memang cukup kena dan memikat sekali. Itu semua kerana kemampuan nyanyian lagu tradisional, tarian dan lakonan yang sarat Melayunya.



Aishah Hoo: Dia punya banyak potensi. Semasa di ASWARA, Aishah memang komited pada pengajiannya. Dalam projek akhir diplomanya, dia memilih untuk dinilai sebagai Sinografer. Tetapi selepas tamat pengajian, ternyata Aishah banyak mengembangkan kerjaya lakonan di samping menyelesaikan pengajian ijazah dasarnya di UM. Kini Aishah boleh ditonton dalam drama Tanamerah yang ditayangkan di NTV7. Dia memainkan watak utama. Bebarapa drama lain yang memberi ruang dia menampilkan lakonan ialah Anak Ponti dan Kampus. 




Sherry Al-Hadad: Pada fizikal memang ramai yang akan anggap dia bukan calon heroin. Sherry adalah lulusan Ijazah ASWARA yang memiliki banyak topi dalam seni persembahan. Ini semua kerana sikapnya yang tidak menolak jika diberi kerja. Bakatnya sebagai pelakon sangat terserlah apatah lagi lakonanya bersahaja tapi sarat emosi. Sherry boleh bertindak sebagai stage manager, pengacara, penolong pengarah dan kini sering menjadi pengurus produksi untuk Revolution Stage. Secara peribadi saya anggap Sherry adalah gifted - born with it. Dia sangat bagus dalam komedi dan sangat ekspresif dalam drama. Ingat tak lakonannya sebagai Mak Chah dalam drama Ramadhan tahun lepas. Pendek kata, dia boleh switch on-off character secara spontan . Suaranya dipinjam untuk iklan dan filem alihsuara. Love u Sherry.



Najua P.Ramlee: Yang ini saya rasa dia sudah disebut orang. Mungkin kerana ada nama P.Ramlee dihujungnya. Cucu kepada Allahyarham Tan Sri P.Ramlee ini, harus berbangga kerana mewarisi bakat besar dalam lakonan dan nyanyian. Anak Rashidah Jaafar dan Allahyarham Nasir P.Ramlee ini, semakin rancak mengisi persembahan pentas. Kebolehannya menyanyi dan berlakon secara spontan banyak membantu penampilannya di pentas. Mungkin dia bukan calon heroin kerana kegempalannya. Tapi industri harus berubah untuk membuka peluang kepada bakat seperti Najua dan Sherry. 


Ada bebarapa nama lagi yang saya kira perlu bekerja keras untuk mendapat tempat di dalam industri tempatan. Persaingan dengan pelakon-pelakon baru yang tumbuh macam cendawan ini, perlu diatur dengan baik oleh para lulusan ASWARA. Mereka perlu tumpukan pada bakat dan tidak menjerumuskan diri dalam isu dan karenah yang membias kebodohan diri. Tak perlu nak rakam video cerita pasal seluar dalam colour apa bagai ya. Saya percaya, jika ada impian dan ditambah dengan azam dan usaha, Insyaa Allah, akan datang tuahnya. Cuma lambat atau cepat sahaja.

Jadi, untuk produser di luar sana, apa lagi... carilah mereka dan ukur kebolehan mereka. Sama-sama kita tengok nasib mereka dan doakan kejayaan mereka. 

3 comments:

Joseph Gonzales said...

Very true...and very exciting to see them working in the industry and hopefully bring new levels of skill and professionalism to their craft. I hope that they will also have the opportunity to work with scripts that are more challenging that will draw thinking audiences to the productions. Well done lovely ladies of ASWARA...

esmi said...

Yes, they are ones to look out for

Unknown said...

harapnya saya juga mampu menjadis eperti mereka....insha allah.... =)
doakan saya en.kem..!!

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...