Jom Kita Jadi Geng

Monday, July 22, 2013

SENI KAKI LIMA DI MADRID





Pasangan ini hanya duduk, tiada dialog dan tiada aksi pun.
mereka hanya menampilkan magik. Kekauatan wanita itu mengangkat lelaki menggunakan sebelah tangan sahaja. Puas saya menilik dan memikir bagaimana mereka boleh bertahan. Rupanya ada teras di dalam kostume mereka



Betul lah kata orang jauh perjalanan, banyak pemandangan. Saya bertuah dapat melawat tempat seperti ini yang menghidangkan seni secara percuma. Melihat bagusnya pelakon-pelakon kaki lima beraksi ini, dan hanya mendapat bayaran atas ehsan orang yang lalu lalang. 

Ini persembahan demonstrasi. Tiada kostume dan aksi dramatik. Yang berkemeja biru sedang menerangkan bagaimana alat itu digunakan pada zaman dahulu.yang menariknya alatan itu adalah pusaka lama. Ia seperti pengandal untuk mengangkat barang yang berat. Cara demonstrasi ini menarik dan informatif.



Namun Madrid hidup dengan kehadiran mereka. Mereka bukan sekadar orang yang dipakaikan kostume tetapi mereka adalah pelakon yang dibekalkan ilmu persembahan. Cara mereka melakukan gerakan, bertahan dalam karakter dan melawan halangan waktu cuaca yang panas, saya kira ia latihan yang cukup bagus. Bukan senang. Bila dibandingkan dengan street performance di KL, memang kita sangat jauh tertinggal malah bukan sahaja tertinggal, kita sebenarnya hanya meniru tetapi tidak lahir dari semangat yang betul. 








Yang ini imitasi pokok. tapi saya suka kerana pemain ini  berjaya sustain karakternya begitu lama sekali. setiap gerakan postur dan gesturenya sungguh menarik. Ia seakan pohon yang melambai.



Ada orang kata, bolehlah berjalan kalau banyak duit, tapi itu bukan alasannya. ke mana pun perjalanan kita, mata harus tajam melihat dan mengamati ragam masyarakat. Berjalan bukan sekadar ambil gambar dan shopping semata. Bila kita dapat melihat sendiri baru mata kita percaya. Kerja saya sebagai pegawai kebudayaan menuntut untuk selalu menonton dan mengapresiasi kerja seni orang. Tapi kalau mengharapkan berjalan atas tajaan kerajaan semata, memang payahlah nak dapat.



Ini persembahan teater berkumpulan, ada aksi dan jalan cerita. Tapi mereka selaraskan kostumenya. Anak-anak muda ini begitu rileks sekali melakukan persembahan. Saya tidak sempat menontonnya habis kerana mahu ke tempat lain. Tapi saya kira ini bagus untuk kelas lakonan juga.


Kenapa saya kata begitu, biasanya yang pergi ke luar negara melihat dan melawat karya orang adalah big boss, balik dari sana mereka arahkan kita buat. Senang dan seronok berjalan bagi boss-boss tapi susah memikir dan mencerna ke pentas itu jatuh pada anak buah. Nasiblah tu, siapa suruh jadi anak buah hehehe. 

hari itu hari Ahad, waktu baru sahaja memulakan perjalanan saya ternampak sekumpulan orang sedang menyanyi diiringi alunan muzik. Sesekali mereka menari dalam perarakan. Ia sangat folk. Wanita di tengah itu mengalunkan suara soprano mendendangkan lagu klasik flavour opera. Saya kira ini kumpulan kebudayaan gereja dari sekitar Madrid. Mereka tidak mengutip wang, hanya membuat persembahan di jalanan.



Dua askar ini saya kira sangat terlatih. Sifat kejantanan mereka terserlah. Menariknya, mereka adalah patung gangsa tetapi apabila mahu berubah kedudukan, mereka melakukan gerakan slow motion. Sangat-sangat menarik Saya kira mereka merancang dengan baik persembahan mereka ini. Kita boleh ralik dengan hanya berdiri dan memerhati. Persembahan mereka ini menarik minat kanak-kanak, khususnya lelaki.



Ini lakonan Jesus yang disalib. Waktu saya melintas, pelakon ini
sedang bersiap untuk memulakan aksi. Tetapi dalam persiapannya menjadi Jesus, dia sudahpun berada dalam karakter. Badannya yang kering dang berdarah itu, bergerak danbersiap dalam rasa kesakitan. saya macam percaya dia sedang sakit. Bila ready sambil menahan kesakitan, dia mengangkat pancang itu. Dia sangat profesional.




Seingat saya, trip tajaan kerajaan yang betul-betul bermanfaat adalah pada tahun 2008, apabila ASWARA menyertai Malaysia Week. Rombongan kami diberi kesempatan oleh Dato Omar Awang untuk menonton muzikal dan melawat universiti-universiti. Malah bukan itu sahaja, atas inisiatif kami, khususnya Joseph Gonzales yang memastikan para pelajar memanfaatkan lawtan mereka ke London, ada pelajar sempat mengikuti kelas tari di pineapple studio.



Sewaktu melawat Plaza Mayor, ramai sekali persembahan jalanan. Saya tertarik dengan pelakon ini. Dia menjadi halimunan. Tidak berwajah tetapi bercermin mata. Hahaha sangat cute. Adakah dia lelaki atau perempuan? Saya tidak tahu tapi yang pasti tubuhnya kecil dan pendek sehingga boleh berupa mejadi orang tak berkepala.







Yang ini menguji mata kita. Ada dua pelakon tetapi salah satunya sebenarnya patung. Kita harus tengok lama-lama untuk kenal yang mana satu pelakon sebenarnya. Pelakon ini perlu ada stamina yang tinggi, bagus dalam mengawal pernafasan dan mampu bertahan dalam kedudukan yang lama. 












Jadi, jika kita berminat dengan seni budaya atau jika kita ini memang kerjanya  berorientasikan seni budaya macam pegawai kebudayaan ke, artis budaya ke, pensyarah seni ke, pemuzik, penari ke atau yang sewaktu dengannya, kalau dapat peluang berjalan, janganlah kita fikirkan untuk pakai lawa-lawa sambil pose depan patung dan gedung-gedung mewah. manfaatkan perjalanan kita untuk belajar dari orang lain. Ia akan membantu meningkatkan pengetahuan kita. Saya berpesan untuk diri saya juga.Walau ke mana pun kita pergi, mesti ada sesuatu yang boleh kita pelajari. Tidak semestinya ke Madrid!






No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...