Jom Kita Jadi Geng

Wednesday, July 17, 2013

VIVIAN-ALVIN: INI KALI MEMANG KENA



Sudah lama saya tahu kisah pasangan ini. Pasangan kekasih Alvin dan Vivian yang mengejutkan media Malaysia dan Singapura dengan blognya. Blog yang memaparkan secara terbuka aktiviti seks mereka. Mereka secara terang-terangan meluah dan mengekspresikan naluri semulajadi mereka itu kepada umum. Bagi mereka berdua ianya tidak salah, yang salah adalah kita masyarakat yang memandang negatif pada soal seks dan hal-hal yang sangat sensitif dalam budaya timur.


Aksi-aksi mereka bukan sekadar foto-foto tetapi turut memuat turun video lucahnya. Saya pun jadi hairan melihat keterbukaan mereka yang melampaui batas kita masyarakat di Malaysia. Adakah mereka ini adalah generasi masa depan yang melihat norma dan nilai timur itu tidak lagi sepadan dengan generasi hari ini. Memang saya akui ada segelintir dalam masyarakat kita yang hidup mereka melebihi cara orang Barat, tapi tidak seberani pasangan ini. Syabaslah Alvin dan Vivian, sebab kamu berdua benar-benar tak berbangsa! Ini bukan soal bangsa Melayu, Cina atau India atau apapun tetapi ini soal sikap dan pandangan mereka, sensitiviti mereka terhadap sesuatu perkara.


Saya kira bagi mereka berdua, apa yang orang lain fikir bukan lagi hal mereka. Bukan masalah mereka. Itu masalah orang lain. Lihatlah bagaimana indiviualistik dan bagaimana manusia hari ini enggan bermasyarakat. Mereka berdua ini mewakili generasi 'new media' yang sangat berani dan ekspresif. Tetapi berani mereka ini tidak hadir bersama tanggung jawab. Mereka sangat lemah dalam inter-personal skill. Tidak mahu memahami, mengerti, merasai, menyelami dan meletakkan bahu mereka ke atas beban orang lain. Itu tidak penting, yang penting adalah diri-sendiri! Agaknya mereka sudah tidak ada mak bapak? 


Jadi apabila isu foto ucapan Selamat menyambut ramadhan dengan hidangan Bak Kut Teh oleh mereka berdua, saya kira ia betul-betul bagi penangan yang terbaik buat mereka. Dalam hal positif, tercapailah hajat mereka berdua untuk popular dan terkenal tetapi daripada sudut lain, mereka silap percaturan. Mempersendakan isu agama sewaktu Islam sedang menyambut Ramadhan. Jangan main-main dengan puasa, ia bukan sahaja ibadah tapi ia menjadi satu bulan yang benar-benar mengikat kukuh jiwa Islam, memupuk sensitiviti yang tinggi dan mengetuk pintu-pintu politik untuk berperanan atas nama Islam. Mula-mula bolehlah kita bersikap sangsi dan anggap Alvin dan Vivian didajalkan (kena hacked) oleh mereka yang mahu mengenakan mereka namun apabila mereka memuat naik video memohon maaf, jadi sahlah perangai buruk mereka ini benar-benar BURUK!


SKMM dan pihak yang bertanggujawab, silalah laksanakan peranan. Harus bertegas dalam soal ini, jangan kalah dek hak asasi mereka. Kita tidak mahu ramai lagi manusia Malaysia yang lahir macam mereka berdua ni. Saya lihat dua-tiga media berbahasa Inggeris sudah memberi publisiti dan mengangkat mereka berdua ini sebagai hero. Jangan terlambat jika tidak situasi ini akan merubah kepada kita yang tidak betul!

2 comments:

Anonymous said...

orang muda memang pantang ditegur, mulalah nak tunjuk taring....

Anonymous said...

manusia mcm ni kalau jumpa mau kena hempuk ja. makin kurang hajar. sampai isu sensitive mcm ni pun nk dijadikan bahan gurau senda.

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...