Jom Kita Jadi Geng

Monday, July 22, 2013

ANAK MATI DALAM KERETA


Dugaan apakah yang diterima oleh ibu kanak-kanak yang meninggal di dalam kereta akibat heat stroke ini? Saya tidak mampu melihat foto kanak-kanak yang malang itu. Tidakk terbayang di mata saat dia melawan kesakitan. Ya Allah! Bila situasi begini, kecuaian ibunya, Nor Zatusy Hazwa dijadikan punca. Namun bila membaca dan memahami situasi yang berlaku, sukar sekali untuk saya selami perasaan Nor Zatusy. 

Kehilangan anak kecil, Nawal Iris akibat kecuaian ini amat mendukacitakan. Tentu sekali ia menjadi bebanan yang berat buat Zatusy. Bagaimanakah beliau sekeluarga mahu menghadapi hari-hari mendatang dengan Ramadhan dan Syawal yang bakal tiba. Saya sendiri berat merasakannya. Kemalangan yang di luar jangkaan. Besar sekali ujian yang diterima Zatusy. Semoga beliau tabah dan kuat melawan tekanan. Memang itu kesilapannya tetapi ia bukan dilakukan dalam sedar. Minda bawah sedarnya menguasai tindakannya pada hari itu. Dan itulah hari yang selalu akan menyedarkannya.

Semoga ini juga menjadi pengajaran buat kita semua. Dalam hal ini, saya pasti Zatusy seorang ibu yang penyayang dan tidak merelakan pemergian Nawal Iris dalam cara sebegitu. Tabahlah Zatusy, Allah sedang menguji anda.

Al-fatihah buat Allahyarham Nawal Iris Shamsuddin. Sesungguhnya syurga yang menyambutnya.

2 comments:

Ija Rased said...

hurm sedih bila baca paper pasal ni. tak tertanggung rasanya dek kelalaian sendiri. moga si ibu tabah hadapi saat yang sukar ni.

Anonymous said...

Bila cuaca panas & anak dalam kereta, saya terus teringat insiden yang menimpa adik Nawal Iris. Moga Allah beri ketabahan pada ibu & ayah serta keluarganya atas musibah yang menimpa. Sesungguhnya dari Allah kita datang & kepada-Nya kita akan kembali...

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...