Jom Kita Jadi Geng

Sunday, July 21, 2013

SEKSUALITI MERDEKA DI MADRID

Ini pemandangan biasa pada hari pertama saya tiba.
Tajuk entri kali ini memang sensasi. Saya pun terpanggil untuk menulis perkara ini setelah beberapa tahun negara kita tersentak dengan satu gerakan Seksualiti Merdeka. Kunjungan saya ke Madrid awal Julai lalu, menambahkan lagi keinginan saya mahu menulis entri mengenai perkara ini. Malaysia dikejutkan dengan satu perhimpunan yang melaungkan kebebasan berpasangan dan mengamalkan orientasi seks secara terbuka pada tahun 2008, di waktu negara mahu menyambut perayaan kemerdekaan ke 51 dengan membawa tagline "If one of us ain't free, none of us are". perhimpunan itu berjaya menghimpunkan antara 400-500 orang. Dan beberapa siri program bersifat sedemikian diadakan termasuklah pada tahun 2011 bertema "Queer without fear" yang berlangsung di The Annexe Gallery, Pasar Seni.

Petang sebelum perarakan, mereka bersidai di
Mc Donald
Namun tidaklah saya ingin memperkatakan tentang gerakan di Malaysia kerana siapalah saya untuk memperkatakannya. Jika daripada sudut penganut Islam, saya memang menolak gerakan dan amalan ini. Malah sejak gerakan seksualiti merdeka yang bersamaan dengan gerakan LGBT dunia ini berlangsung, saya kurang ambil peduli, sekadar membuat bacaan tetapi untuk memperkatakannya, tidak. tetapi bila kunjungan saya ke Eropah tempoh hari dan melihat menular dan berkembangnya budaya baru ini, ia memang menakutkan saya. Setibanya saya di kota Madrid, sudah terpampang billboard besar yang mewar-warkan 'Gayparade'. Mula-mula saya tak faham sebab bahasanya Spanish, kawan saya maklumkan bahawa sekarang ni di Eropah berlangsung gayparade. Fahamlah saya. Jadi, sepanjang tiga hari di Madrid, di sepanjang jalan saya melihat lelaki-lelaki tua dan muda bertubuh sasa berjalan berpasangan atau berkumpulan. Ada yang berpimpinan malah di taman ada yang santai berbaring berpelukan. Saya lihat orang ramai sama ada tua, muda atau kanak-kanak langsung tidak melihat itu sebagai pelik. Ia seperti diterima dengan baik sekali. 

Apa yang mereka jual?
Malam itu sewaktu saya menemani rakan saya, Tariq ke Hard Rock Cafe, dari jauh kami terdengar bunyi seakan konsert. Saya kata 'agaknya malam ni kot parade tu?' lalu saya ajak Tariq untuk melihat apa yang berlaku. Kalau tidak lihat dengan mata sendiri, kita sekadar membuat andaian tentu sekali tidak tepat pengalaman itu. Jadi malam itu, jauh sekali perjalanan kami. Dari Hard Rock menuju ke Rege Carolo III jaraknya beberapa kilometer. Dalam hati saya memang mahu sangat melihat bagaimana orang Madrid menyambutnya. Kalau di Malaysia, haram saya singgah. Ya Allah terkejut saya, ia seperti lautan manusia di sepanjang jalan utama kota Madrid. Manusia pelbagai bangsa dan umur meraikan festival itu, seolah-olah ianya satu folklore. Kalau kita di Malaysia, Citrawarna lah ukurannya. Tapi perarakan ini jauh lebih ramai dan hebat sekali sambutannya. Manusia di kota itu, berpesta menari dan mabuk-mabukan. Ada yang sudah hampir telanjang di jalanan. Ibu tua pun ada yang mabuk-mabukan apatah lagi yang muda-muda. Anak-anak kecil turut sama hadir ke pesta itu. Saya perhatikan antara mereka lelaki dan perempuan sudah tiada sempadan, apatah lagi antara sejenis, mereka berpelukan dan berciuman di khalayak. memang malam itu malam meraikan percintaan sejenis. Saya sudah ajak Tariq pulang tapi kami sudah terkepung di dalam lautan manusia. Terpaksa kami mengikut arus gerakan manusia-manusia itu. 

lautan manusia 
Perarakan mereka bukanlah perarakan yang menarik pun. Kumpulan mewakili negara-negara Eropah, dilonggokkan kumpulan tersebut beramai-ramai di atas bas atau lori kemudian mereka menari-nari dan bersorak-sorai. Ia bukanlah seperti perarakan Mardi Gras di Rio de Janeiro yang memukau dengan kostume dan hiasan kereta berhiasnya atau pun Citrawarna yang lebih menarik dengan penonjolan kesenian. Tetapi perarakan gayparade ini lebih kepada mengekspresikan kebanggaan sebagai LGBT. Itu sahaja. Saya tidak nampak sebarang mesej yang baik dalam perarakan itu. Ia menonjolkan tarikan seksualiti di mana lelaki-lelaki hanya berseluar kecil manakala wanita berbikini di atas kereta perarakan. Itu sahaja. Perarakan ini sangat-sangat menghanyutkan pengunjung dengan arak dan muzik tari-menari. Menariknya, sepanjang jalan itu, saya disapa oleh orang-orang yang mabuk agar diambil gambar mereka.

aksi begini ada di mana-mana 
Dunia hari ini sangat Eurocentric, kita menghadap dan menerima pengaruh dunia barat secara meluas. Pengaruh Eropah yang menular dalam kehidupan kita bukan sahaja dalam soal mengatur kehidupan berteknologi, mengagumi kehebatan kreativiti mereka, meniru corak dan sistem mengurus mereka malah hal-hal yang negatif turut menjadi antara budaya besar yang diterima oleh orang-orang kita. Terbukanya dunia tanpa sempadan mengizinkan lagi, orang-orang kita meniru dan menerap masuk unsur-unsur tidak sihat. Hari ini, barat secara terbuka menerima perkahwinan sejenis atas nama hak asasi sehingga mengetepikan agama dan tata hidup alami. Golongan agama sendiri mengamalkan hubungan sejenis malah mereka yang sepatutnya mempertahankan kesucian agama mereka, sudah berkompromi menikahkan pasangan sejenis. Tamadun yang dibina oleh manusia bukanlah terbina atas nafsu tetapi oleh peradaban dan ilmu tinggi. Tetapi hari ini, Barat telah mengangkat hawa nafsu atas nama hak asasi di tempat yang tinggi sehingga ia tidak boleh ditegah atau dilarang oleh agama. Mengikut nafsu sama lah seperti menurut sifat kebinatangan, kerana nafsu seharusnya dibendung oleh akal fikiran yang dimanifestasikan melalui amalan keagamaan. Percayalah, tamadun yang dibina atas nama hawa nafsu akan binasa. Kita harus belajar dari sejarah silam. 

sepanjang jalan orang menari. Ini dikira sopan
Memang tidak dinafikan, di Malaysia wujud kelompok ini. Ia berkembang dan menular di kalangan muda-mudi. Ada yang menyalahkan sebab kelahiran semulajadi mereka. Benar ada sesetengah dilahirkan atas kecacatan jantina, namun yang sebegitu ramai hari ini bukan atas alasan itu, ia lebih kepada turutan hawa nafsu. Jadi tidak hairan jika di YouTube muncul lelaki Islam yang secara terbuka berkempen supaya tidak malu mengakui orientasi seks mereka. Ia seolah-olah satu perjuangan kerana ditindas dan dipencilkan. Malah surat khabar kita sendiri pun tidak ada langsung usaha menapis berita-berita kehidupan golongan LGBT dan pengamal freesex. Ia semacam perkara biasa bila menyiarkan artis barat punya anak di luar perkahwinan bahkan kisah Elton John dan kekasihnya macam satu cerita seisi keluarga. Saya anggap itu satu usaha mempopular dan melahirkan lebih ramai manusia Malaysia yang merasa okay jika menjadi LGBT. 

di pasar San Miguel ada makanan
dijual sempena gayparade
Ini kek pelangi yang jadi kegilaan kakak-kakak
di Malaysia. Tahukah anda warna pelangi
adalah warna LGBT
Janganlah kerana tidak mahu menindas lalu kita mengangkat dan menyokong usaha Seksualiti Merdeka atau Free Seks ini dalam masyarakat kita. Save Malaysia!

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...