Jom Kita Jadi Geng

Wednesday, July 24, 2013

MURID MAKAN DALAM TANDAS?



Nak kata apa pun tak tahu dengan sikap orang kita ini. Mudah sangat melatah. Bila orang cakap pelajar disuruh makan dalam tandas, habis satu malaya mengutuk tindakan Guru Besar sekolah tersebut. Dalam mengutuk itu, berapa ramaikah yang sebenarnya mendapat gambaran dan cerita sebenar? Inilah yang kita samakan dalam 'games' theatre sebagai radio rosak iaitu apabila cerita disampaikan dari mulut ke mulut, cerita mula berubah mengikut situasi yang diterima penyampai. Kalau nak tambah meyakinkan maka ditokok tambahlah cerita itu. lalu untuk menyedapkan lagi cerita, tambah lagi ajinomoto, jadilah rasa sedap tiruan cerita itu. Tapi yang seronoknya orang kita ni, mereka tak mahu berpatah balik kepada cerita asal dari penyampai asal. Mereka cuma mahu dengar dan cakap cerita yang mereka suka sahaja. Jadilah ia radio rosak.

Kisah pelajar bukan muslim disuruh makan dalam tandas ini semasa Ramadhan sebenarnya menyimpang sekali dari hakikat sebenarnya. Mungkin cerita ini tersebar hanya berdasarkan sekeping foto. Lalu ditafsir macam-macam. Al-maklumlah ia kelihatan macam tandas. Apabila Mazidul pergi sendiri ke sekolah Sri Pristana itu dan melihat sendiri kedudukan sebenar cerita itu, jelaslah cerita yang tersebar itu sangat palsu. Pelajar disuruh makan dibilik persalinan yang bukannya bilik untuk buang air kecil atau besar. Bilik persalinan itu bersih dan kemas malah turut digunakan oleh murid-murid muslim juga untuk berehat. Bilik persalinan itu kemas dan bersih, mungkin lebih bersih dari tandas rumah-rumah orang yang menyebar cerita palsu ini. 

Syabas saya ucapkan kepada guru besar Sri Pristana yang tidak melatah dengan tohmahan ini. saya kira tindakan yang diambil sangat sesuai memandangkan kantin sekolah sedang dibaik pulih. Logiknya tak kanlah seorang guru, pengurus sekolah bertindak di luar batas kemanusiaan dan keislaman. Saya yakin, guru besar dan guru-guru Sri Pristana tidak mahu mencemarkan kesyumulan Islam dengan tindakan yang bodoh. 

Jadi, pengajaran untuk kita semua, jangan jadi radio rosak menyampai berita tidak betul. Apabila kita nak bercerita eloklah kita selidik dahulu kesahihannya. Kena ingat, orang Malaysia malas membaca tapi suka dengar cerita. Kalau tidak taklah telenovela dan drama bersiri mereka boleh layan tahap gaban.

4 comments:

Jee Fairuz Joe said...

Betul bro... Org kita sangat judgemental... Suka mensensasikan berita yang mereka anggap betul tanpa mengetahui hujung pangkal cerita...

sue said...

Betul. Gambar mampu memberi gambaran seribu satu macam cerita mrngikut telhan orang yang melihatnya...

sue said...

Betul. Gambar mampu memberi gambaran seribu satu macam cerita mrngikut telhan orang yang melihatnya...

Yoges Maran said...

ha

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...