Jom Kita Jadi Geng

Friday, July 26, 2013

DUIT RAYA: BANTUAN KE BONUS?

Memang kita akui kebolehan MB mengurus kewangan,
lagipun RM30 juta saja yang diperuntukkan.
Selangorkan negeri paling kaya, ishhh bagi dua bulan gaji pun boleh tu.
Bila Perdana Menteri umumkan semalam bahawa semua kakitangan awam Persekutuan akan menerima duit bantuan Hari Raya sebanyak RM500, macam-macam reaksi muncul. Ada yang 'Alhamdulillah' tapi ada juga yang "500 jer'. Yang lebih ganas, mereka membandingkan bantuan duit raya dengan Bonus sebulan gaji oleh Kerajaan Selangor kepada semua kakitangan negeri tetap, kontrak dan sambilan. Pada mata kasar memanglah nampak macam, kerajaan pusat tidak berkemampuan berbanding kerajaan Selangor, tapi ia dua perkara berbeza. Satu bantuan dan satu lagi bonus. Kan beza bunyinya. Kerajaan Selangor bagi Bonus kerana prestasi ekonomi yang baik pada tahun-tahun pemerintahannya. tapi yang lebih menarik MB Selangor siap cakap, kalau Kerajaan persekutuan bagi sebulan gaji, Selangor akan bagi sebulan setengah. Haahaha nasib baik lah tak jadi macam filem melayu klasik 2 kali 5, akibat nak sangat merebut hati pelanggan, masing-masing mahu tunjuk siapa lagi hebat, akhir sekali dua-dua jatuh susah. 

Tapi kita lihat, PM tidak melatah dengan tawaran yang diberi oleh MB Selangor itu. PM lebih rasional dengan melihat kemampuan ekonomi negara juga. Kalau ikut budaya bantuan selama ini, hujung tahun nanti akan ada lagi bonus untuk anak-anak sekolah. Itu semua kena congak juga. PM juga bagi rasional bahawa pemberian bantuan hanya RM500 ini bersesuaian dengan penerimaan dua kenaikan gaji pada tahun ini. Jadi kira oklah tu. 

Bagi saya, soal bantuan atau bonus ini bukanlah hak kita. Ia adalah rezeki. Kalau ada - adalah. Kalau tak ada - bersyukur sahaja dengan rezeki yang dapat. Itu semua atas ehsan kerajaan persekutuan. Kita yang memang diberi gaji setiap bulan, perlulah berhemah dalam memastikan musim mana dan ketika mana duit belanja diperlukan. Saya kira tabiat menabung sangatlah penting. Bukan sebab saya punya tabungan melimpah-ruah tapi, saya tengok cara orang kita berbelanja memang sakan. Apatah lagi zaman kad kredit mudah dapat, beli kereta mudah, pinjaman peribadi mudah, ansuran itu-ini mudah. Namun itu semua bersifat kredit di mana bebannya akan tiba pada setiap penghujung bulan dan ia memakan bertahun-tahun. 

Abang Jib tok sah nak pening, bukan sikit nak kena belanja.
RM835 juta tu banyak, kalau sebulan gaji lagilah banyak.
Tak pa Abang Jib, simpan untuk bonus hujung tahun.
Kata pepatah 'Besar periuk, besarlah keraknya'. Saya masih ingat, masa saya mula bekerja dengan kerajaan kira-kira 17 tahun lalu, gaji pokok kurang RM1,500 dan bila dicampur sedikit elaun jadilah sekitar RM1,600. Dengan gaji sebanyak itulah saya perlu mengagihkan perbelanjaan saya. Mana nak bayar pinjaman pelajaran, potong epf, ansuran motor, sewa rumah, perkakas rumah, hantar ke kampung dan macam-macam lagi. Saya hanya mampu memiliki kereta selepas lima tahun bekerja. Itu pun selepas punya seorang anak. Ya lah nak beli kereta masa itu, bukan semudah macam hari ini, kita perlu kumpul wang deposit dahulu. Kalau 10% wang deposit maka ansuran bulanan tinggi jadi kenalah kumpul lebih sedikit. Dulu ansuran 5 tahun saja kemudian ditambah 7 tahun. Itu pun saya hanya mampu beli proton wira sahaja. Tapi hari ini, saya tengok, perbelanjaan bukan sahaja pergi pada kereta jenama luar negeri tapi smartphone, ipad, branded items yang saya sendiri pun tak mahulah fikir bagaimana mereka memusing perbelajaan itu. Mungkin kerana itu, orang-orang muda yang baru bekerja selalu fikir nak gaji besar tanpa melihat pengalaman dan kebolehan diri.

Panjang pula saya merepek ni. Bersyukurlah dengan apa yang kita dapat ya. Banyak sikit gaji, tinggi rendah pangkat itu bukanlah ukuran kebahagiaan. Kalau anda pegawai gred 41 kata gaji anda kecil, fikirkan bagaimana gred yang rendah N17 atau B11 yang sudah berkeluarga perlu menampung hidup di kota besar ini. Kalau MyVi cukup kenapa mahu cari Civic?

1 comment:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...