Jom Kita Jadi Geng

Wednesday, July 3, 2013

MESIR DAN MUHAMMAD MURSI



Apa yang berlaku di Mesir pada hari ini mendukacitakan. Dunia melihat Mesir sebagai negara kucar-kacir. Ketenteraman tiada lagi ekoran penentangan rakyat terhadap kepimpinan Muhammad Mursi. Presiden Mesir yang dipilih melalui pilihanraya yang sah pada Jun 2012. Sewaktu pemilihannya sebagai Presiden, rakyat bergembira menyambutnya setelah berlaku demonstrasi dan gerakan menjatuhkan Hosni Mubarak berjaya. Hosni yang memerintah Mesir lebih kurang 30 tahun telah merubah hidup rakyat Mesir dalam pelbagai kelompok. Jurang ekonomi antara penduduk sangat besar. Kemunculan Morsi sebagai pemimpin berpendidikan Islam dan menjadikan Islam sebagai teras dalam pentadbirannya mendapat reaksi cukup positif. Ia menjadi penanda kepada Arab Spring bahawa tiba masanya dunia Arab kembali kepada pemerintahan berasaskan undang-undang Islam. Namun, cita-cita Mursi itu, menghadapi tentangan dari banyak penjuru. Protes dari kelompok sekular dan rakyat bukan Islam serta pengikut-pengikut tegar Hosni Mubarak membuatkan usaha Mursi mengubah pentadbiran menjadi sangat berintangan. Ini juga dikira kesan daripada ketepuan minda yang terasuh oleh pemerintahan Hosni Mubarak. Rakyat selesa dalam hidup serba kedaifan. Bagaimana sebuah negara yang antara terawal menerima kemodenan, kota Kaherah yang sangat kosmolitan dahulunya berubah kini menjadi sangat padat dan ramai sekali golongan fakir dan miskin yang hidup kais pagi makan pagi. 


Mesir sebelum Hosni Mubarak, telah menempuh banyak sekali peristiwa. Sebelum Hosni diangkat sebagai Presiden, Presiden Anwar Sadat mati ditembak di dalam satu majlis kebesaran negara. Dari detik itulah, Mesir mencari pemimpin dan menemui Hosni Mubarak. Harapan yang ditumpahkan kepadanya rupanya membawa kepada kemalapan Mesir. Bagaimana sebuah negara yang kaya dengan sumber bumi, bumi anbia dan memiliki tamadun terawal dunia, destinasi pelancongan paling strategik dan bermacam lagi. Namun itu semua gagal digunakan Hosni untuk memakmur dan meningkatkan taraf hidup rakyatnya. 


Apabila Mursi mendapat persetujuan undang-undang dengan memberikan kuasa penuh kepadanya di dalam menentukan pemerintahannya tanpa perlu merujuk kepada judicial, beratus ribu rakyat keluar melalukan protes dijalanan. Namun jangan terkesan dengan protes sedemikian, rakyat Mesir memang terkenal dengan aktiviti berkumpul dan protes. Rakyat Mesir suka meluahkan kemarahan malah kegembiraan di jalanan. Jika menang bolasepak pun, beratus ribu akan meraikannya. Itu perkara yang bukan luar biasa. Apatah lagi dalam soal berkaitan undang-undang dan pelaksanaan dasar. Oleh kerana sebilangan besar masyarakat Mesir berpendidikan randah, mereka kurang ilmu dan keupayaan untuk mentafsir sesuatu perkara dnegan baik, sering sahaja mereka terhasut dengan puak-puak yang menentang kerajaan. Rakyat Mesir sangat kasar, mereka sangat ekspresif dalam banyak hal. Mereka akan berada di jalanan bersama-sama yang lain dengan bermodalkan pengertian yang cetek. Jadi saya anggap tuntuan sesetengah rakyat Mesir yang mahu melihat perubahan segera Mesir adalah sangat tidak munasabah. Masakan Mursi yang baru sahaja setahun memerintah mahu membaiki kerosakan yang dibuat selama 30 tahun.

memang benar, saya tidak nampak satu gambar pun
tergantung di mana-mana bangunan walhal
beliau baru sahaja dilantik sebagi presiden.
berbeza sekali di Malaysia.

Tahun lepas saya berpeluang melawat Mesir. lebih 10 hari saya berada di Kaherah dan ia sangat memberi kesan kepada saya. Bumi Mesir yang memiliki tinggalan sejarah penting, memiliki ilmuan dan cendikiawan yang hebat, memiliki pemikir dan ulamak Islam tinggi ilmunya namun semua itu dikaburi oleh politik. Politik yang sangat sekular mengetepikan pandangan para ilmuan. Jadilah Mesir sebuah negara yang tersesat dalam kemodenan. Dan kini kemodenan adalah beban yang tidak terpikul oleh ramai rakyat dan itulah yang cuba diselamatkan Mursi.


1 comment:

Ija Rased said...

tapi tidak adil cik kem, stesen tv di malaysia, mengatakan yang musir adalah diktator dan zalim. sangat sedih. dari sudut mana mereka menilai.hurmm

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...