Jom Kita Jadi Geng

Sunday, January 7, 2007

KESUMA - MALAM KEDUA


Hari ini 6hb Jan 2007, call time untuk semua adalah pada jam 3.00 petang dan semuanya akur untuk memastikan persembahan yang baik. 7.30 malam, Panggung suram macam tiada yang mahu datang menonton dan saya jadi resah sekali. Dalam kesibukan menyiapkan solekan untuk Ismail Raja Gondang sempat saya melayan mesej dan panggilan telefon yang bertanyakan tentang persembahan kesuma. Saya sempat bergurau dengan para pelakon, kata saya "yang mana muncul di segmen selepas intermission atau yang selesai scene, minta jadi penonton" nyatanya mereka terpinga-pinga kerana mengingatkan itu arahan. 7.45 malam, Amri selaku juruvokal mengambil semua cast untuk warm-up vokal. Sememangnya itulah keperluan kepada semua pelakon sama ada muzika atau teater biasa untuk memastikan mereka dalam keadaan bersedia dan stamina tidak menurun. Jam 8.00 malam, saya ke depan panggung dan melihat penonton semakin ramai jumlahnya, apatah lagi Ms Chee bisikkan kepada saya bahawa malam ini ada 3 bas yang akan menonton. Saya dan Joseph bersyukur kerana ada penonton dan sememangnya produksi ASWARA atau Istana Budaya sekalipun tidak terlalu memikirkan penonton berbayar tetapi lebih menggalakan pertumbuhan khalayak teater.
ET BANJIR MANUSIA

8.30 malam panggung sudah menampakkan tiada tempat duduk, isteri dan keluarga saya pun turut hadir. Hampir semua kerusi berisi. Saya jadi kaget dan resah kerana masih ada lagi di luar panggung sekelompok penonton yang tidak masuk dewan. Cik Eyjah, Cast dan produksi T-Pinkie pun turut hadir dan beberapa wajah popular turut hadir menyokong. Saya teringat kata-kata beberapa orang penonton (kenalan) yang memberi kata-kata yang agak dangkal atau remeh dengan produksi pelajar apatah lagi produksi ASWARA. Mereka menyindir "Patutkah persembahan ini berharga RM10", saya diam tidak membalas tapi saya berkata nanti masuk dan nilaikan kemudian (semasa intermission dia keluar dan berkata "ini sepatutnya bukan 10 tetapi lebih dan sepatutnya berada di IB" .
8.35malam, Kesuma belum dapat bermula kerana kesesakan di bahagian pintu masuk panggung. PANGGUNG DAH PENUH DAN YANG ADA CUMA DI TANGGA-TANGGA SAHAJA! Ada yang datang dari Temerloh dan ada yang datang dari Kota Kinabalu. Dari mana mereka semua ini? Siapa yang berkabar? Tuhan menolong produksi ini! Ya tuhan melihat usaha dan keperitan produksi ini, apatah lagi ia berjalan di tengah-tengah kesibukan acara popular. 8.40 malam Kesuma dimulakan dan sememangnya panggung padat, penyaman udara sudah tidak nyaman lagi....haba manusia yang teruja dengan KESUMA. SYABAS UNTUK SEMUA DALAM KESUMA.
TENAGA INI DATANG DARI LANGIT!

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...