Jom Kita Jadi Geng

Wednesday, January 10, 2007

KESUMA - MALAM KEEMPAT


Entah apalah yang menyerap masuk ke dalam jiwa kami yang bekerja di belakang tabir ini, daripada seorang pengarah, pengarah tari, pengurus produksi, penolong pengarah sehinggalah kepada petugas-petugas panggung. Kami sudah tidak boleh lagi bercakap secara normal, lagu dan emosi Kesuma seperti meresap. Joseph, saya dan Kema tidak kira bila dan masa ketika sepanjang berlangsung pementasan Kesuma, kami akan berlagu dan beremosi lebih daripada pemain di pentas apatah lagi bila lagu Pulanglah Kesuma dan Semangat Abadi dialun. Apakah ini dikatakan over passionate atau syok sendiri? Harapannya tidaklah! Saya rasa ini kerana ianya bertitik tolak atas keikhlasan untuk melihat kejayaan sebuah produksi dan nyatanya malam ini panggung masih dipenuhi dan saya perhatikan wajah-wajah yang sama yang seolah-olah tidak puas dengan apa yang mereka tontoni semalam.


Malam ini juga dihadiri oleh YBhg Dato' TKSU Mohamad Mohd Daud, Abg Joe (IB), Aminah Rhapor, Vaneeda dan Shidee, Abi (Harian metro) dan ramai lagi. Biasalah masing-masing ada pandangan dan persepsi yang berbeza tentang produksi ini dan apa yang penting Kesuma dilihat, ditonton, dihayati dan diperkatakan! BUKANKAH SESUATU YANG PELIK JIKA APA YANG KITA BUAT TIDAK DIENDAH ORANG? Ya, Nyatanya Kesuma disebut, dicaci, direndah, dipuji, diangkat, disuka dan mungkin dicemuh. walau apapun Kesuma adalah sebuah produksi yang ingin dilihat.



Saya tidak menafikan bahawa produksi ini tidak akan berjaya jika sekiranya tiada komitmen yang tinggi oleh ahli produksinya. Production department, Technical department dan dan performer bagai ranting dan daun yang mencambahkan bunga dan mengindahkan pokok Kesuma ini! Malam ini juga, dalam sesi ulasan persembahan Kak Ros memberi pujian kepada permainan pemain, En Ruslan memberi A* kepada nyanyian dan Joseph puas namun masih menagih kesempurnaan. Sebagai malam kedua terakhir, aturan untuk malam penutup adalah berbeza jadi semua krew dan cast diagihkan t-shirt Kesuma dan raptai curtain call akan diadakan pada jam 6.oo petang esok.



Jam 12.00 tengah malam lebih kurang, telefon saya berdering dan rupanya panggilan daripada Abg Joe. dia mengajak saya untuk turut sertanya di gerai Kopitiam Kg Baru. Setiba di sana, rupa-rupanya Aminah Rhapor, Vaneeda Imran, Rashidee Ishak dan beberapa orang lagi turut ada. Banyak hal yang dibincang tentang duania seni daripada dunia filem sehinggalah teater-teater kecil dan daripada klasifikasi hero sehinggallah masalah gender! Kompleks sungguh isunya walaupun diulas secara jenaka. Malek Nor pun datang semeja dan menyebut Yo Pet Pet....kami tak faham dan dia kata ada something yang dia tersalah sebut....rupanya yang dimaksudkan adalah Pop Yeh Yeh! Pecah hening pagi itu dengan gelak ketawa kami.
SEMESTER KEDUA 2006/07 BERMULA
Hari ini adalah hari pertama para pelajar ASWARA mendaftar untuk Semester Kedua bagi sesi 2006/07. Seperti bagaimana biasa di sana sini dapat dilihat betapa mereka mesra dan merindui rakan-rakan walaupun cuma berpisah hampir sebulan. Pendaftaran Jabatan bermula pada 2.00 petang. Biasalah pelajar, suka memilih waktu-waktu terakhir untuk mendaftar kursus yang akhirnya membuatkan suasana jadi kelam kelibut. Jabatan Teater akan memulakan kuliah pada minggu kedua kerana memberi peluang kepada pelajar untuk menyelesaikan urusan pendaftaran.

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...