Jom Kita Jadi Geng

Monday, January 19, 2009

ULANGTAHUN KE 4 RHEA

17 januari 2009 genap usia Rhea Mirza ke 4 tahun. Dia makin temban dan semakin bijak memahami banyak perkara khususnya itu ini yang dilarang, baik buruk yang nak dibuat. Saya rasa anak saya yang nakal ini banyak dipengaruhi oleh abangnya,aish. yalah dia memang membesar dan bermain dangan aish aje. bermain bertengkar bermain balik, dia akur dengan trick abangnya. kadangkala tak mahu juga mengalah, tapi dia menang dengan manjanya. cakapnya lembut sekali macam gadis melayu terakhir. harapnya kekal. Mendengar kata.
tak ada masalah langsung bab makan ubat malah dah pandai mengatur waktu makan ubat sendiri, adakala kita yang diingatkannya. Apatah lagi bila bab pilih pakaian, ada beberapa baju yang tak mahu disentuhnya, katanya tak sedap pakai. Aiii! lebih betul. alau kita tegur atau marah, dia akan diam dan merajuk, kemudia tanya kenapa baba marah adik atau babah marah adik! pada masa tu dia minta penjelasan kenapa kita marah dia atau betulke kita marah dia tadi. Sikap nak bersaing tu tetap ada tapi kata guru tadikanya, dia pendiam dan pemalu di kelas. Biar apapun warna yang tercorak, Dia permata antara dua. dia penghibur, penyeri dan pelengkap hidup kami berdua. BESAR BAGAI JOHAN NAK! SELAMAT HARI JADI RHEA!

24 comments:

Anonymous said...

Chomel Rhea..tapi sapo sebelah Rhea tu?Mcm artis jer?hehehehe...jgn perasan..tapi bakpo puko gamba heghonk pulok??Hepi belated besday little gurl

Legendary Top Model...

Che Kem said...

yang sebelah rhea tu memang popular tapi kat rumah jer...

Anonymous said...

cucu mulah tok wan taib dan noyah. anak sedara mat kali. comel nyo.

Che Kem said...

cucu noyah ngan tok wan tayib... jadi ado sikit-sikit lah prangan mace gemuloh. Sabit dgn mat kali...tentu skali dio brangan jadi model

Anonymous said...

Mulah tok wan dengan mek noyah kalu ada loni tentu bangga dengan mat aman sekarang setelah berjaya dan mengharumkan nama kampung kubang panjang bersama mat kali. Nama Uji Pejabat Tanah tentu sinonim dengan kubang panjang serupa dengan aku anak jati kubang panjang. Bila nama seperti mat kerajaan, Suadi, Mat Ghoni, Che Gu Mat ,mulah Tok Wan Ali dan mulah Noor Tok Gobek Mok Tua terlintas di kepala aku rasa sahaja nak balik Kubang Panjang.

Che Kem said...

terima kasehlah kalu doh gitu. Kalu nok snarai nao-namo hok sabit dengan oghe kapung kube panje memang panje. Apapun kampung kube panje tu oghe panggil jugok tasik putra sebab kube panje tu dulu jadi tasek!
walau stinggi mano kito naik tapi kito ingat tapok ptamo hok kito bmulo.... kube panje!

Anonymous said...

Kawe ingat lagi muloh tok wan ni. Masa muda dulu tok wan saya ingat suka sangat ko bola, tok wan ni selalu gi tengok. Peminat nombor 1 bola kube panje. Tok Wan tak penah miss kalu ada bola kube panje lawan kat mana-mana di Pasir Mas.

Lepah main alik male semo gi rumah tok wan gi ngurut. Rumah selalu penuh denga ore dok kecek pasa bola. Masa tu bola kube panje sangat lah disegani di P Mas.

Bilo tok wan tak dak saya sedih sangat kerana dia saing tak kira muda dan tua.

Maaf la kalu oyat ni mengimbau kembali kisah sedih mat aman. Tu la nok oyat tok wan yang saya kenali dan sukar dicari ganti.

HIDUP KUBE PANJE.....

Anonymous said...

Ehem..ehemm...bakpolahh..dok ghaso jhelikk duo tigo hari ni...ado oghe sebut namo ambo...nok tanyolah..ni semua sapo? Geng Kbg Pjg jugok ko?...

Legendary Top Model

Che Kem said...

wahai legendary top model...
tepat jatoh lagi dok ingat...ni ke pulok tepat dok brembah! Masihkah ingat lagi pada kuoh sutong cuoh atah tange?

terimo kasehlah sedaraku
ingat maso budok-budok dulu lawe bola kubang panjang hulu lawan kubang panjang hiler.... main di pade gok. dulu kito paggil pade besar dengan pade kecik. Pok-pok besar sokmo main di pade besar kito hok kecik ni main di pade sbeloh rumoh cikgu where smail.

Anonymous said...

tapi kube panje lo ni koho sepi,x dok doh supo hok ce'kem sebut2 tu..namo-namo hok cukup sinonim nga kube panje mcm ce'kem sebut toh ado lagi ko takdok....cumo hok tetu ado mok cik yam,kak chek,mek jun nga cikgu ani,mak cik yah n cikgu mat hok koho uzur...

orghe lamo2 koho x dok...orghe generasi baru banyok duk luar,hok ado dale kube panje orghe luar2 hok mari dudok dale kube panje...kube panje nga kg ndong x supo dulu...kalu dulu bulih tengok air pade mutih maso banjir di kg ndong tapi lo ni ado rumoh batu nga skolah tgh pade...itu kemajuan,tapi sikit2 dio hakis memori maso kecik2..


taiyibah's

Che Kem said...

bakpolah duk bangkit asal, ghaso sedih sayu teringat masa kecil dulu. Ingat susoh senang adik bradik, bgaduh baloh, teriok tangih... Susoh senang we mek bbesar ko kiito....

Sayu....lah

Anonymous said...

Walau pun orijinal post Ulangtahun Rhea, terpanggil pulak kawe nak oyat sepatah dua. Ambo ni tak reti sangat nak menulis ni.

Keliling rumah ce kem ni sebenarnya banyak kenangan dalam lipatan sejarah kube panje.

Rasanya macam duduk dalam blog kube panje dan setiap komen benar-benar mengimbau kembali masa kecik-kecik dulu. Dalam banyak-banyak rasanya ni yang paling banyak komen.

Ingat taiyibah's sebut pasa mek jun (baru kehilangan tok lakinya) tentu mek za (keno oyat juga)yang aktif belia dan terkenal dengan ilmu tekat benang emasnya. Ingat juga adik dio Pok Yo (saing ce kem)yang kita ingat pelihara ayam bapok.

Masa belia 4B (Belia Din Zorro)aktif dulu umah mek za la tempat mesyuarat.

Rasanya kalu ada lagi geng kube panje yang melayari blog ni, dapatlah kiranya ikut serta sekali. Tentu meriah.

Rasanya Legendary.... tu mat kali ko.



Anak Jati Kube Panje...

Anonymous said...

Ghama jugok ghuponya anak jati KbPjg dok merantau...tapi nok ghoyat sikitlah...dale ghamai-ghamai namo demo dok pakat sebut tu...ghaso mace ado tertinggal soghe..sain akrab artis kita nilah c`kem..nok tau sapo? lo ni dia doh jadi ratu KbPj doh...ghapat sunggoh dgn c`kem...namo dia jeme som!lariiiiiii....lariiiiii...bele-bele kilas kain pelikat!!

Lagendary Top Model
(ado cadangan..jom kito pakat juppo di KL nok?!)

Anonymous said...

Molek benar cadangan Lagendary Top Model untuk adakan perjumpaan anak-anak kube panje di perantauan ni. Ambo sokong 150%.

Bila Legendary sebut pasa jeme som, ambo suka (ketawa) sampai tubik air mata. Dia tu kalu keleh saja nak suka dah kerana jalan keliling kampong pakai kain pelikat tak pakai baju.

Ce kem ni ambo ingat lagi selalu pakai kain pelikat kilah besar dok main tangga rumah che gu mat.

Anak Jati Kube Panje...

Che Kem said...

ado jugok oghe kapong kube panje...maso kecik keno mekap mace shila majid... sapo tuuuu

Anonymous said...

hak kena mekap mace shila majid maso kecik lo ni supo edika yusuff dahh..

kalu kecek jame budok2 dulu,lebih2 lagi ceto lcu skitar umah ce'kem.. ingat maso dor minah gi ngurut kakok ce'kem branok...hok kena mekap mace shila majid tu la wak lari basikal dor minoh....sapa dor minah kena balik nga orghe lain sebab susuk bsikal x jupo2 mano...pah so lagi,ado ko patut bini muloh haji seman korok depe JKR dio gi atar ghumoh haji deris pendi KO? pah tu bini haji seme kato "awe nok gi atar kito mano?"

-"eh? tidok demo bini haji deris?"
- "laa budok ni,kito bini haji seme....bangat la male doh ni"
- "laa kito ingat ko demo bini haji deris"
tapi oghe2 hok sebut tadi mgkin x cekak doh...cerito ni ado tsimpan rapi dale knange oghe kube panje.
ce'kem pn mesti ingat ceto ni takdi....itu semo warno2 bungo-bungoan knange masa lamo dikube panje...tu belum lagi sebut ceto akok.......

Taiyibah's......

Anonymous said...

Akok?!Janghelahh...siye ko cekem..dio tok sallohh...(bele-bele pekok mulot tehe suko..)..koho banyok komen sinni..tak apdet lah blog cekem ni...tp shila majed tu sapo?velvet ambo kenal...lariiiiiiiiiiii
Legandary top model

Che Kem said...

aduh lebih baik saya stop saja cerita ni sebelum cerito akok tubik takuuuuttttt!

Anonymous said...

kube panje kalu aghi jumaat....keno tea kedai kopi na anok muloh mat jin singa dekat cabang tigo rumoh tok kodi...gi cari berito terkini pasa kube panje.......kalu gi situ bulih jupo jin minoh weng,mail muloh pok kok gok,napi tok wan dolloh,droman poksu zakario,poksu din chu ngor n hok penting skali pok long....namo2 ni mace natural background kube panje...lebih2 lagi pok long...mesti ado oghe suko sebut pok long...birpon senyap tapi ttp maintain nga caro sisir rambut kut depe

kalu sebut kdai kopi kube panje..msti oghe ingat ko tok wan tayik.....tok wan laa hok antara terawal buko kdai kopi kapung tu.
kalu dulu pah ko male dio buko sebab ado orghe duk bual...kawe ingat lagi,tok wan w.pun ngatuk tp dio tunggu jgk kedai sebab takut2 bulih samah duo bulih bui ko anok gi sekoloh esok....penoh dio buko kdai pagi nga dio sajo sebab dui dale soghok dedeh abih wi ko anok gi skoloh...oghe baya duit siyal pun x leh cucur sbab x dok sikit ghabut....

bini tok wan mok cik noyah kalu bule poso mesti sibuk.....penoh dio wat tupat bucu tigo sapa 8 ghibu butir....x larat bukus sapa upoh oghe jung bukus.......kalu sebut tupat ghayo mesti oghe kenal kube panje.......

tu dulu.....lo ni x dok sapo kube panje hok ambik tepahan tupat bule poso.geng tupat mati blako doh cumo tggl smoh che po jah..tu pun x cekak benar doh...timoh muloh mat jing singa pn x cekak jugok...kalu nok make tupat bule poso kna cari lain laa...tu pn kalu ado...

tasik putra lo ni tggl namo jah...kalu tanya kut pasir mas mgkin oghe2 baru x tahu sbb namo kube panje lebih oghe tahu...mano ado kg dale pasir mas hok ado kod tenis selain kube panje...

Anonymous said...

kube panje hok bulih puji.....dio bulih lahir ke oghe2 yg cipto namo besar...



oghe kube panje hulu

atie said...

Che Kem, tengok akak punya anok2 ni ha.. duo2 suko beghangé... duo2 ni kalu bulih nok jadi pelakong jugok. Bulih ko? Mano tau Che Kem bulih ejah ko... hahah

http://www.youtube.com/watch?v=cO48GlhcJ18

Che Kem said...

puan atie sekeluarga,
anok-anok ni baguh kalu kito buleh kena pasti ggapo hok dio suko, tapi tokleh ikut sangat... sebab budok2 memeng suko imitate ggapo hok dio tengok

dale you tube tu sapo?

cutee said...

dale youtube tu anok2 kak larr.. pompuan soghé, laki soghé. duo2 besar doh... bulih caghi nnatu doh..haha

cutee said...

sajo jah.. budok2 ni ada minak masing2 bilo doh besar oghé tuo tok lih nok ajar doh.. soghé dok mabok computer, soghé lagi dok mabok beghangé nok jadi princess..
Tu lah anok2 kak.

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...