Jom Kita Jadi Geng

Monday, February 27, 2012

DATO' OMAR AWANG SAMAN KSU KPKK

myMetro | ‘Saya kena fitnah’

Oleh Murni Wan Omar
murni@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

KUALA LUMPUR: Bekas Rektor Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara), Datuk Omar Awang memfailkan saman menuntut ganti rugi RM4.2 juta kepada Ketua Setiausaha Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan dan Kerajaan Malaysia atas dakwaan mengeluarkan surat berunsur fitnah sehingga beliau ditukar ke bahagian lain perkhidmatan awam serta diturunkan pangkat.
Omar yang kini berkhidmat di Penempatan Khas, Institut Tadbiran Awam Negara (Intan) memfailkan saman itu di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di sini, semalam melalui peguamnya G Ravi Shankar.

Beliau menamakan Datuk Seri Kamaruddin Siaraf dan Kerajaan Malaysia sebagai defendan pertama dan kedua.
Dalam pernyataan tuntutannya, Omar (plaintif) berkata, pada 12 Mei 2009, Kamaruddin dengan niat jahat menyalahgunakan kuasanya untuk menandatangani dan menyebabkan penyiaran surat bertarikh sama dan dialamatkan kepada Pengerusi Lembaga Pengarah Aswara.

Omar sebagai plaintif berkata, perkataan dalam surat itu adalah berunsur fitnah dan berniat jahat yang membawa maksud Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan memutuskan untuk tidak melanjutkan peminjaman beliau sebagai rektor Aswara.

Menurutnya, perkataan itu tidak benar dan disiarkan defendan pertama bertujuan menjatuhkan reputasi dan nama baiknya.

Beliau juga berkata, pada atau lebih kurang 4 Disember 2009, Kamaruddin dengan niat jahat dan salah guna kuasa menandatangani dan menyebabkan sepucuk surat dikeluarkan, dengan menukarkan dan menempatkannya kepada sektor lain serta menurunkan pangkatnya daripada Gred Utama B (Terbuka) kepada Gred M54 tanpa apa-apa sebab munasabah.

Omar mendakwa, tindakan defendan jelas bagi tujuan menghalang kenaikan pangkatnya serta berniat jahat apabila mengemukakan Laporan Asas Kenaikan (LANP), Jawatan Utama Sektor Awam (Jusa) miliknya kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) melalui surat bertarikh 1 Oktober 2010 dan mencadangkan kenaikan pangkat beliau ke Gred Utama C sedangkan dia tahu plaintif sudah mencapai pangkat Gred Utama C pada masa itu.
Foto ini saya rakam semasa beliau menyampaikan ucapan dalam majlis doa selamat sempena Teater merdeka Muzikal Tun Abdul Razak 2009


Dakwa beliau lagi, defendan juga berniat jahat apabila membuat permohonan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia dengan memendekkan tempoh pelantikan plaintif sebagai Setiausaha Bahagian, Bahagian Antarabangsa (Sektor Penerangan) Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan daripada 1 Disember 2009 hingga 31 November 2011 kepada 1 Disember 2009 hingga 14 September 2010 tanpa sebab munasabah Menurutnya, tindakan defendan pertama itu jelas menunjukkan beliau gagal memberikan notis selama 30 hari kepadanya seperti diperuntukkan dalam Klausa 14 Syarat-Syarat Pelantikan Pertukaran Sementara dan disebabkan tindakan itu, beliau ditukarkan ke Penempatan Khas, Intan mulai 15 September 2010.

Sehubungan itu, Omar menuntut daripada defendan antaranya ganti rugi, teladan dan teruk masing-masing sebanyak RM1.4 juta, perintah bahawa beliau dinaikkan pangkat ke Gred Utama B dengan serta-merta dan relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

SETIAP INSAN DIUJI DENGAN BERMACAM-MACAM UNTUK MENCUKUPKAN RIWAYATNYA SEBAGAI MANUSIA. MENGENALI DATO OMAR YANG SANGAT OPTIMIS DAN PUNYA TAHAP KEYAKINAN DIRI YANG TINGGI, TIDAKLAH MEMERANJATKAN SAYA. APAPUN SAYA HARAP KES INI SELESAI SEPERTI KATA PEPATAH 'BAGAI MENARIK RAMBUT DARI TEPUNG...RAMBUT TIDAK PUTUS TEPUNG TIDAK BERSERAK'.

UNTUK DATO OMAR AWANG:
"DI MANA DAN DALAM EMOSI APAPUN DATO' BERADA, SAYA DOAKAN SEMOGA ALLAH PERMUDAHKAN PERJALANAN HIDUP DATO' DAN DIMAKMURKAN KEHIDUPAN HARI INI DAN ESOK."

2 comments:

Anonymous said...

Kesian dia..

Che Kem said...

ya kasihan saya fikirkan nasib Dato Omar. Saya kasihkan beliau. Figura ayahnya sangat kuat.

Saya selalu kenang Dato Omar sebagai insan yang memperkenalkan ASWARA atas dan meletakkan ASWARA sepopular hari ini.

Love u Dato.

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...