Jom Kita Jadi Geng

Friday, February 24, 2012

REALITI TV: KEJARLAH MIMPI ITU

Mungkin entri saya dah lapuk topiknya. Tidak mengapa lah. Sewaktu meninjau-ninjau di Youtube, saya terpandang video ini dan setiap kali itulah saya mahu menontonnya. Ia tidak pernah membosankan.

Video ini kisah seorang lelaki, Paul Potts ialah penjual telefon mobil yang bercita-cita menjadi seorang penyanyi opera. Pada pandangan pertama memang ada rasa ''eeee... tinggi sungguh cita-citanya''. Namun pabila dibuka mulut dan dilontar suaranya, satu dewan terpukau. 

Saat itu bermulalah realiti sebenarnya. Kisah lelaki yang punya banyak kekurangan pada rupa dan keyakinan diri apatah lagi diperlekehkan orang akan cita-citanya. Paul Potts menurut sahaja nalurinya. Dia punya kekuatan yang tinggi dan percaya pada bakatnya. Dia punya mimpi dan dia berkata ''my dream is to spend my life what i feel i was born to be'' dan dia menyungguhkan kata-katanya.

Banyak pelajaran dari video ini. Di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Kita dilahirkan dengan beribu pilihan dan kita yang memilihnya. Usaha dan kecekalan akan membawa seseorang itu ke satu destinasi impiannya. Peribadi dan jiwa itu harus diyakinkan untuk melawan apa sahaja yang boleh meruntuhkan. Tuhan membuka rezeki dalam bermacam-macam cara. Ia mungkin tidak datang bagai dalam mimpi namun ia memenuhi kemahuan mimpi itu. Tuhan tidak pernah menganiayai umatnya selagi umatnya berusaha. Batas yang kita ada mungkin bisa mengejutkan kita sendiri. Siapa tahu?

Jika anda bermimpi untuk jadi chef, ia takkan menjadi kalau anda tidak mahu kenal mana kunyit mana haliaa. Jika anda mahu jadi angkasawan, jangan fikir naik roket terus sampai bulan. Jika anda mahu jadi guru, kena tuntut ilmu dan kuasai bidang itu. Waima kalau mahu jadi 'maid' pun kena tahu macamana nak basuh berak baby. Apatah lagi budak-budak nak jadi penyanyi atau pelakon...langkah anda bukan setakat masuk ASWARA saja.....


"SEGERALAH BERPEGANG PADA IMPIAN, KERANA JIKA IMPIAN MATI, 
HIDUP AKAN MENJADI SEPERTI BURUNG YANG PATAH SAYAP"
Langston Hughes

"JIKA KITA TIDAK TAHU PELABUHAN MANAKAH YANG KITA TUJU
NESCAYA ANGIN PUN TIDAK AKAN DAPAT MEMBANTU"
Seneca

"CITA-CITA HARUS DIPERBUAT DARI BAHAN YANG KERAS"
William Shakespeare


2 comments:

Lady Windsor said...

Sangat bagus kalau saya pun ada semangat seperti Potts ini...seorang lelaki biasa yg tiba2 dihargai kerana suara an bakat...Dan mohon pinjam quote Seneca itu...amat mengesankan...tq Chekem.

ce'kem said...

ambillah lady windsor...thanks sudi singgah blog saya.

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...