Jom Kita Jadi Geng

Tuesday, March 27, 2012

NAJIB RAZAK AKAN MENANG PRU2013


Masa PRU 2008 dulu bukan DS Najib yang kepalai BN/UMNO. Masa tu Pak Lah. Banyak keputusan dan penentuan siapa yang menjadi calon bukan ditangan Abang Najib. Jadi PRU kali ini akan jadi kayu ukur sebenarnya kepemimpinan Abang Najib. Ramalan saya Abang Najib dan teamnya akan menang. Simple majoriti past to post. Kenapa saya macam yakin sahaja? Sebenarnya saya pun tidak ada analisa dan tidak pernah pun buat analisa pasal politik ni. Juaklah dengan suasana hari ini. Setiap hari suratkhabar bercerita tentang politik, orang tu salah orang ni betul; orang ni cakap tu orang tu cakap ni; yang ni membela yang tu membelot...sangat juak. Saya berminat pada berita politik yang membangunkan negara. Membina minda, pasal polisi yang boleh mengubah hidup kita orang Melayu...orang Malaysia. Memang Melayu harapkan hagemony dalam politik sahaja tapi kita kena ingat politik ini pun boleh jadi macam cerita Pak Kaduk...Menang sorak kampung tergadai. 

Kenapa saya berkata begitu? Sebab saya lihat poltik Malaysia khususnya Melayu lebih syok kutuk mengutuk. Alangkah baiknya kita menang sorak dan kampung kita makin luas dan terjaga. Cakap memang senang kan. Tapi siapa yang pegang ekonomi? Di USA walau siapapun memerintah, Yahudi tetap menguasai dan mempengaruhi keputusan kerana depa yang pegang ekonomi. Jadi siapa pegang ekonomi Malaysia? Tidak mustahil politik Melayu juga dikuasai oleh orang yang menguasai ekonomi negara. Memang Politik Melayu yang menentukan siapa yang memegang tampuk GLC dan sektor-sektor utama pentadbiran dan perdagangan namun itu institusi yang dikawal oleh kerajaan. Contoh mudah bagaimana kapitalis menguasai harga barang di Malaysia sehingga kerajaan pun tak mampu nak mengawal kenaikan harga gula dan tepung. Ianya ditentukan oleh pengeluar. 

Mari kita contohi Brunei bagaimana sejarah membuktikan Brunei dipimpin oleh pemerintah yang sangat kasihkan negeri dan rakyatnya. Semasa diajak menyertai Gagasan Malaysia, Sultan Haji Omar Ali Saifuddein ketika itu mengambil waktu yang lama untuk membuat keputusan. Walaupun dinaungi oleh British dan diminta oleh British agar Brunei menyertai Malaysia namun baginda berdiam dan menimbang segala kemungkinan. Akhirnya beliau menolak atas dasar bahawa penyertaan Brunei tidak menguntungkan rakyat. Lihatlah Brunei hari ini. Menjadi negara paling kaya di dunia. Antara isu utama yang tidak dipersetujui adalah pemilikan minyak Brunei selepas 10tahun menyertai Malaysia dan perlu menyalurkan $40juta setahun kepada persekutuan walhal pada masa yang sama Brunei hanya setaraf dengan Sabah dan Sarawak (Daripada segi sejarah kedua negeri tersebut adalah jajahan Brunei). Atas kepentingan memajukan sendiri negeri dan merasakan Brunei perlu berkembang dan rakyat menikmati kesejahteraan, Brunei menolak menyertai Malaysia. ada timbul kononnya sebab Sultan Haji Omar Ali Saifuddein tidak dapat menjadi YDP Agong sebagaimana janji Tunku. Hal itu terlalu kecil. Ketegasan pemerintahnya menguntungkan rakyatnya.
Abang Jib kata " Masa saya jumpa rakyat menteri tak payah lah duk semeja sebab jumpo sokmo, saya nak bercakap dan dengar rakyat cakap. Menteri patut duk semeja dengan rakyat lain dengar apa dia orang cerita.
Berbalik kepada PRU2013, Abang Najib kita akan menang buat julung kalinya di bawah jentera pentadbirannya. Beliau pun nampak gayanya telah mengubah strategi dan memang banyak langkah positif diambil. Dia seorang yang sangat IT Savvy, banyak menyertai rakyat bawahan, sifatnya tidak melulu, tenang mengawal kemarahan, menegur dalam manis, Abang najib tak suka orang yang suka please the boss...dia boleh baca! Macamana sekali dipaksa orang bersorak bertepuk dan mengampu ampu dia...dia boleh baca adakah itu jujur atau sekadar to please him. Jadi Abang Najib kita dah bagus dah. Masa dia lancar slogan 1 Malaysia Rakyat didahulukan pencapaian diutamakan...i terima dengan senang. Nak dibandingkan dengan cemerlang gemilang terbilang...mcm lirik lagu! Kali ni nampaknya calon BN pun dianalisa terperinci agar ianya betul-betul calon win-able candidate di setiap kawasan.

Janganlah kita cemuh bila perkara baik untuk rakyat dibuat. Saya rasa kedai rakyat 1Malaysia adalah kaedah yang baik untuk rakyat miskin di bandar. Mungkin anda tidak rasa nikmat yang dirasai  orang yang rasa rahmat kedai seumpama itu. Cuma saya harap Abang Jib kita dapatlah mengawal gossip liar tentang Kak Mah. Macam-macam hal dibicara orang, tak best lah. Bukanlah kata Kak Rosmah membebankan tapi ketika slogan rakyat didahulukan dan ketika berbicara soal membantu rakyat miskin, banyak benar imej-imej kemewahan ditonjolkan . Ia macam tak selari saja. Itu saja. Namun saya percaya orang-orang di luar sana ramai menaruh harapan yang tinggi kepada DS Najib. Kes Lynas, NFC, Kapal selam, saham felda dan macam-macam lagi tu...eventually selesailah tu. Tapi Kelantan kekal negeri yang lain tak tahu.

Saya ni cuma sayangkan Malaysia. Cintakan tanahair. Ini tempat saya tinggal, ini tempat saya dilahirkan. Theres no place to go. I just want to make it better...

6 comments:

Anonymous said...

PRU13..Datuk Seri Anuar Ibrahim pulak jdi PM baru malaysia..lalalaa...

DAP 4ever said...

anonymous....
Lim Kit Siang lebih layak. DAP menang majority PR. We'll see in the next election...

Jersi Biru said...

Setuju Che kem.........my way is Islam, Malay and Raja2...gila kuasa?? Malaysian Malaysia?? pegi jahanamm..

Jersi Biru said...

Selagi Org Melayu Islam yg pegang Malaysia ni..selagi tu kita terjamin dr segala segi,,,,,Tlg tolak org gila kuasa, si mata sepet dan ejen yahudi.....My Way is Islam, Malay dan Raja2 Melayu...This is our land..this is Tanah Melayu!!!!

chekem mirza said...

jersi biru,
sama-sama kita doakan Malaysia sejahtera. Ok dak jawapan saya ni?

Jersi Biru said...

yes.....

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...