Jom Kita Jadi Geng

Tuesday, March 13, 2012

DIRANG : SAMBUNGAN KISAH NURIN

Nak salahkan ibunya yang leka melayan facebook dan membenarkan anak kecil sendirian ke kedai membeli maggi kerana lapar pun memang patut, kerana anaknya kecil tambah-tambah lagi budak perempuan. Namun mungkin ibunya terlalu mempercayai masyarakat sekitarnya dan yakin bahawa mereka akan melindungi anaknya? Nak disalahkan facebook tak boleh juga sebab FB hidangkan macam-macam hal, kita yang tentukan berapa kerap dan lama mana nak bersidai di depannya. Apapun ini pengajaran buat kita semua. Anak selagi boleh kita lindungi, lindungilah. Memang fitrahnya ibubapa akan melindungi anaknya. Namun kejadian ini mungkin untuk menyedarkan kita.
Dirang : Al-Fatihah
Kes Allahyarham adik Nurul Nadhirah Abdullah atau Dirang hilang-diculik-dibakar dan mati sama sahaja sebagaimana berlaku pada Allahyarham adik Nurin Jazlin. Sama!!!! Saya beranggapan ibubapa melepaskan mereka keluar atas yakin bahawa anak mereka dilindungi. Kedua-dua hilang dan ditemui dalam keadaan yang tidak mampu untuk difikirkan. Kejamnya manusia yang membunuh. Di mana belas kasihan? Saat anak-anak itu diseksa apa perasaan mereka? 


ibu bapa Dirang
Hal ini sangat kompleks bila mahu memikirkan punca mengapa manusia boleh bersikap dan bersifat sedemikian rupa. Berapakah harga yang perlu dibayar untuk kita dapatkan semula keamanan. Saban hari kita melihat, membaca, mendengar kisah-kisah manusia dikejami, membuat kita rasa dunia ini betul-betul tidak waras. Bagaimana mahu mengimbangi kehidupan ini? bagaimana nafsu jahat manusia itu boleh ditundukkan? Bagaimana mahu menjaga sifat manusia agar tidak bertukar menjadi makhluk paling jahat? Dalam hidup hari ini, ketika negara kita menapak tahun ke tahun untuk menjadi negara maju kita sebenarnya mengundur dalam soal insaniah. Apabila kemajuan itu diukur pada hal-hal ekonomi, pendidikan, kesihatan dan apa sahaja, bagi saya itu hanyalah ukuran untuk menjadi orang lain. Kita tidak maju selagi kita tidak mampu membentuk masyarakat menjadi manusia yang punya kemanusiaan yang tinggi. Berapa ramai orang berharta dan berpendidikan menyeleweng malah hari ini sahaja bermacam cerita di akhbar kisah orang politik dan orang berpangkat dituduh dan didapati bersalah atas tidak amanah. Kita tidak boleh menjadikan kayu ukur dengan mengeluarkan ramai lulusan diploma, ijazah dan bermacam gelaran akademik demi untuk mencapai negara maju namun pada hakikatnya kita mempermudah mempermain corak pendidikan, menurunkan tahap demi menaikkan bilangan dan peratusan. Cara itu amat salah. Kayu ukur sebenar adalah mengimbangi rohani, emosi dan intelektualnya. Itu formula melahirkan insan insani.
Kesempatan diambil di mana sahaja, dulu pantun Melayu menyebut
 "kalau ada sumur di ladang, boleh saya menumpang mandi...''
 tapi hari ni kena bayar tau...no tumpang-tumpang

Jadi hari ini, dengan tuntutan hidup yang komples, duit menjadi punca utama. Manusia bersaing bukan untuk keharmonian tapi untuk memenuhi tuntutan dunia. Kita ramai orang terpelajar, kita ramai manpower, kita ramai foreigner, kita banyak ruang dan peluang pekerjaan...kerajaan saban kali menaikkan gaji dan memberi subsidi namun ia tidak mampu membeli manusiawi. Saya sering bertemu anak-anak muda yang baru lulus pengajian dan impiannya bergaji besar. Okay, tapi yang peliknya mereka tidak mahu susah dan tidak mahu memiliki lebih kepandaian dan pengalaman. Mereka cuma mahu duit untuk membeli kehidupan. Ini salah!!! 
Hantu pun pandai sayang manusia
Ahhh sudah jauh saya merepek ni. Kisah adik Dirang yang berlaku buat kali ke berapa ini adalah siri ulangan. Saya amat kasihankan arwah dan keluarganya. Saya tahu awak semua seperti saya sedih dengan peristiwa ini. Ini sebenarnya berita kekalahan Malaysia. Kekalahan negara membentuk rakyatnya. 

Al Fatihah buat Dirang. Juga Al Fatihah buat Nurin. Semoga Allah mengirimkannya ke syurga bersama-sama bidadari.

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...