Jom Kita Jadi Geng

Friday, July 11, 2008

RHEA SAKIT LAGI...

Entri ini masih mengenai kisah murung saya. Tambah murung bila anak kedua saya, rhea kembali sakit. ujian Allah ini saya terima dengan redha namun saya tetap mendoakan keselamatan dan kesihatan anak saya ini. Entri lepas saya pernah ceritakan kisah Rhea dimasukkan ke wad kerana demam panas. Dan selasa lepas rhea kembali tidak sihat tapi bukannya diserang demam panas. sakitnya merunsingkan dan tidak tahu punca.
Ahad lepas 6hb Julai, saya dan keluarga keluar bersama dengan kakak ipar saya, kak Ju dan Daniel ke KLCC. Asalnya, Kak Ju ajak ke zoo negara tapi saya cadangkan ke KLCC kerana saaya dah berjanji dengan anak sulung saya untuk membawanya menonton Kung Fu Panda. Kak Ju bersetuju dan menukar plan untuk membawa aish dan daniel ke Petrosains. Selepas meninggalkan aish kepada kak ju, saya, isteri dan rhea ke TGV untuk membeli tiket, malangnya tiket hanya ada pada jam 6.45 petang. Waktu tu jam sudah hampir 4.00ptg jadi Nida cadangkan agar bersiar sahaja di KLCC. kami pun berjalan-jalan, taklah window shopping cuma membuang masa menunggu aish dan waktu tayangan. Hari itu, Rhea seperti anak yang lain berlari ke sana-ke mari, naik segala mesin yang bergerak, naik escalator sendiri tak mahu dipegang dan kalau kita duduk dia akan merayau sekitar kita, sekali sekala dia minta didukung. rhea ni macam anak yang baru terlepas ke ruang besar apatah lagi sejak demamnya sembuh kami memang jarang keluar. Memang rhea aktif sangat hari tu.

Malam tu, tidur rhea asyik terganggu, dia akan berkalih kiri kanan dan merengek-rengek. paginya dia agak keberatan untuk bangun, mungkin kerana tidur yang tidak cukup. Tapi saya tetap menghantarnya ke tadika/nursery kerana dia masih aktif seperti biasa. Isnin Malam Selasa, tidurnya masih meragam, berkalih kiri kanan-kiri kanan dan malam ini dia menangis macam orang sakit, setiap sejam atau setengah jam dia mesti menangis dan tidurnya macam ada mimpi ngeri. tangisannya melemahkan saya. Pagi esoknya, saya tidak sampai hati mengejutkannya dari tidur untuk dihantar ke tadika kerana saya tahu jika dihantar ke sana pastinya dia perlu bangkit untuk ke kelas dalam keadaan tidur yang kurang cukup. Jadi saya biarkan dia lena sehingga dia betul sedia. Dan dia bangkit aktif seperti biasa tapi agak malas untuk ke bilik air. Saya mengesan peelnya ini dan saya rasa dia juga merasa tidak selesa dengan perubahan dalam dirinya. Saya menghantarnya ke tadika agak lewat.

Malam pulang dari tadika, rhea dijemput oleh Maminya, guru-guru di tadika memberitahu rhea agak aneh hari tu kerana tak mahu diganggu oleh rakannya dan mahu tidur berasingan serta sering menangis. Saya maklum hal itu dan rhea pernah mengadu sakit dipeha. Nida bawanya bertemu doktor di salah satu klinik di Desa Pandan. kata doktor, rhea kepenatan dan agak biasa bagi kanak-kanak yang aktif di mana kakinya akan kesakitan. lalu doktor itu tidak memberi sebarang ubat kecuali 'koyok' untuk ditampal di bahagian yang sakit. Malam tu, tidur rhea tambah kacau. dia meracau-racau setiap kali berkalih. Dan malam ini betul-betul merisaukan kami, ya rhea pernah menangis-nangis seperti ini tapi tidak seperti ini. Malam ini rhea mengadu sakit tidak hanya di bahagian kaki tapi juga di lehernya di mana dia tidak boleh mengalihkan kepala dengan mudah, malah jika saya mahu mengangkatnya saya harus menampu kepala, belakang dan kakinya. Jika silap sikit Rhea akan mengerang sakit. risau.

Hari Rabu, saya sudah tidak sanggup menghantar rhea ke Tadika, saya berada di rumah, Nida cuba dapatkan emergency tapi hanya dilepaskan tengahari sahaja. tapi sehingga tengahari Rhea Ok, bercakap dan berbual seperti biasa, tidak demam cuma dia senang berbaring dan tidak mahu bangkit dari sofa apatah lagi berjalan dan berlari. Dia langsung tidak mahu bergerak dari sofa itu. Saya keraskan juga untk memandikannya dan saya perhatikan dia tidak seriang dulu bila mandi, mahu cepat habis. Dia tidak senang berdiri. Bila nida balik kami terus bawa rhe ake Pantai Indah Hospital, tempat rhea dirawat tempoh hari dan kami bertemu pakar kanak-kanak Dr.Margaret yang merawat demamnya. Pemeriksaan doktor mendapati Rhea tidak demam atau menunjukkan sebarang punca sakit. Tapi bila dia mendengar peristiwa yang kami lalui, dia cukup risau. Rhea diberi ubat tahan sakit. Dan malam itu, rhea tetap mahu tidur di sofa, tak mahu berjalan dan bangkit, berbual seperti biasa, makan pun banyak cuma dia tak mahu bangkit. Tapi malam itu, tidur rhea cukup nyaman, dia tidak lagi mengerang sakit dan terjaga setiap sejam.

Khamis, Nida cuti dan saya segan untuk ke pejabat kerana memikirkan berbagai kemungkinan, tambahan rhea sering sahaja minta saya buatkan sesuatu. dalam keadaan begini saya percaya emosi anak-anak perlu dijaga. Namun saya menerima panggilan telefon dari pejabat bertalu-talu tambahan ada beberapa perkara yang perlu saya uruskan menghambat saya ke pejabat. Ada dua tiga yang urgent termasuklah menyiapkan lirik lagu hari kebangsaan untuk dikemukakan kepada menteri. Saya janji pada Nida untuk bawa rhea jumpa dr. hisham malam nanti.

Malam tadi, kami bertemu dr.hisham di klinik kita wangsa maju. Dr.Hisham memang istimewa dan Nida cukup selesa dan yakin dengan consultationnya. Nak dijadikan cerita semasa di KLCC kami memang bertemu Dr.Hisham dan dia perhatikan rhea dan aish. Jadi setelah kami cerita panjang lebar dari rhea diserang suhu 40 darjah sampailah petang tadi, Dr.Hisham hairan dan sukar nak membuat andaian atau telahan. Tapi dia ada beri satu analisa yang meyakinkan. Katanya "orang yang diserang demam panas akan hilang beberapa sel.... yang boleh melemahkan ingatan atau tenaganya , tapi dalam kes rhea mungkin dia masih berada dalam halusinasi sakitnya dan melemahkan ingatannya kepada pengalaman aktifnya. Mungkin rhea jadi selesa berada di sofa kerana dia bangkit dari demam demasa di wad. Mungkin juga rhea betul merasa kesakitan itu pada kakinya atau mungkin rhea memang sakit yang hanya boleh dikenal pasti selepas pemeriksaan darah. Kata dr. melihat kepada luaran, fizikalnya adalah 5/5 iaitu normal. Tapi atas pengalaman kami yang melaluinya kemungkinan rhea masih trauma dan berada dalam pembaikpulihan sel" Jadi Dr.Hisham menasihati kami agar membuat pemeriksaan darah agar rawatan lanjut boleh diambil.

Saya dan Nida betul-betul rungsing dan kacau. Mengenang kisah Rhea, dari hari kelahirannya sehinggalah kini, memang banyak betul ujian yang dilalui, sebagai ibu bapa, kami mula memandang cermin melihat kesilapan-kesilapan lalu....

3 comments:

Anonymous said...

Sebak dan tak sanggup dengar kisah perubahan pada Rhea...dulu Danial pernah begitu, setelah puas berikhtiar secara moden dan tradisional yang tidak membuahkan hasil...akhirnya kami ambil keputusan nekad...PINDAH RUMAH!...dan ALHAMDULLILAH!! Jangan mudah menyerah dengan ujian ini...tabah dan elakkan berfikiran negatif tentang diri,fokus pada Rhea jangan sekali diduakan...Sama-sama kita doakan yang terbaik...aminn
(yg jauh dimata...)

benuasuluk said...

Bercakap tentang anak jiwa kita selalu menjadi rusuh. Kadang-kadang tertekan.Tetapi selalunya ujian tidak datang sendirian. Bersamanya selalu ada hikmah yang jarang kita singkap. Semoga saudara terus kuat dan kuat ...

Che Kem said...

berbanyak terima kasih untuk kalian berdua yang sudi berkongsi pengalaman

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...