Jom Kita Jadi Geng

Thursday, April 5, 2012

SENIMAN : ANYBODY CAN BE...

Ini disebut seni melompat hehehe

Dalam majlis perasmian MAIRA 2012 petang semalam, salah seorang artis Iran bercakap, dia bukan calang-calang orang , dia ialah Prof. Dr Amir H.Zekrgoo dari ISTAC; beliau mengatakan kalau dahulu sejarah tamadun manusia dirujuk kepada bahan-bahan bertulis seperti catatan pengembara, pedagang atau missionary tetapi itu semua sudah bertukar, seni menjadi rujukan utama memandangkan sebelum manusia menemui sistem tulisan, manusia melukis sesuatu perkara atau kejadian. Lukisan inilah yang menceritakan kisah purba di gua atau di mana-mana boleh ditemui lakaran itu.

Seni mengarang dan grafik by Aish

Apabila era digital muncul dan menguasai kehidupan manusia, ruang berkarya itu menjadi terlalu luas sehinggakan mewujudkan masalah kepada dunia untuk mengawal perkembangannya. Mengawal dari segi sejarah, nilai dan pemikiran. Jika dahulu kanvas adalah media kepada artis tetapi kini ianya infiniti. manusia berkarya pada alam pada maya. Bagaimana nak mengawal itu? Masalah kan. 

Walau apapun, seni adalah alat menyampaikan hasrat manusia. Manusia berkomunikasi tentang diri dan tentang kehidupan sejagat. Tidak ada apa-apa keuntungan bagi seorang artis bila berbicara soal ekonomi, sola politik atau pun sosial. Berbeza dengan orang politik, apa sahaja yang mereka bicarakan semuanya berbalik kepada PROFIT untuk mereka. Macam hari ini, semuanya bertimbal balik kepada kepentingan individu, kuasa, memancing undi ataupun menjatuhkan lawan. So dirty!

Seni mengarang; by Aish masa darjah 2

Akhirnya seni pada hari ini menguasai kehidupan manusia. ke mana sahaja kita pergi, kita sebenarnya memandang sebuah karya. Bila kita berjalan masuk ke sebuah bangunan, landskap dan susun atur dalamannya adalah karya. Bagaimana mereka menyusun pasu dan mencantas pokok, itu adalah seni juga. Seni mempamerkan hasrat manusia untuk bercerita, memberi sentuhan, membangkit rasa pada mereka yang melihat. Masakan juga satu seni, apatah lagi bila sampai kepada hiasan pada hidangan, itu sudah jadi sangat seni. Dari pandangan pada hidangan, selera manusia sudah bangkit...bukankah itu melibatkan deria, emosi dan naluri. Kalau hal itu yang terkesan maka itulah akibat dari kerja seni.

2 comments:

Anonymous said...

Rosman: semuanya berseni.... i ni seni tak?

ce'kem said...

sangat seni Man. Cara jalan awak memang mahakarya

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...