Jom Kita Jadi Geng

Wednesday, January 16, 2008

ATONEMENT: DOSA YANG TERLEWAT



Saya berpeluang menonton filem British Atonement arahan Joe Wright yang telah dipilih sebagai Best Picture di Golden Globe. Filem lakonan Kiera Knightley dan James McAvoy ini bergerak dengan perlahan tetapi memegang pemikiran dan perasaan saya sebagai penonton. Sebelum bermula filem ini saya sudah ingatkan Kema jika sekiranya saya tertidur dan berbunyi, kejutkan saya saja. tapi nyatanya mata saya tak layu dan terlelap langsung. Saya terpaku dengan rentetan jalan ceritanya, temanya amat ringkas tetapi kompleksiti di dalam penceritaan itu menjadikan kita tertanya dan berdebar menunggu kesudahaannya dan apa di sebalik makna 'penebusan' itu.
Filem ini berlatarkan masa sebelum dan sewaktu Perang dunia ke 2, kisah mengenai Brioly (13 tahun) yang agak misteri dan sering berkreasi dengan imaginasi nya. Imaginasinya itu diterjemahkan dalam penulisan drama. Dalam diam dia menaruh hati dengan Robbie sepupu/pekerja di rumah agamnya tetapi pada masa yang sama Robbie dan Cecelia mempunyai perasaan dalam diam. Satu hari atas kesilapan Robbie kepada Cecelia telah membuatkan Robbie mengutus sepucuk surat kepada cecelia melalui Briony yang akhirnya mencetus banyak konflik. Aduh menarik sekali cerita ini. Saya terbuai dengan lakonan mereka dan dalam hati menaruh untuk mendapat peranan seperti Robbie...mimpi saja. Secara kasarnya filem ini mengupas tentang dosa yang dilakukan oleh Briony akibat daripada salah sangka, cemburu dan naif tentang sebuah cinta yang akhirnya mengorbankan kehidupan cinta abadi manusia lain. Dia cuba menebus namun terlewat dan tebusannya dalam cara dan sifat yang amat imaginatif....



Saya ingat dialog Robbie kepada Briony, bila Briony mohon maaf. Katanya " bila harus kau sedar bahawa pengakuan kau itu benar atau penipuan, adakah usia 13 tahun kau tidak boleh membezakan apa yang benar dan apa yang bukan? atau perlukah kau menunggu di usia 18 tahun baru kau tahu yang mana benar yang mana salah..tahukah engkau di usia 18 tahun sudah berapa ramai tentera seusia engkau yang mati kerana negara?" Briony kesal namun tidak setitik pun airmatanya gugur!
BILA SAYA FIKIRKAN KATA-KATA ITU, FIKIRAN SAYA TERUSIK DAN BERTANYA SENDIRI "APAKAH TIAP KATA DAN KEPUTUSAN YANG KITA AMBIL ITU JUJUR ATAU SATU HELAH KEPADA KEBENARAN YANG LAIN" ADUH! MANUSIA SEKELILING KITA SERING SAJA BERSANDIWARA YANG AKHIRNYA MEMAKSA KITA MENJADI SANGAT JAHAT!

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...