Jom Kita Jadi Geng

Thursday, January 17, 2008

RHEA MIRZA DAH 3 TAHUN

Sudah 3 tahun usia anak saya hari ini. Tak sangka tiga tahun sudah berlalu. saya masih teringat-ingat sewaktu menerima kehadiran Rhea, saya keseorangan menunggu Nida melahirkannya. tak tentu arah saat tu, memikirkan nasib kedua-duanya. Masih teringat lagi ketika saya alunkan Qamat di telinganya, tangisannya bertukar rengekan yang amat manja. Syukur kerana Allah kurniakan kepada saya sepasang cahayamata.
Berbeza dengan abangnya, Rhea amat manja tetapi keras hati. Cakapnya lemah lembut boleh redakan kemarahan dan terbuai. Tetapi jika dia mahukan sesuatu dia akan pastikan dia mendapatnya, kalau menangis dia pastikan sekuatnya...adusss. abangnya Aish, nampak sahaja outspoken dan kasar tetapi jiwa dia lembut dan senang dikendurkan. Hari tu, masa kami bawa Rhea bertemu doktor kerana dia sering sahaja merungut sakit perut, kami jadi risau manalah tahu apa-apa sympton yang kami tak tahu. Bila doktor periksa, katanya "anak encik ni bijak daripada segi IQ nya tetapi lemah daripada segi emosi, kerana itu dia luahkan perasaan atau apa yang nak dikatakannya melalui kesakitan". Saya terdiam dan sesekali nak tergelak memikirkan helah yang dibuat anak saya ini.Dia sudah pandai mengalunkan lagu-lagu, sayapun belajar menghafal lirik lagu Sehati Berdansa melalui Rhea. Dia mudah ingat dan melodinya melekat. Cepat betul dia ingat melodi sesebuah lagu. Saya perhatikan Rhea kalau dia diam atau perhatikan kita, dia perhatikan gerak bibir kita. itu sebab kalau dia mengucapkan sesuatu perkataan yang ada abjad 'L', bunyi 'L' jelas sekali kedengaran. Satu malam tu dia sedang bermain-main dengan microfon rosak, dia nyanyi macam-macam lagu...nenek-nenek, air pasang dalam, papa kupulang dari kota dan beberapa lagi. Sambil tu kami bertanya dia, apa yang cikgu tadikanya tanya atau buat, dia tidak endahkan kami, dia terus menyanyi. Kami tanyakan lagi, dia tetap menyanyi dengan mikrofon tu, lalu Maminya ambil mikrofon dan suakan mikrofon padanya sambil bertanya "Siapa yang Poopoo dekat bilik TV" lalu dia menjawab "sukses! sukses!". Terdiam kami berdua.Buat Rhea, ini sepotong puisi tulisan Khalil Gibran
"bersamalah engkau dalam setiap keadaan
kerana kebahagiaan tersedia bagi mereka yang menangis,
bagi mereka yang disakiti hatinya, bagi mereka yang mencari,
bagi mereka yang mencuba
dan bagi mereka yang mampu memahami erti hidup bersama
kerana mereka itulah yang menghargai pentingnya
orang-orang yang pernah hadir dalam kehidupan mereka..."
Buat anakku Rhea Mirza, baba doakan semoga selalu sihat dan menjadi anak yang selalu dekat dengan ibubapanya. Kasih sayang babah dan Mami tidak pernah surut.
SELAMAT HARI JADI KE-3 TAHUN!

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...