SEBAIK
memasuki Panggung Eksperimen, Akademi Seni dan Warisan (Aswara) suasana pentas
suram, set yang sederhana hanya dua bentuk gunung menggunakan platform dan di
bawahnya ada lorong yang boleh dilalui dan di atas gunung yang paling tinggi
itu sudah ada dua pelakon sedang duduk saling memandang. Seperti lukisan mitos
Melayu yang berkait dengan gunung dan lembah, kuasa atau semangat, alam atas
dan alam bawah.
Set yang
penuh simbolik itu direka oleh pelukis tersohor, Bayu Utomo Radjikin manakala
penataan cahaya oleh Azizul Zahid Jamal. Kekaguman yang dibina pada pre-set
persembahan cukup mengujakan.
Norzizi
Zulkifli sudah beberapa kali mengarahkan teater yang berasaskan teater
tradisional makyung cuma kali ini sedikit berbeza kerana sebuah produksi yang
unik iaitu kolaborasi antara karyawan Malaysia dan pelakon Australia dari
Universityof Wollongong.
Setelah
berjaya bereksperimentasi dengan makyung sejak pengarahannya yang pertama
melalui makyung Anak Raja Gondang pada 2002, Norzizi tidak berhenti berkarya
malah teater arahannya mencipta sejarah sendiri.
Makyung Raja
Tangkai Hati menjadi makyung pertama mengisi Panggung Sari, Istana Budaya dan
beliau adalah pengarah teater termuda yang berpeluang mengarah di panggung
hebat itu.
Titis Sakti
pula adalah makyung yang mengangkat adaptasi karya William Shakespeare, A
Midsummer Night’s Dream sementara Throne of Thorns adalah cubaan Norzizi
terkini yang menggunakan teks asal Tempest karya penulis agung yang sama.
Menariknya,
Throne of Thorns tidak menampakkan struktur makyung yang jelas tetapi
elemen-elemen makyung cukup kuat untuk menjadikannya sebuah produksi sebagai
syarat pengajian Doktor Falsafah beliau. Produksi
terbitan Pusat Seni Pentas Tradisional Aswara (Putra) ini juga sangat segar
dengan penerokaan seni tradisi dalam karya kontemporari.
Penerbitan
produksi ini juga bertepatan dengan gagasan untuk melestarikan seni tradisi
seperti makyung, usaha-usaha eksperimentasi tradisional perlu diraikan agar
sealiran dengan kemahuan dan cita rasa generasi baharu. Seandainya
tiada usaha sedemikian diambil, kesenian seperti makyung akan statik dan diminati
kelompok tertentu sahaja.
Dalam
pengarahan Norzizi kali ini, para pelakon dari Australia dengan selesa
menggerakkan gerak tari makyung yang dapat dilihat pada persembahan pembukaan
dan pengarah itu mengambil gerakan asas tari Menghadap Rebab dan membuka ruang
kepada pelakon meneroka mengikut interpretasi mereka.
Terdapat
juga formasi dan penggunaan gerakan tradisional Melayu seperti silat dan
randai. Yang terlihat Inggerisnya hanyalah pada bahasanya dan gaya pertuturan
Shakespeare.
Hal ini
menampakkan inter-cultural berlaku apabila hampir 60 peratus gerakan berasaskan
gerakan Melayu dan beberapa sebutan makyung seperti ‘yo lah’ yang dilafaz oleh
pelakon utama pada awal ucap tetapnya. Menurut
Norzizi, adaptasi ini bukanlah mengangkat keseluruhan teks Tempest ke pentas
tetapi sebuah respons atau tindak balas beliau berdasarkan naskhah Shakespeare
ini.
Shakespeare
yang terkenal dengan gaya bahasa yang hebat tetapi beliau menterjemahkannya ke
dalam gerakan atau formasi atau tarian.
Sepanjang
menonton persembahan Throne of Thorns, mata tidak terlepas melihat kehebatan lakonan
para pelajar dan mahasiswa University of Wollongong beraksi yang memperlihat
dinamika lakon, ekspresi dan tenaga yang maksimum.
Menurut
Norzizi, teater ini telah dipentaskan di Australia pada Februari 2015 selepas
menjalani latihan selama enam bulan sementara untuk pementasan di Kuala Lumpur,
para pelakon menjalani latihan bawah penyeliaan Dr. Janys Hayes di Wollongong.
Untuk pementasan
ini, Norzizi menambah beberapa perkara termasuk membawa masuk ke pentas
pelakon, Zamzuriah Zahari dan pemuzik Baisah Hussin yang bertujuan menyuntik
lebih rasa Melayu dan menguatkan roh makyung dalam cerita.
Hal ini
ternampak apabila ruang lakon Zamzuriah sebagai roh hanya di ruang atas dan
berdialog dalam bahasa Melayu serta air lagu dan geraknya kuat roh Melayu
apatah lagi muziknya hanya didengar tanpa terlihat kinestetiknya. Ini sangat
berinspirasi daripada mainan wayang kulit. Penonton melihat aksi namun ada
penggerak di balik tabir yang mencetus gerak dan rasa.
Zamzuriah
dan Baisah merupakan pensyarah Aswara yang memiliki pengalaman yang luas dalam
seni persembahan tradisional sementara Kraig Grady selaku pengarah muzik
persembahan menggunakan beberapa instrumen tanpa wayar dengan alat utamanya
diperbuat sendiri seperti sebuah alat marimba, gong, gendang Kelantan, serunai
dan rebab.
Memang
kedengaran alunan rebab bersilang dengan bunyi yang agak unik namun membawa
setiap babak sangat signifikan sebagai contoh penggunaan tiupan serunai sewaktu
raja kembali ditabal, roh Melayu sangat tebal dan sayup-sayup kedengaran bunyi
alat seperti marimba itu.
Keseluruhannya,
teater Throne of Thorns ini kelihatan sangat sederhana pada mata kasar namun
sebenarnya sebuah permulaan yang baik buat seni teater untuk 2017. Sudah jarang
teater sebegini ada di Kuala Lumpur. Teks yang baik, pengarahan yang cemerlang
dan lakonan yang maksimum membuatkan harga tiket RM20 dirasakan terlalu murah.
Syabas
diucapkan kepada Norzizi, Putra Aswara dan University of Wollongong atas usaha
sama yang berhasil. Kerjasama dua institusi pendidikan ini mampu membawa seni
persembahan di Malaysia maju dan bertukar kepakaran. Yang pasti, melalui
produksi ini Norzizi dan Aswara terlihat begitu berperanan.
Sebagai
lulusan diploma ASK/Aswara Norzizi buktikan bahawa kita sebenarnya kaya dengan
bahan untuk dihasilkan, pengalaman di luar negara tidak menjadikan beliau lupa
untuk terus meneroka seni budaya bangsa.
Artikel
Penuh:
http://www.utusan.com.my/hiburan/penerokaan-seni-norzizi-1.451276#ixzz4bIxXiO9s
© Utusan
Melayu (M) Bhd
No comments:
Post a Comment