Jom Kita Jadi Geng

Wednesday, March 21, 2007

YANG KETAKSAAN

Saya sekarang berada di Melaka kerana mengikuti satu projek khusus untuk Merdeka. Insya Allah nanti saya ceritakan bila masanya sesuai. Seminggu yang lepas sejak balik dari Cameron, jadual saya agak kelam kabut sedikit dan saya rasa saya amat lemah sekali di dalam menguruskan waktu dan adakalanya saya rasa teman yang lain naik pelik dan meluat dengan cara bekerja saya. Maaf ya Balkis. Tapi fikiran saya tidak tenang dan ada campur aduk beberapa perka dan aktiviti yang sedang saya tumpukan namun seboleh mungkin saya cuba hadir dan jayakan apa yang diperluka oleh Jabatan. Maaf kak Ros. Selepas balik Cameroon saya masuk ofis keesokan harinya walaupun badan rasa tak sedap ditambah lagi masa kat sana angin dalam badan rasa macam tersekat-sekat sehingga rakan-rakan seperbincangan pun terganggu dan berjangkit-jangkit. Actually saya rindui sesi seperti di Cameroon kerana ia bukan sahaja memberi ruang untuk perbincangan malah membuka satu ruang untuk memahami apa kerja dan perkara yang sedang kita usahakan lebih-labih lagi ianya adalah core business jabatan.

PAK NGAH YANG BALIK
Sebelum ke Cameroon tempoh hari, saya bersama Pak Ngah menyudah assingment yang diminta oleh TKSU dan KP JKKN iaitu bebarapa cadangan lagu untuk Hari kebangsaan sempena 50 tahun merdeka dengan tema Malaysia Ku Gemilang. Bukan satu lagu tetapi 3 lagu yang perlu dikemukakan jadi agak buntu dan penat sekali memikirkannya dalam tempoh 2 hari. Tetapi begitulah caranya bekerja di KeKKWA ini dan begitu jugalah caranya bekerja dengan Pak Ngah. Balik dari cameroon, terima panggilan daripada Pak Ngah minta secara tergesa-gesa (seperti biasa) untuk menyiapkan 2 buah lagu untuk Iyeth Bustami... kira buntu juga otak saya kerana bukan sahaja mencari cerita yang sesuai tetapi memikir perkataan dan bahasa yang boleh diterima oleh orang seberang

WAYANG BEBER TAK BERBEBEL

Pada 14 Mac yang lalu, ASWARA dikunjungi oleh seorang seniman dari Solo , Indonesia(nanti saya berikan namanya). ia dijemput dan dibawa oleh Profesor Dr Siti Zainon ke Malaysia dan dibawa ke beberapa institusi pengajian termasuklah ASWARA. Jabatan Teater menerima kunjungan itu dengan menganjurkan satu sesi demonstrasi di Balckbox pada jam 2.30 petang. Semua pelajar teater diminta hadir kerana ia bukanlah satu sesi atau kelas yang boleh dianjurkan selalu.

Apabila mendengar wayang beber, saya jadi pelik kerana ini pertama kali saya mendengar dan tidak pernah melihatnya. Saya lebih dekat dengan persembahan wayang kulit atau beberapa jenis wayang seperti golek, gedek, wong, purwo dan beberapa lagi. namun bila disebut Wayang beber ianya menjadi tandatanya. Minat untuk melihat demonstrasinya begitu kuat sekali
Menunggu Seniman dari Solo ini menjadi tidak sabar. Kak Ros, Balkis, para pelajar dan beberapa pensyarah sudahpun berada di Blackbox. Semuanya nak menonton demonstrasi Wayang beber. Ini kerana, ia penting kepada saya dan kami yang ingin membuat perbandingan serta melihat perbezaan, keistimewaan dan keunikan seni wayang yang baru didengar ini. Apatah lagi kepada para pelajar yang seharusnya belajar bukan sekadar melalui buku tetapi perlu ada observasi.Seniman Solo itu muncul bersama Dr Siti Zainon dan teman dari UKM. Balkis membuka sesi dan menjemput Dr Siti untuk memperkenalkan seniman dan menerangkan sebab musabab dia membawa senima itu jelajah Kuala Lumpur. Jadi pengenalannya kami dimengertikan bahawa 'beber' itu bermaksud 'hampar' atau 'buka'. Apabila seniman itu membuka selembaran kain panjang yang bermuka lukisan patung wayang kulit jawa, nyatanya ia sebuah lukisan klasik dan tua. Katanya wayang beber ini sebenarnya telah wujud sejak abad ke 14 lagi dan diwarisi oleh orang Solo dan telah hampir pupus. Jadi kehadiran beliau ke Malaysia adalah bertujuan untuk memperkenalkan wayang ini. bagus sekali Pak.

Kemudian dibuka lembaran yang lain, sebuah lukisan kontemporari tetapi masih berwajah Jawa dengan paparan cerita yang moden. saya cuba fahami cara permainannya dan cara ceritanya disampaikan. Kata Seniman muda ini, lembaran lukisan ini adalah paparan ceritanya. Kebiasaannya selembar lukisan itu mempunyai 3 episod yang merangkai satu isu dan ianya boleh dipersembahkan selama 1 jam atau 1 setengah jam. Beliau memaklumkan bahawa lukisan itu adalah karyanya dan dia telah bekerja menghasilkan lukisan-lukisan bagi Wayang beber sejak tahun 2005 (masih muda usia senilukisnya). Setiap episod dipecahkan dengan satu penanda yang menjadi sebahagian daripada lukisan itu di mana ia mungkin boleh sebagai petisurat, bakul, meja atau sebagainya asalkan sifatnya jelas menjadi sempadan kepada cerita.
Di dalam setiap episod itu pula terdapat beberapa lingkungan. Katanya masyarakat Jawa percaya kepada lingkungan kerana di situ adalah pemusatan aktiviti dan sosial. Jadi apabila masyarakat itu bertani maka ada sekelompok yang disebut sebagai lingungan yang sedang menyemai padi, menumbuk antan, menampi dan sebagainya. Setiap daripada lingkungan itu mempunyai isu dan menyelesaikan isu mereka di dalam lingkungannya berasaskan latar sosial dan persekitaran hidup mereka. Penuh berfalsafah dan menarik sekali dan sejujurnya saya menyukai konsep lukisan dan pemaparan cerita sebegini.
Setelah ditunjukkan lukisan-lukisan itu, semestinya kita memerlukan satu demonstrasi permainanya. Rupanya, seniman itu bukanlah seorang pemain wayang beber dan bukan seorang dalang atau pemuziknya pun. Beliau hanyalah seorang pelukis lembar wayang beber. Dia tidak bisa menunjukkan permainan itu makanya kami yang datang ke sesi ini menjadi peserta kepada satu apresiasi seni halus yang bagi saya agak kurang jujur pada idea asalnya. Sebagai orang yang mahu membawa sejenis seni persembahan seharusnya mempamerkan satu demonstrasi permainan bukan hanya lukisan sahaja. Hal ini sepertilah kita ke negara luar ingin menjual budaya Wayang Kulit tetapi membawa patungnya sahaja tanpa kelir, muzik dan dalangnya. Jadi peranan ini boleh saja dimainkan oleh seorang jurujual dan tidak perlu seorang seniman. Berikan sahaja buku kepada jurujual itu maka tahulah ia mengelentongkannya.
Apapun saya mengucapkan setinggi terima kasih kepada Dr Siti di atas usaha beliau untuk memperkembangkan satu genre baru dalam seni pertunjukkan. Sedikit sebanyak ia dapat memberi ilmu dan latar mengenai Wayang beber wakaupun akhirnya tidak ada seorang pun yang mampu berbebel mengenai wayang beber!

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...