Jom Kita Jadi Geng

Thursday, March 15, 2007

LIRIK UNTUK IYETH BUSTAMI

Saya baru saja menyiapkan sebuah lirik lagu untuk seorang penyanyi dari Indonesia. Mungkin ia tidak popular di Malaysia namun lagu dan suaranya cukup unik serta merdu sekali. Namanya IYETH BUSTAMI. Dialah penyanyi lagu LAKSAMANA RAJA DI LAUT. Saya hasilkan sebuah lirik daripada lagu ciptaan Pak Ngah berentak Samrah Defei (ia semacam lagu Hati Kama).

INTAI MAKNANYA
Verse 1
Intan batulah intan, intanlah permata
Tentu sungguhlah tentu, tentulah bermakna
Intai cubalah intai, intailah maknanya
Intai maknanya
ramai-ramai
Intan batulah intan, intanlah permata
Tentu sungguhlah tentu, tentulah bermakna
Intai cubalah intai, intailah maknanya
Verse 2Cubalah kaulihat beburung yang terbang
Apakah derita mimpi yang bersarang
Bagai mana burung di sangkaran
Air mata nasib suratan …. Lihat ….
Verse 3Tidakkah kau tertawan permata
Kilauan bukan harga
Tidakkah kau bertingkah tilikan
Yang taksa ketaksaan
Berteduh bawah bebayang
sebelum ia hilang
Berarah sinaran bintang
Gelap pun tampak terang
CHORUSTak terjangkau di mana keindahan
Tak kau temu di dalam seharian
Cubalah cari di lingkaran kehidupan
Dengan taakulan mata hati kebenaran

susah dan sukar sekali mahu membaca melodi yang diberi Pak Ngah. Tetapi apabila saya bandingkan dengan hati kama saya dapati ianya tidaklah sesusah mana, mungkin kerana irama dan teknik nyanyian yang merangkai-rangkai membuatkan payah sekali untuk saya mengenal pasti jeda dan bahagian suku katanya yang sebenar. pak Ngah sendiripun banyak kali menukar lenggoknya apabila cuba membetulkan sukukata kepada saya. apa yang nyata, lagu ini boleh diimprovised dan amat bergantung kepada kehebatan penyanyi itu. Melodinya tentu sekali mesti bagus...Pak Ngah - what do you expect?

1 comment:

cemutkeyengge said...

huhu...seb baik blog ni wujud lagi, kalau tidak habis la saya kena black list ya chekem...ampunn...time kaceh juga untuk si comei...

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...