Jom Kita Jadi Geng

Friday, January 26, 2018

ASWARA-K-ARTS : GLOBAL YOUNG ARTIST PROJECT


Ini projek julung kalinya diadakan kerjasama antara ASWARA dan Korea National University of Arts atau disebut sebagai K-Arts. Dahulu universiti kesenian ulung di Korea Selatan ini dikenali sebagai KNUA. Kunjungan K-Arts kali ini diketuai oleh Profesor Kim Won-min yang merupakan profesor di Sekolah Kesenian Tradisional Korea. Ia merupakan salah satu fakulti pengajian di bawah KArts. Delegasi ini turut disertai oleh sembilan orang pelajar Ijazah Sarjana Muda Kesenian Tradisional Korea dan seorang pelajar sarjana (Kim Hwang Dong) yang bertindak sebagai Pegawai Projek.


Sebenarnya kerjasama antara ASWARA dan KArts sudah terjalin sejak 10 tahun yang lalu apabila beberapa orang graduan diploma dan Ijazah Sarjana Muda ASWARA menerima biasiswa pengajian dari K-Arts. Atas usaha Profesor Dr Joseph Gonzales (bekas Dekan Fakulti Tari) yang membina jambatan antara ASWARA - KArts maka ia membuka peluang kepada graduan ASWARA menerima tajaan pengajian. Dan tidak dinafikan, para graduan ASWARA/ASK yang terpilih adalah mereka yang berketrampilan. Antara mereka ialah Maz Irwan (Ijazah filem), Azizi Sulaiman, Ng Xinying, Mohd Khairi dan Lee Wen Yen (Tari Moden).

Saya kira kedatangan delegasi KArts ke ASWARA memberi ruang yang baik di dalam memesrakan hubungan. Kunjungan kali ini menampakkan kesefahaman antara dua universiti yang mempunyai pengajian tradisional. Para pelajar berkongsi ilmu dalam pengajian masing-masing dan bertukar pengalaman.


Pelajar KArts menerima bimbingan dalam kelas wayang kulit, makyung dan tarian rakyat. Manakala pelajar ASWARA mengikuti kelas tarian topeng dan pungmol. Pengisian program Global Young Artist ini ialah bengkel, demonstrasi, lawatan dan showcase. Walaupun tempoh tujuh hari di ASWARA, banyak perkara telah dimanfaatkan dengan baik sekali.


Dengarnya, salah satu tujuan Profesor Kim ke ASWARA adalah untuk membawa rombongan ASWARA ke sana September ini. Kita tunggu lah ya.

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...