Jom Kita Jadi Geng

Thursday, May 13, 2010

AISH SUDAH 10 TAHUN

Selamat Hari jadi Aish Mirza. hari ini genap usia Aish Mirza yang ke 10 tahun. Cepat sungguh masa berlalu rupanya budak bulat inilah yang saya timang buat pertama kali pada sekitar jam 11.00 malam di PUSRAWI tangga 13 Mei 2000 dulu. Saya ingat lagi, waktu itu hanya tinggal isteri saya seorang sahaja yang masig berada di bilik pembedahan, diluar wad saya berlegar seorang diri tidak tahu nak hala. Allah sahaja yang paling dekat dengan saya waktu itu, untuk saya meminta pertolongan dan memberi keselamatan kepada isteri dan anak yang bakal dilahirkan.


Saya masih ingat situasi lucu pabila saya terkejut melihat jururawat memangku seorang bayi besar keluar dari bilik operasi. Dalam hati saya kata "allah, baby siapa besar tu" tup tup..nurse sebut nama isteri saya.."laa anak aku ke". kali pertama memangku Aish...emosi dalam saya begerak-gerak menolak dan menarik...mencari tempat pasti...transisi merasai detik pertama menjadi bapa. Indah saat itu. Aish yang menangis kuat sambil menandang-nandang...diam dan tenang bila saya alunkan azan ke telinganya. Aish dilahirkan dengan seberat 3.9kg dan merupakan bayi terbesar pada malam itu.

Hari ini, saya merasai perubahan dalam diri Aish. Jiwa anak-anaknya masih tebal. Setiap kali ke tandas perlu diteman. memang dia penakut mengalahkan Rhea yang berusia 5 tahun. Namun dia seorang abang yang penyayang. sangat dekat dan rapat dengan adiknya. Sering sahaja mereka berpakat dan bermuslihat untuk mengenakan kami berdua. Nakalnya tak habis. Waktu dia berusia 5 tahun dan semasa Maminya sedang sarat mengandungkan Rhea, Aish minta supaya bila adiknya lahir jangan dipanggil dia Abang long atau Along. Dia kata panggilan seperti itu kedengaran 'tua'. jadi kami tanya 'nak panggil apa?' dia jawab "panggil abang cukup".



Memang sepanjang membesarkan Aish, kami banyak membuka kebebasan untuk dia memilih dan menentukan kecenderungannya. Saya masih ingat sewaktu dia bersekolah di tadika Q-Dees di usia 4-5 tahun, dia merasakan kurang selesa dengan perhatian guru kepadanya. Dia minta agar ditukarkan ke sekolah lain dan dia memilih Smart Reader Kids. Nyatanya semasa di Smart Reader dia menunjukkan perbezaan minat dan komitmen. Tapi Aish jenis yang takut mengecewakan kami secara sengaja, maksudnya jikalau maminya sudah tempatkan dia di sesuatu kelas dia akan ikut walaupun tidak suka. Sehinggalah kami bertanya barulah dia nyatakan rasa hatinya yang sebenar. Memang Aish terlalu 'attached' dengan famili dan dia selalunya tidak akan berbuat sesuatu di luar izin kami.

Terlalu banyak nak dituturkan mengenai budak yang berusia 10 tahun ini. Dia masih lemah daripada segi menguasai mata pelajarannya. Dia mempunyai kelemahan untuk memberi penumpuan yang lama kepada sesuatu topik atau pengajian. Kerana itu apabila kami menghantarnya ke kelas piano, dia tidak mampu mempamerkan kebolehan berbeza dengan kelas drum yang menunjukkan kesukaannya. Hari ini, kreativitinya sangat terselah, saya lihat dia sudah bijak mengaplikasi video dan mengedit'nya sendiri untuk menghasilkan drama atau animasinya. Di nursery dia mengarahkan rakan-rakannya mengikut arahannya ...dan terhasil video yang saya kira genius bagi budak seusianya. Tidak hairanlah diusia 10 tahun ini dia memberitahu untuk menjadi 'director'.... tidak pernah ada dalam kepala saya di waktu usia saya 17tahun pun....
"Selamat mengembara AISH MIRZA. Terokailah alam ini, lihatlah dengan matahati mu... kau akan bertemu alam ini sebenarnya untuk mu".




5 comments:

suzzsuzie said...

wow...the biggest baby of the day...bdk2 lelaki umur lingkungan 10 tahun ni susah nak fokus kalau belajar...juz like my son...at least he's a great jr director...

ce'kem said...

saya rasa pengaruh games dan kartun kuat betul itu juga yang mendorong dia membuat video sendiri

irvanqiesy said...

hi...salam perkenalan...tak sgka jmpe anak murid dlm blog...huhuh... aish mirza my ex-student ms di Q-dees, my name is nadia.now i da tak mengajar lg...tukar bidang plak...huhuhu...kirim salam dgn aish...

hepi belated bday aish...

Che Kem said...

insyallah Nadia.
Terima kasih

chekem said...

nama glemer sama la...i'm kamalia..hehehe..jom shopping di http://chekemcollection.blogspot.com

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...