Jom Kita Jadi Geng

Monday, July 21, 2014

DI BAWAH LINDUNGAN KAABAH


Malam tadi berpeluang menonton teater muzikal Di Bawah Lindungan Kaabah arahan Rosminah Tahir terbitan CTRA production. Teater ini diadaptasi dari novel pengarang tersohor Indonesia, Hamka. Ramai pelakon hebat bermain dalam muzikal ini di mana ia dikepalai oleh Adi Putra dan Nasha Aziz. Barisan yang lain termasuklah Zahid AF2, Liza Abdullah, Fizo Omar, Elfira Loy, Sharul Mizad, Alina Hassan dan Dayana Roza. Pendek kata nama-nama popular turut menjadi taruhan muzikal ini. Saya juga herus berterima kasih kepada pihak produksi kerana bagi tiket percuma. Terima kasih dau keladi ya.

Waktu naskhah ini disebut akan dipentaskan di Istana Budaya sempena Tahun Melawat Malaysia, saya dah rasa meremang. Mana tidaknya, naskhah besar mahu dipentaskan. Apatah lagi orang kita yang mahu bikin. Saya pasti peminat sastera Melayu tidak asing dengan novel ini, apatah lagi filemnya pernah diterbitkan di Indonesia. Tentu sekali tarikan naskhah ini sangat kuat. Bagi saya, nama Hamka dan judul novelnya sudah memanggil saya untuk ke panggung. Membariskan nama-nama popular hanyalah satu bonus. Yang penting novel ini perlukan adaptasi yang hebat dan pelakon yang mengerti akan mainan semantiknya. Tafsiran bukan sekadar pada intonasi dan gerak badan tetapi hal-hal interpretasi yang melingkung novel ini sangat mustahak.

Jadi malam tadi mungkin malam yang malang buat saya kerana ianya malam terakhir. Mungkin pelakon banyak 'bermain-main', al-maklumlah malam melepaskan beban yang panjang. Tapi siksalah bagi saya yang menonton bila ada watak terkeluar dari perwatakan. menumpukan hal 'entertainment' dan suka bila dengar audien respon atau ketawa.

Malas nak ulas panjang.

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...