Jom Kita Jadi Geng

Sunday, September 8, 2013

ANU ADI PUTRA DAN 6 KALI SEHARI!


Sekitar minggu lepas, Malaysia dapat cerita sensasi. Dari kisah kongsi gelap, minyak petrol, isu pemilihan UMNO sehinggalah isu pendidikan yang dirangka kerajaan. Tapi yang menarik perhatian saya adalah kisah sensasi yang menunjukkan betapa ke depannya masyarakat Malaysia hari ini. Jangan pandang kecil soal bagaimana cara hidup orang kita, kita mungkin menghampiri mereka di barat atau mungkin sudah setanding. Ini barulah boleh disebut Malaysia Boleh! Slogan ini benar-benar buat kita rasa bangga dan percaya diri.

Dua kisah yang sensasi ialah satu kisah perempuan cina kepingin sperma eropah dan cerita kedua pula ialah kisah lelaki hantar gambar anu. Syokkan dua kisah ni. Sangat sensasi. Malah akhbar kita pun memang suka sekali menggandakan kisah-kisah begini. Kalau boleh mahu sahaja diletakkan di muka depan, pakai font paling besar, di bold kan dan pakai tulisan merah. Biar dari jarak sebatu sudah tahu kisah begini. Dulu-dulu kalau kisah dalam kain memang jarang sekali boleh dibaca tapi hari ini hanya alat sulit sahaja yang tidak dipapar, yang lain tu disebut dikupas dan diterangkan. Begitu sekali media membuka kisah dalam kain dan membuka minda masyarakat kita supaya selesa dengan topik-topik begini.

Hari ini saya beli akhbar, letak atas meja kopi dan dilihat anak13 tahun saya. Lalu dia tanya apa maksudnya 'enam kali sehari'? habis apa yang mahu saya cerita. Nak berselindung, nak berbincang atau bagaimana? Saya pula jadi malu.

Jadi kisah wanita cina Malaysia yang disaman bekas teman lelakinya sebanyak RM600,000 kerana didakwa menipu lelaki Bosnia itu semata-mata mahukan benih Eropah. Setelah mendapat anak kacukan, lelaki itu ditinggalkan. Itu versi si lelakilah. Mahu dijadikan cerita, si lelaki Bosnia itu tidak puas hati lalu dicerita kisah dalam bilik tidur yang menampakkan rakusnya wanita itu. Saya gelihati membacanya. Memang cari pasal betullah. Hari ini, wanita bernama Madeleine itu, mahu menyaman dan mendakwa lelaki Bosnia mahu menjatuhkan maruahnya malah banyak peluang perniagaannya terjejas. Dari orang tidak tahu habis terselak semuanya.

inilah lelaki Bosnia itu. Namanya Ervin Ahbabovic.
Nampak tua diusia 41tahun. Betulkah 6 kali sehari?
Yang satu lagi lebih syok, kisah hero pujaan Malaya, Adi Putra (punya peminat yang rata-rata wanita) yang didakwa mempunyai hubungan sulit dengan isteri orang. Lebih malang ianya ditemui oleh suami perempuan itu. Dan lebih menjengkelkan, dikatakan ada beberapa foto termasuklah gambar anu si hero itu. Saya harap ini semua tidak betul. Kesian Adi kalau anunya jadi tatapan seluruh dunia. Al maklumlah, milik peribadi selebriti seharusnya eksklusif. Jadi bermulalah balas-membalas jawapan dan tuduhan. Dan lebih menarik kedua-dua pihak sudah bersedia untuk saman-menyaman. kalaulah benar Adi terlibat, saya sangat kecewa kerana ini kesilapan yang memalukan. Waktu ramai orang menaruh harapan tinggi padanya, dia meletakkan dirinya ditempat yang rendah sekali. Setakat ini saya anggap saja itu hanya tuduhan.

jangan terkejut pula kalau satu hari di Malaysia
ada hari dinamakan Hari Berseluar Dalam Sahaja

Jadi kita rakyat Malaysia harus bersedia, bersedia untuk mendengar dan membaca cerita-cerita yang lebih sensasi. Kalau kisah bunuh-membunuh, tembak-menembak atau jatuh-menjatuh itu sudah biasa, sudah lali macam dalam filem. Tapi kerana Malaysia tiada filem lucah (setahu saya) maka berita-berita macam ini akan selalu jadi hot. Bila ia akan jadi biasa? Apabila yang lucah sudah tidak lagi lucah, apabila persepsi kita terhadap hal-hal sulit diluar batas agama dan adat sudah dianggap OK dan biasa.

Oleh itu, biasa-biasakanlah diri anda ya!

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...