Jom Kita Jadi Geng

Tuesday, September 10, 2013

ANGGOTA RUFFEDGE ROGOL ANAK TIRI?


ni saya dapat dari  www.wanista.com
Ditakdirkan dia adalah anggota kumpulan muzik Ruffedge lalu ia disebut artis. Jika dia bukan artis mungkin dia juga seperti manusia lain yang melakukan kesalahan yang sama. Tambah perit, perhatian masyarakat sangat sensitif seperti ada radar untuk mengesan dan mengambil perhatian terhadap kesalahan artis. lalu bila salah seorang anggota Ruffedge dituduh merogol anak tirinya, maka otomatik ramai akan menggulungkan perilaku dan kesalahan ini sebagai 'alah artis... biasalah!'.

Memang, merogol itu satu jenayah apatah lagi merogol seseorang yang sepatutnya dilindungi. Perbuatan itu seharusnya dikutuk. Namun seharusnya juga kutukan itu tidak merebak kesemua manusia yang disebut artis. Itu salah. Bidang kesenian bukan lembah kejahatan. Seni tidak mengajar manusia untuk jahat. Tetapi kejahatan itu adalah racun yang sudah bersarang dalam diri manusia tidak kiralah dia ahli politik, doktor, peguam atau pencuci bangunan sekalipun. Jadi ia bukan milik mutlak kerjaya seni.

Di awal Ruffedge
Saya tidak pasti yang mana satu anggota Ruffedge itu, tapi yang pasti dia bukan Cat Farish. yang lain perlulah kita lihat dan baca sosok tubuhnya berdasarkan foto. Kumpulan Ruffedge yang sangat popular di awal dekad 2000 ini telah mengalami beberapa perubahan. Ahli-ahlinya bertukar dan keluar masuk. Jadi yang mana satukah yang tertuduh ini? Saya kira tak perlulah kita pening kepala memikirkan siapakah dia, lambat laun sampai juga ke pengetahuan kita.

Ada juga orang persoalkan, kalau kes rogol atau jenayah rumahtangga ini yang melibatkan orang awam, sesenang itu media menyebut nama dan melaporkan si tertuduh tetapi kenapa bila melibatkan artis, ahli politik atau selebriti, nama tidak disebut dan disembunyikan. kata yang mempersoalkannya di facebook "istimewa sangatkah golongan selebriti ini?". Saya tidak ada jawapan. Mungkin media alasan tertentu.

Ini bukanlah kali pertama kes artis disabitkan dengan tuduhan merogol, dulu pernah ada kes penyanyi 70an, M.Sani dituduh. Ada juga kes penyanyi rock dibunuh malah baru-baru ini pun ada juga kes penyanyi realiti TV dituduh merogol penyanyi. Aduhai macam-macam hal. Tapi saya percaya kisah manusia dengan 1001 macam kisah jahat-baiknya tidak akan berhenti, selagi namanya manusia tidak kira siapapun waima ahli agama. Ingat tak dulu kes dua penceramah agama berperang sebab halaman rumah, dah jadi menteri pun.

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...