Jom Kita Jadi Geng

Friday, March 30, 2012

ZIZAN ft KAKA : BAWAKU PERGI


Sebelum isu lagu ini diharamkan, isteri saya sudah mendengarkan lagu ini kepada saya. Katanya ''cuba dengar lirik lagu ni, ada ke patut macam tu'' betullah rungutan tu. Melodinya ringan dan sesuai untuk halwa telinga. Saya pun berfikiran bahawa lirik lagu ini tidak membawa mesej yang baik bahkan tidak baik pun. Melodinya memikat dan mudah. Apatah lagi melodi pada bait yang menyebut bawa daku pergi tu diulang-ulang...memang mengesankan. Kalau dalam seni, pengulangan itu hasrat utama karya itu.

Saya pun menulis juga dan berkarya atas karya yang lain juga. Yang datang pada saya dahulu memang idea dan hasrat namun kesudahannya adalah apa kesannya pada mereka yang melihat karya saya. Bukanlah maksudnya saya ia boleh merubah manusia namun saya tahu kesan seni dalam masyarakat. Bila orang persoalkan, takkanlah hanya lirik sahaja maka orang itu boleh berubah fikirannya?. Ya betullah begitu tapi balik pada niat orang menciptanya pula, apa tanggungjawab yang anda bawa bersekali dengan karya itu? Allah mencipta alam dan menurunkan karya maha agung al-Quran dengan sebab dan petunjuknya. Nabi Muhammad s.a.w menyampaikannya dengan tanggunjawab. Begitu juga kita manusia, berkarya itu adalah mencipta dan mesti datang dengan sebab dan tujuannya serta perlu disampaikan dengan tanggunjawab.

Kalau kita sebagai karyawan tidak mahu bertanggungjawab atas karya dan apa kesannya pada masyarakat, Apa istimewanya kita sebagai khalifah mukabumi? Begitukah caranya kita berterima kasih atas bakat yang Allah beri? Dalam hal ini, kalau seniman mahu menyama dan membandingkan dengan kesilapan lalu, sebaiknya dia tidak perlu berkarya untuk masyarakat/negara/industri. Jadilah seniman di rumah untuk santapan peribadi.

Mungkin Zizan dah terbiasa melawak. kebiasaan itu membuat dia tidak serius dengan hal-hal begini. Lihat sahaja dalam lawaknya. Macam-macam perkataan yang keluar, macam-macam aksi. Janganlah begitu. Anda kalau sudah besar jangan anggap semuanya jadi mudah. Kita kena ingat budak-budak sebesar anak saya pun menonton anda.


Pemikiran seorang karyawan di Malaysia ini perlu berada dalam nilai lingkungannya. Nilai Timur. Jangan samakan apa di barat atau di sebelah lain. Memang orang lain buat jadi adakah perlu andapun turut sama? Nilai kita menitik beratkan agama dan keharmonian. Bukan indivivual. Kita tidak boleh mendahulukan diri sendiri apabila berada dalam masyarakat.

1 comment:

Anonymous said...

Tak best langsung lagu nie.....ayoooo........=(

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...