Ini dabus di Indonesia. Lihat pemain mencucuk dadanya. Ini sudah di tahap Lipa |
Kali
ini saya mahu bercerita serba sedikit tentang permainan dabus. Saya kira anda
semua pernah dengar tentang kesenian ini. Hari ini orang lebih mengenalinya
sebagai tarian dabus walhal dabus adalah sebuah kesenian bersifat spiritual
pada asalnya. Namun zaman bergilir, orang sekarang sudah enggan menonton yang
mistik dan spiritual, mereka berkehendakkan hiburan sahaja. Apatah lagi
anak-anak muda yang saya percaya langsung tidak pernah mendengar dan melihat
dabus.
Dabus
di dalam Kamus Dewan membawa maksud permainan atau pertunjukan kekebalan dengan
mencuba melukai diri atau dengan lebih mudah dabus ialah satu permainan
kekebalan. Daripada istilah itu, tarian Dabus adalah sebuah persembahan yang
memiliki ragam dan rentak tertentu dengan aksi-aksi yang menguji kekebalan si
penari. Penggunaan alat yang dinamakan sebagai ‘anak dabus’ adalah satu
kemestian di dalam persembahan. Anak dabus adalah sejenis alat tajam yang
runcing di hujungnya manakala bahagian atasnya disebut telinga yang dihiasi
dengan cincin. Cincin itu bertujuan untuk menghasilkan bunyi gemerincing
apabila menari. Anak dabus mestilah dibuat menggunakan besi. Pendek kata tarian
Dabus tidak lengkap tanpa menggunakan anak dabus.
Asalnya permainan dabus menguji lebih daripada
sekadar mencucuk anak dabus tetap menggunakan beberapa senjata yang lain
seperti pedang, buluh panjang, keris, pisau belati, batu giling dan
sebagainya. Penggunaan alat-alat
tersebut adalah dengan satu tujuan iaitu menguji kekebalan si pemain dabus.
Permainan dabus yang menggunakan pelbagai senjata masih lagi dipersembahkan di
Aceh dan beberapa tempat di Sumatera. Di Malaysia, khususnya Perak hanya
menggunakan anak dabus untuk tujuan persembahan. Hal ini mungkin
mengambil-kira, dabus bukan lagi sebuah permainan tetapi lebih kepada sebuah
persembahan kesenian. Jika dahulunya, permainan dabus dijayakan oleh pemain
lelaki memandangkan ia dipersembahkan oleh anak-anak muda yang telah dilatih
dalah ilmu persilatan. Pada hari ini, dabus sebagai sebuah persembahan tarian
telah dipersembahkan secara berpasangan atau oleh penari wanita sahaja. Ianya lebih
kepada tujuan persembahan tanpa melibatkan pantang larang dan hal-hal bersifat
spiritual.
Di
dalam persembahan dabus, ada beberapa peringkat
bermula dengan pulih gelanggang, nasyid dabus hinggalah ke peringkat
penutup dan pemulihan. Tahap yang paling menarik dalam persembahan dabus adalah
Lupa. Bunyi macam tidak ingat saja
tapi sebenarnya tahap ini sudah berlaku transisi dari alam reality kepada alam
mistik. Bukan pada penonton tetapi pemainnya.
Peringkat
ini diistilah sebagai peringkat di mana para pemain telah dikuasai oleh semangat
lain atau disebut juga sebagai ‘naik sheikh’. Status lupa dalam tarian dabus
bukanlah sama seperti ‘naik sheikh’ dalam permainan kuda kepang. Dalam
permainan dabus, pemain dikuasai oleh semangat ekoran daripada penghayatan pada
zikir dan nyanyian berzanji serta paluan rebana apatah lagi pemain berada dalam
keadaan bersih diri . Pemain dabus berada dalam keadaan separuh sedar di mana
pergerakan mereka masih terkawal dan berpandu pada lagu dabus. Berbeza dengan
kuda kepang, apabila naik sheikh para pemainnya akan bertindak agresif dan di
luar kawalan seakan kuda sembrani.
pelajar ASWARA menarikan tarian dabus. Acah-acah aja tu |
Semasa
pemain dabus dalam peringkat lupa ini, keaktifannya meningkat. Pada peringkat
ini jugalah muzik dan lagu dabus berada di kemuncak di mana permainannya lebih
dinamik dan rancak. Pemain akan menari mengikut rentak tetapi ia mungkin
melompat dan berpusing-pusing selari dengan rentak yang dipalu. Peranan
khalifah sangat penting di peringkat ini di dalam memastikan pemain masih dalam
kawalan. Khalifah akan menyapu air penawar sebelum ujian kekebalan dilakukan
dan mengatur pemain agar kelupaan mereka terkawal. Khalifah akan mengatur ujian
kekebalan dengan aksi mencacah anak dabus di tangan. Ada juga yang beraksi
dengan pedang dan batu yang berat. Di peringkat inilah tahap kekebalan dan
kepahlawan pemain benar-benar teruji.
Lupa
atau pun naik sheikh ini bukanlah sesuatu yang asing dalam kesenian Islam,
peringkat ini berlaku apabila si pelaku berada di dalam penumpuan dan
penghayatan yang tinggi kepada sesuatu yang dilakukan. Hal ini diulas oleh Isma’il
R.al-Faruqi dan Lois Lamya al-Faruqi dalam bukunya Atlas Budaya Islam terdapat beberapa istilah di dalam Islam
khususnya dalam ilmu sufi yang mendorong manusia bersekutu dengan dunia luar yakni tidak
sedarkan diri. Isma’il dan Lois menyatakan Sama’
(mendengar Al-Quran atau bacaan sembahyang atau doa khas ahli sufi), ghina (bacaan puisi sufi dan sastera
lain dengan sepenuh hati), musiqa dan
raqs (bermain, mendengar atau menari dengan muzik yang indah) boleh membawa
manusia menuju ke arah tarab (kegembiraan,
keseronokan yang mendalam melalui pendengaran), nashwah (tunggangan emosi)
dan ghaybah (laluan ke dunia luar dan persekutuan dengan hakikat
transenden).
Jadi, permainan dabus yang menggunakan
puisi-puisi Arab (zanji) dan pantun Melayu yang memuji Allah dan Rasul
dilagukan dengan paluan rebana secara berulang-ulang dihayati dan didalami oleh
si pemain dabus sehingga membawa kepada keseronokan dan menggamit mereka kepada
suatu alam di luar realiti.
No comments:
Post a Comment