Jom Kita Jadi Geng

Tuesday, January 10, 2012

ABSTRAK

ini Abstrak kedua. Rasa lega sikit.
ini Abstrak pertama saya. Menyedihkan.
Alaaa melukis...kacang aja lah. Saya dulu memang score dalam Lukisan. masa SRP saya dapat A2 dan masa SPM pun saya dapat A2. Cuma saya saja tak mahu terus melukis. Hahaha bongkak sungguh kata hati saya tu. Saya anggap melukis itu mudah sebab ia antara bakat semulajadi saya. Jadi apabila Fakulti Seni Halus ASWARA anjurkan bengkel lukisan abstrak, saya sangat teruja mahu sertai maklumlah rasa boleh buat. Guru bengkel kami saudara Suzlee Ibrahim dan dibantu oleh saudara Rasfan Abu Bakar berlangsung selama 4 hari sahaja. Rupanya saya silap. Saya tak tahu bagaimana mahu apply berus dan apply warna pada kanvas. hohoho ... apa yang selama ini saya bangga rupanya silap. Saya campak ego itu dan saya mula semula. Bagusnya Suzlee dan rasfan...mereka bagi kata-kata yang baik sehingga merangsang keberanian saya untuk melukis. Saya tidak suka abstrak. kalau orang bagi saya lukisan abstrak saya akan lihat warna dan bentuk sahaja. 
Abstrak ketiga. Yang betul-betul saya kecewa. Saya putus asa.
Bila pokok jadi pokok mana nak abstraknya!! Saya buang!


Abstrak keempat. Selepas bantuan Suzlee. Dia kata saya
jumpa style. Ini bagi sikit motivasi untuk saya melukis.
Saya lebih suka melukis realism. Itu senang. Tengok dan dapat. Tak payah nak fikir dalam-dalam. Kalau gambarnya kereta maka kereta yang kita nampak...kalau laut lautlah bukannya kehidupan oooo...so metaphore! Bila nak start melukis saya stress. 


Tak tahu di mana nak bermula. Saya gerakkan berus tetap jadi realis. pokok jadi pokok. bangunan jadi bangunan. huuuuh...hari kedua saya jadi putus asa bila kelas still-life tetap jadi apa yg saya nampak. 
Tak jadi abstrak! Saya berhenti balik ke bilik termenung macam nak menangis...rasa gagal. Lepas Asar balik ke studio...saya dah mengalah pada Suzlee. Tapi guru ni tetap dorong yang baik. Ok saya terus...saya habiskan juga.
Ini Abstrak kelima saya setelah saya apply tunjuk ajar dari guru-guru. Buat masa ini
saya bekerja dengan style begini dulu. Sebelum jumpa style yang benar-benar
saya puas. Boleh baca ke apa yang ada dalam lukisan saya ni?

Ingin tahu lebih lanjut mengenai fakulti Seni halus ASWARA? layari sahaja ke Finearts ASWARA


4 comments:

NM YASSER said...

CK... lukisan ke 5 tu... memang cukup abstrak sampaikan saya tak tahu apa2....

chekem mirza said...

hehehe tok tahu nok kata lukisan kawe hebat atau mengarut sampai demo tak leh nok teko hehehe..

naomi said...

usaha tangga kejayaan

chekem mirza said...

insyallah Naomi

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...