Jom Kita Jadi Geng

Monday, September 8, 2008

PENANGAN DALCA

Pengalaman ini saya lalui khamis lalu apabila pada petang Rabu saya ke pasar ramadhan di Desa Pandan. Balik dari pejabat tidak sempat masak, jadi saya cadangkan pada Nida untuk membeli lauk pauk serta kuih. Jadi petang itu saya berbelanja cuma RM10. Dengan RM10 itu dapatlah saya membeli pau goreng, cekmek, rojak, dalca dan cempedak goreng. Emm memang sedap. Kami sekeluarga berbuka dengan rojak dan kuih. Saya simpan dalca untuk sahur saja sebab ia memang nampak sedap. Malam saya tidur lena.
Bangkit sahur, saya minta isteri panaskan dalca, sedapnya..sayurannya lembut, terasa kerisik dan dagingnya pun sudah lambut. Saya kata kat Nida ' cuba rasa ayam dalca ni... kita boleh kunyah sampai tulangnya sekali'. Nida ambil seketul sahaja. Dia uzur jadi tidaklah menikmat dalca itu. Saya bersungguh-sungguh menikmatinya.
Bencana menimpa... sementara tunggu subuh, saya berlari ke tandas dan memancut-mancut macam air yang keluar... kesanya saya termuntah dan terberak selama dua hari, makanan ditarik dari mulut saya macam keluar alien. memang saya memaki hamun orang berniaga yang pikirkan untung sahaja. Saya rasa macam tak percaya bila di dalam bulan ramadhan ada yang sanggup menipu dan menjual makanan yang boleh disifatkan seperti racun.
Nida pun sampai terbaring sepanjang hari dek kerana seketul kecil ayam dalca. Nasib baik dua orang anak saya tak makan dalca tu. Apapun pasar ramadhan tetap saya singgah kerana itulah budaya berpuasa di Malaysia.

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...