Jom Kita Jadi Geng

Thursday, November 21, 2013

VANIDAH CARI AIR


Malam tadi Vee mendekati saya semasa saya duduk menunggu babak saya.
Vee tanya "kak cik kak we, jangae lah dok baaloh. Betul ke?" Tanya Vee pada saya.
"bbaloh tu tak betul". Sambung saya lagi "Vee kena stress kat huruf 'b' bukan pada 'a'".
Vee ulang lagi "ok, kak cik kak we jangae lah dok balloh".
"No" pintas saya. "Jangan tekan pada 'L'"
"kak cik kak we, jangae lah dok bbaloh"
"aaa... betul" jawab saya.

Vee tanya yang lain lagi. "yang ni pulak macam mana?"
"pakayae... kak cik kak we ado... denga adik ni..."
Masa Vee lafazkan dialog tu, lenggoknya lembut dan beralun. Ia betul bukan salah tapi tidak tepat.
"Vee, tujuan kata tu untuk stopkan kak cik kak we bergaduh pasal pakaian hilang kan?"
"Ya" jawab Vee.
"kalau begitu Vee tak boleh lembut dan beralun, Vee kena cantas untuk stop kan mereka"
"Oooo... jadi dia bunyi macam ni... pakayae kak cik kak we ado dengan adik ni!
"yup! tapi rasa tak payah sebut 'pakayae' tu sebab ia dah jadi pengulangan. Kan diorang dah sibuk pasal pakaian hilang".
"habis tu?" tanya Vee.
"kak cik kak we! ni ado dengan adik ni!"
Vee mengiakan dialog itu sebab banyak kali kata 'pakayae; di sebut dalam adegan itu.

Vanida rajin bertanya, dia pelakon yang ada matlamat. Kalau mahu buat sesuatu, ianya tidak boleh setakat 'ok'. Ia mesti bagus dan selesa untuknya. Tambah lagi dengan pengalaman berbelas tahun berlakon, saya kira Vee tidak mahu dilihat sebagai orang amatur walaupun dalam makyung yang sangat baru untuknya. Dia tanya saya, dia tanya Asrul dan dia tanya sesiapa yang dia rasa boleh dirujuk. Kesungguhan Vee mempelajari lenggok dan air dialek Kelantan patut dipuji. Dia tidak mahu mengandai sesuatu perkataan untuk disebut, dia mahu sebutan yang betul dan sesuai. Macam semalam Vee masih mencari cara betul mengalunkan lagu Mengulek. Vee mahu sesedap orang yang dah lama dengan makyung, di mana itu amat sukar dalam tempoh yang pendek. Jadi Vee jumpa formula untuk menyanyi kena tempo, tidak sumbang dan dikira sesuai.

Susahnya main makyung ini bukan sekadar memahami karakter sahaja tetapi banyak hal-hal teknikal dalam permainannya yang harus dikuasai oleh pelakon. Pemain tak boleh kata dia sudah main makyung jika hanya jadi pak lawak sebagai peran. Apatah lagi kalau sekadar jadi watak supernatural atau orang kampung. Pemain makyung harus pelajar hal-hal asas. Semua harus tahu apa itu Barat Anjur Barat Cepat, Kena tahu bila mahu guna 'Saa' dan bila mahu guna 'Pikir dalam hati'. Begitu juga tahu tempo dan lagu untuk kirat dan hilang royat. Itu sudah jadi ciri dan struktur dalam makyung yang mesti diketahui. Apatah lagi jika pemain itu tidak tahu berdialek Kelantan. Ia tambah sukar kerana menutur sesuatu dialek bermaksud memahami maksud dan melenggokkan air bahasanya. Anda mungkin faham maksud tapi kalau salah air lenggoknya maka salahlah juga 'intention' penuturnya.

Dalam hal Vee ini saya kira dia sudah capai peratusan baik. Mendapatkan lenggok bukan senang sebab ia mengalir semulajadi. Ia praktikal yang perlu berlangsung sehari-hari. Kita boleh kenal orang itu penutur asal atau tidak dari cara percakapannya. Begitulah caranya waktu saya mainkan Tunku. Saya tumpukan pada air lenggoknya kemudian baru cari sebutan yang betul.

Jadi kalau nak tengok Vee dan Sofia Jane main makyung, datanglah ke persembahan Makyung Kesaktian Raja Gondang di Istana Budaya pada 29-30 N0v dan 1-2 Dis 2013. 

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...