Jom Kita Jadi Geng

Monday, August 26, 2013

ISA - HARAPAN TUN ABDUL RAZAK

Dua sahabat setia, Tun Razak yang memujuk
Tunku masuk UMNO. Berbeza cara tetapi
matlamat sama
Pesanan dan harapan Almarhum Tun Abdul Razak Bin Dato Hussein, terhadap undang-undang pencegahan ketika berucap di akhir penggulungan pembentangan Rang Undang-Undang mengenai Akta Keselamatan Dalam Negeri, pada hari Rabu 22 Jun 1960 di Dewan Rakyat:-

 “Sir, no one can predict the future, history alone can tell; but I am of the firm conviction that if we pass this Bill today our children and grandchildren will be very thankful for our foresight, our forethought, for taking measures to protect our young nation and our new State and for taking measures to make democracy safe in this country and taking measures to make this country a healthy place for them to live in the years to come.”

Sebenarnya saya memetik petikan ucapan ini selepas membaca entri terbaru A.Kadir Jasin. Ia memberi kesan kepada saya. Memahami dan menghargai cara pemimpin dahulu memikirkan kehidupan Malaysia pada hari ini. Kesan daripada wawasan Tun Abdul Razak, kita dapat menghirup udara harmoni di negara tercinta ini. Kata-kata beliau ini dan berasaskan pandangan beliau tentang masa hadapan negara. Kepelbagaian yang ada dalam negara boleh menjadi kekuatan bila dipelihara dengan baik tetapi ia juga mampu meroboh hanya dengan nyalaan api yang kecil. Dan itulah yang kita lihat apa yang terjadi sejak dua menjak ini.

Saya adalah generasi selepas Mei 13 dan sebahagian besar rakyat negara ini adalah mereka yang lahir selepas tragedi itu. Kita tidak melalui dan mengalami peristiwa hitam sebegitu. Bagaimana Malaysia diambang kemusnahan dan diselamatkan. Mereka yang terdahulu melaluinya dan mendoakan agar ia tidak lagi berulang. Pemimpin dahulu mengambil banyak langkah atas kesilapan-kesilapan sebelumnya dan langkah itu demi anak-anak bangsa di masa ini dan masa hadapan. 

Kalau pun hari ini pandangan kita berbeza tentang politik, tidak sepatutnya kita menidakkan pengorbanan dan sumbangan oleh pemimpin-pemimpin terdahulu.


No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...