Jom Kita Jadi Geng

Saturday, August 10, 2013

BURKA AVENGERS - MISI BUDAYA PAKISTAN


Hari ini dunia sudah berpusing, barat sudah tidak lagi mendominasi. Kalau sektor ekonomi China sudah muncul sebagai gergasi yang disegani, kini industri kreatif juga sudah beralih ke Asia. Saya kira mungkin kerana Barat sudah kehabisan modal sebab budaya pun makin merapu. Jadi keunikan yang mereka miliki sudah jadi sangat murah dan tidak eksklusif. Asia dilihat sebagai medan untuk para seniman mengorek seberapa banyak idea dan kreativiti, dari segala macam seni budaya termasuklah perkara-perkara yang dianggap primitif dan mundur oleh Barat, tapi hari ini keterbalikkan itu berlaku di mana hal-hal yang dulunya aneh, ganjil dan mundur sudah berada di tempat istimewa. 

Saya kira juga, hal ini berlaku kesan diaspora budaya dan migrasi masyarakat Asia yang sudah melata ke seluruh dunia Barat. Mereka kini bukan lagi sekadar buruh murahan tetapi sudah berperanan sebagai pemikir dan pembuat keputusan. Yang lebih menarik, masyarakat Asia ini seperti Pakistan, India, China atau Melayu sekalipun seboleh mungkin cuba mempertahankan amalan budaya asal mereka dan diasimilasikan dengan keperluan kehidupan dunia Barat. Kesan kemodenan yang diperolehi dari arus global dan teknologi yang pesat, masyarakat Asia berupaya menyalurkan segala macam kepandaian yang mereka perolehi balik ke tanah asal. Tetapi kerendahan diri Asia dengan segala bentuk budaya yang dimiliki menjadikan itu sebagai nilai kesombongan yang harus dipertahankan. 

Saya suka sekali melihat perubahan yang berlaku pada hari ini. Asia kini merupakan penduduk yang aktif dengan dunia maya, mereka mencapai segala macam kelebihan agar mereka tidak ketinggalan. Dari sudut positif, K-Pop adalah bukti kuasa baru budaya Asia. Memang ternampak hal kebaratan yang berlebihan namun pada masa yang sama mereka sedang muncul segala macam budaya korea. Misi K-Pop sungguh berjaya hingga dunia jatuh demam Gangnam. 

Kali ini perhatian kepada Pakistan yang telah mengejutkan dunia dengan animasi Burka Avengers. Sebuah animasi yang mengangkat wanita sebagai superheroin dalam jubah dan niqab hitam. Imej ini kelihatan sangat ekstrem dan Islamik. Dan memang itulah niatnya. Watak alter-ego Jiya jadi simbol wanita Pakistan yang berjiwa kental dengan kehebatan dalam seni pertahanan Takht Kabaddi yang cuba menyelamatkan komunitinya dari serangan dan ancaman penjahat. Yang lebih menarik, Jiya menggunakan pen dan buku sebagai senjata melawan (kenapa pen dan buku? saya fikir itu adalah lambang ilmu/pendidikan). Penjahat diwujudkan dalam tiga watak berbeza, ahli sihir, ahli politik dan bapa angkat. Saya kira watak-watak jahat ini sengaja diberikan perwatakan begitu untuk menyindir secara tidak langsung keadan sosial di Pakistan hari ini. Ada beberapa pendapat mengatakan animasi ini cuba mengangkat imej wanita Pakistan yang tertindas dan satu propaganda untuk menyedakan pentingnya pendidikan kepada kaum wanita. 

Animasi ini sudahpun ditayangkan pada Julai 2013 dan telah mula menarik perhatian beberapa pihak di Barat untuk mendapat hak tayangan. Pihak TV kita tak berminat ke? Janganlah pulak sebab Burka tu jadi masalah... manalah tahu takut dianggap ekstrem atau sensitif.


Sinopsis
Dipetik dari wikipedia

Burka Avenger is set in the fictional town of Halwapur in northern Pakistan. It features a superheroine who wears a burqa to hide her identity while fighting bad guys. Her alter ego is Jiya, a mild-mannered teacher at an all-girls’ school. Jiya is taught "Takht Kabaddi", a martial art that involves throwing pens and books, by Kabbadi Jan, her adopted father. Together with children Ashu, Immu and Mooli, the Burka Avenger fights the evil Baba Bandook and his henchmen.

The main characters include three children, twins Ashu and Immu, their friend Mooli (named for the radish), his pet goat Golu, Jiya/the Burka Avenger, the villainous magician Baba Bandook, corrupt politician Vadero Pajero, and Jiya's adopted father Kabbadi Jan

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...